Disney+ ma mniej subskrybentów, ale zarabia więcej

W zeszłym kwartale koncern Disney osiągnął spory wzrost zyskowności, mimo kolejnych spadków w segmencie telewizyjnym. W ciągu kwartału na Disney+ ubyło nieco subskrybentów, ale płacą więcej, dlatego pion streamingowy mocno poprawił rentowność.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Disney+ ma mniej subskrybentów, ale zarabia więcej

Koncern The Walt Disney Company w kwartale obrotowym zakończonym 28 grudnia 2024 roku wypracował 24,69 mld dolarów przychodów, o 5 proc. więcej niż przed rokiem.

Kwotowo najmocniej przyczynił się do tego pion rozrywki, którego kwartalne wpływy wzrosły rok do roku o 9 proc. do 10,87 mld dolarów, a zysk operacyjny poszedł w górę z 874 mln do 1,7 mld dolarów.

Telewizja ze spadkami po transakcji w Indiach

Owe wzrosty nastąpiły, mimo że obszar linearnej telewizji zanotował spadek przychodów o 7 proc. do 2,62 mld dolarów, a zysk operacyjny – z 1,24 do 1,1 mld. W USA i Kanadzie, które Disney określa jako swoje rynki rodzime, wyniki zmieniły się nieznacznie: przychody z 2,21 do 2,206 mld dolarów, a zysk operacyjny – z 838 do 837 mln.

Na plus zadziałał tam wzrost cen reklam (m.in. w związku z kampanią prezydencką w USA) i stawek w umowach z operatorami telewizyjnymi oraz spadek kosztów w zakresie technologii, zaś na minus – wyższe wydatki na treści i produkcje (głównie w ABC Network) oraz niższa oglądalność stacji.

Za to na pozostałych rynkach telewizja linearna Disneya zanotowała spadek przychodów o 31 proc. do 411 mln dolarów, a jej zysk operacyjny zmalał z 225 do 138 mln. To przede wszystkim skutek sfinalizowania w połowie listopada transakcji, w ramach której biznes koncernu w Indiach (stacje telewizyjne Star i platforma streamingowa Disney+ Hotstar) wniesiono do spółki joint-venture, w której Disney ma 37 proc. udziałów.

W konsekwencji od połowy listopada indyjski biznes firmy w jej sprawozdaniach finansowych nie jest uwzględniany na poziomie operacyjnym, tylko jeśli wypłaci dywidendę lub zmieni się jego wycena (czyli metodą praw własności).

Streaming znów z zyskiem

Z kolei segment niesportowych platform streamingowych Disneya (ESPN+ jest częścią pionu sportowego, o którym niżej) wypracował w zeszłym kwartale 6,07 mld dolarów, o 9 proc. więcej niż przed rokiem.

Kolejny kwartał z rzędu osiągnął dodatnią rentowność operacyjną: 293 mln dolarów zysku, wobec 138 mln straty rok wcześniej.

grafika

Pod koniec grudnia Disney+ miał 124,6 mln subskrybentów, o 0,7 mln mniej niż trzy miesiące wcześniej. W ciągu kwartału w USA i Kanadzie ich liczba wzrosła z 56 do 56,8 mln, zaś na pozostałych rynkach zmalała z 69,3 do 67,8 mln.

Natomiast rok do roku baza subskrybentów platformy znacząco się zwiększyła: z 46,1 do 56,8 mln w USA i Kanadzie oraz z 65,2 do 67,8 mln na pozostałych rynkach.

Z kolei Hulu osiągnęło przez kwartał wzrost liczby klientów z 52 do 53,6 mln. Ten wzrost nastąpił w całości w odsłonie platformy bez telewizji na żywo.

grafika

Drożej na Disney+

Pion streamingowy zarobił więcej niż przed rokiem także dlatego, że wzrosły opłaty od subskrybentów. W przypadku platformy Disney+ średni miesięczny przychodów od klienta zwiększył się kwartał do kwartału z 7,2 do 7,55 dolarów, z czego w USA i Kanadzie z 7,7 do 7,99 dolarów, a w pozostałych krajach – z 6,78 do 7,19.

Natomiast na Hulu zdrożała wersja z telewizją na żywo: z 95,82 do 99,22 dolarów średniego przychodu miesięcznego  od klienta.

grafika

Segment sportowy Disneya zanotował minimalny wzrost przychodów (z 8,83 do 8,85 mld dolarów), bo chociaż przychody ESPN zwiększyły się o 8 proc. do 4,81 mld dolarów, to w związku z transakcją w Indiach wpływy Star India poszły w dół z 900 do 90 mln dolarów.

Za to reorganizacja działalności w Indiach sprawiła, że rentowność operacyjna całego pionu poszła w górę ze 103 mln dolarów straty do 247 mln zysku.

grafika

Największą część wpływów i zysku Disneya zapewnia jego segment doświadczeń, obejmujący parki rozrywki oraz sprzedaż gadżetów i innych produktów. W zeszłym kwartale wpływy tego pionu zwiększyły się r/r o 3 proc. do 9,41 mld dolarów (głównie dzięki wzrostowi o 12 proc. do 1,65 mld w parkach poza USA i Kanadą), a zysk operacyjny wzrósł minimalnie: z 3,105 do 3,11 mld.

grafika

Kwartalny zysk operacyjny całego koncernu zwiększył się r/r z 3,88 do 5,06 mld dolarów, natomiast zysk netto – z 2,15 do 2,64 mld (a w przeliczeniu na akcję: z 1,04 do 1,40 dol.).

W czasie czwartkowej sesji giełdowej, po publikacji tych wyników kurs akcji Disneya zmalał o 2,4 proc. Jest o 14,4 proc. wyżej niż 12 miesięcy temu.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii