Telewizja i radio odżyły reklamowo, w prasie dalej kryzys

Przedstawiciele domów mediowych oceniają, że w I półroczu br. wzrosły realne przychody reklamowe telewizji i radia. Natomiast prasa dalej jest w kryzysie.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Z danych opublikowanych właśnie przez Expert Monitor wynika, że od stycznia do czerwca br. cennikowe przychody reklamowe polskich nadawców telewizyjnych zwiększyły się w skali rok do roku aż o 30 proc., a w przypadku stacji radiowych – prawie o 14 proc. (więcej). Wzrosty przychodów reklamowych w telewizji i radiu potwierdzają przedstawiciele domów mediowych. – Zauważyliśmy, że od kwietnia zdecydowanie zwiększyły się średnie koszty emisji spotów w głównych kanałach telewizyjnych – podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Racławicki, head of TV planning w PanMedia Western. – O ile w TVN ten wzrost wyniósł w skali rok do roku 5-10 proc., o tyle w TVP1, TVP2 i Polsacie – od 20 do nawet 50 proc. – precyzuje.

Zdaniem mediaplannerów rabaty udzielane przez nadawców telewizyjnych i radiowych też bywają większe, ale na pewno nie proporcjonalnie do podwyżek cenników. W takiej sytuacji najlepszym wyjściem dla reklamodawców i domów mediowych jest dążenie do zakupu pakietowego spotów, a odchodzenie do zakupu z cennika. – Podwyższanie cenników to sposób nadawców telewizyjnych i radiowych na radzenie sobie w trudnej sytuacji rynkowej, np. w przypadku Telewizji Polskiej i Polskiego Radia oznaczającej drastyczny spadek wpływów z abonamentu – wyjaśnia Racławicki. Nie zmienia się przy tym wysokie wypełnienie bloków reklamowych w telewizji, ponieważ nawet w ubiegłym roku, kiedy kryzys był wyraźniejszy, a chętnych do reklamowania się w telewizji mniej, nadawcy woleli sprzedać czas po niższych cenach niż wydawać na produkcję dodatkowych programów, żeby wypełnić ramówki.

To, że podwyżkom cenników reklamowych w telewizji i radiu nie towarzyszyły w minionym półroczu duże wzrosty rabatów udzielanych reklamodawcom, potwierdza również Piotr Bieńko, managing director domu mediowego Mediasense. – W tej sytuacji faktyczne koszty reklam i wpływy nadawców zdecydowanie się zwiększyły – ocenia. Jednocześnie prognozuje, że ożywienie reklamowe w polskiej telewizji i radiu obejmie w najbliższym czasie inne media.

Natomiast znaczącego ożywienia na polskim rynku reklamy prasowej nie zauważa Monika Rychlica, head of non-broadcast media w Initiative Media Warszawa, mimo że według danych Expert Monitora gazety i magazyny od stycznia do czerwca br. cennikowo zarobiły z reklam minimalnie mniej niż rok wcześniej, podczas gdy w całym ubiegłym roku spadki wpływów reklamowych w obu segmentach wyniosły po kilkanaście procent. – Całościowo u obsługiwanych przez moją firmę klientów w minionym półroczu nie nastąpił wzrost wydatków na reklamy w prasie, raczej zachowanie statusu z ubiegłego roku – oponuje Rychlica. Zaznacza przy tym, że może to zależeć od specyfiki reklamodawców i tytułów, z którymi współpracuje. Jednocześnie jej zdaniem wydawcy prasowi coraz częściej decydują się na niestandardowe projekty reklamowe, z których precyzyjną kalkulacją nie do końca radzi sobie Expert Monitor.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów