We wtorek 3 września podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu oficjalnie zaprezentowano TechPL, nową inicjatywę integrującą przedstawicieli polskich innowacji, powołaną do życia w połowie lipca w CIC Warsaw (formalnie jako sekcja Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji).
"To pierwsza w kraju platforma, która jednoczy ponad 40 kluczowych organizacji od lat tworzących fundamenty przedsiębiorczości i nowoczesnych technologii. W TechPL działają m.in. operatorzy programów startupowych, inkubatory i akceleratory, centra transferu technologii, aniołowie biznesu, fundusze VC i PE, think tanki, organizacje pozarządowe oraz inni uczestnicy ekosystemu.
TechPL pełni rolę organizacji parasolowej, gdyż łączy naukowców, inwestorów i przedsiębiorców, tworząc wspólną przestrzeń dla rozwoju innowacji w Polsce. Jej misją jest integracja i reprezentowanie polskiego ekosystemu innowacji, wzmacnianie jego głosu w dialogu z instytucjami publicznymi oraz budowanie pozycji Polski jako technologicznego lidera Europy Środkowo-Wschodniej" – czytamy w komunikacie prasowym.

TechPL polska odpowiedź na dominację Big Techów
Na czele nowego podmiotu stoi 13-osobowy zarząd złożony z czołowych ekspertów na czele z Adrianem Migońem, prezesem Fundacji Inkubator Technologiczny. Wśród licznych założycieli inicjatywy jest też Rafał Pikuła, dziennikarz Spider's Web, jedyny przedstawiciel mediów w tym gronie.
– TechPL to nasza odpowiedź na rosnącą siłę i dominację Big Techów. Wierzymy, że trzeba się zjednoczyć, aby budować polską technologiczną rację stanu. Tylko w ten sposób możemy próbować wyrwać Polskę z cyfrowego kolonializmu – komentuje dla naszego portalu dziennikarz specjalizujący się w nowych technologiach.
Jak widzi swoją rolę w nowej inicjatywie? – Moim celem jest obrona medialnej racji stanu. Chciałbym dbać o jakość polskich mediów w starciu z gigantami technologicznymi. Moja obecność w organizacji to także sposób na zwiększenie transparentności biznesu technologicznego w Polsce. Tak, aby rozwój nowych technologii, rozwój innowacyjnych biznesów miał wsparcie mediów, ale też mógł być ewentualnie pod okiem środowiska medialnego.

Jak podkreśla Pikuła, media nie mając szans w starciu z takimi gigantami jak Google czy Meta, powinny szukać wsparcia rodzimego biznesu. Ten zaś powinien zrozumieć, że wspieranie jakościowych treści, jest też w jego interesie, bo to media opisują m.in. afery czy lobbingowe zagrywki, które im szkodzą.
Młodzi zdolni wyjeżdżają za granicę. TechPL ma to zmienić
Platforma jest odpowiedzią na takie bariery w rozwoju innowacji jak m.in. rozproszenie działań, słaba obecność polskich startupów za granicą, brak jednego punktu kontaktu czy słabe wykorzystanie działalności naukowej na cele komercyjne.
TechPL działa m.in. przez wspieranie finansowania, promocję ekosystemu, edukację, networking, opracowywanie standardów, reprezentowanie startupów w Brukseli, udział w procesach legislacyjnych oraz budowanie marki "Polish Tech".

- Zbyt często zdolni założyciele startupów szukają więc szans za granicą. TechPL powstał, by to zmienić. Łączymy ludzi, instytucje i idee, aby wspólnie i ponad podziałami budować silny, rozpoznawalny na świecie ekosystem krajowych innowacji. Wierzymy, że właśnie współpraca sektora publicznego, biznesu, środowisk naukowych i instytucji otoczenia biznesu jest kluczem do stworzenia przedsiębiorczej i innowacyjnej Polski. Nasze zrzeszenie to konkretny krok, by w pełni wykorzystać potencjał naszego kraju – mówi Adrian Migoń, przewodniczący zarządu TechPL.
W skład TechPL wchodzą m.in. wspomniany CIC Warsaw, Fundacja Digital Poland, Fundacja Polska Innowacyjna, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych, Fundacja Inkubator Technologiczny, Fundacja Venture Cafe Warsaw, Infoshare, Instytut Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej, Stowarzyszenie ITCorner, Innocel czy firma doradcza JP Weber.











