Tak zarabia Disney w Polsce. Więcej z dubbingu, reklam i od nadawców

W zeszłym roku finansowym spółka The Walt Disney Company (Polska) przy wzroście przychodów o prawie 5 proc. zarobiła na czysto 24,2 mln zł. Zwiększyły się jej wpływy m.in. od nadawców telewizyjnych, operatorów i z reklam, a zmalały te z dystrybucji kinowej.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Tak zarabia Disney w Polsce. Więcej z dubbingu, reklam i od nadawców

Spółka The Walt Disney Company (Polska) w roku obrotowym od października 2023 do września 2024 roku wypracowała 544,67 mln zł przychodów sprzedażowych, o 4,5 proc. więcej niż przed rokiem.

Największa część wpływów firmy pochodzi z sektora telewizyjnego. W zeszłym roku finansowym sprzedaż treści do nadawców telewizyjnych zwiększyła się ze 195,52 do 211 mln zł, a sprzedaż czasu reklamowego – ze 114,11 do 120,1 mln zł.

Brokerem reklamowym należących do koncernu kanałów Disney Channel, FX, Disney Junior i National Geographic od ponad dekady jest u nas TVN Media.

Więcej z Disney+, mniej z kin

Polska spółka coraz więcej zarabia też z dystrybucji platformy streamingowej Disney+ u operatorów kablowych, satelitarnych i telekomów (jej głównym partnerem jest grupa Cyfrowy Polsat). W minionym roku przychody w tym obszarze wyniosły 87,01 mln zł, wobec 69,64 mln zł przed rokiem i 8,94 mln zł dwa lata temu (Disney+ zadebiutował w Polsce w połowie 2022 roku).

Z kolei przychody z doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem oraz rzeczoznawstwa i organizacji dubbingu do filmów Disneya wzrosły z 56,22 do 62,85 mln zł.

Jedyną kategorią ze spadkami są wpływy od kin – zmalały z 85,19 do 63,11 mln zł. Częściowo wynika to z faktu, że wynik sprzed roku podbiła kilkumilionowa widownia kinowa „Barbie”.

Spadek przychodów w segmencie dystrybucji kinowej, spowodowany odmienną niż w poprzednim roku listą premier filmowych, został z nawiązką pokryty przez wpływy z pozostałych obszarów działalności: udzielanie prawa do dystrybucji kanałów oraz prowadzenie dystrybucji subskrypcji strumieniowego przesyłania wideo Disney+ – podsumowano w sprawozdaniu spółki. Firma nie odpowiada natomiast za bezpośrednią sprzedaż subskrypcji na Disney+, zajmuje się tym holenderska spółka The Walt Disney Company (Benelux).

grafika

Na działalność operacyjną The Walt Disney Company (Polska) przeznaczyła w zeszłym roku 498,87 mln zł, o 3,5 proc. więcej niż przed rokiem. To głównie efekt wzrostu wydatków na usługi obce z 418,65 do 433,44 mln zł.

Z kolei nakłady na wynagrodzenia minimalnie zmalały – z 48,93 do 48,88 mln zł, a te na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze zwiększyły się z 8,54 do 9,57 mln zł. Spółka zatrudniała średnio 163 pracowników, o dwóch więcej niż rok wcześniej.

Zysk operacyjny firmy poszedł w górę z 39,17 do 45,72 mln zł. Dynamika zysku netto była dużo słabsza – z 23,56 do 24,25 mln zł, głównie wskutek wzrostu kosztów finansowych z 5,28 do 9,845 mln zł i kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 10,33 do 11,61 mln zł.

Zeszłoroczny zysk netto w całości został przeznaczony na kapitał zapasowy.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od października 2023 do września 2024 roku, a poprzedni – od października 2022 do września 2023

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"