Telewizja internetowa zmieni tradycyjne myślenie o reklamach (opinie)

- Eksperyment w postaci Google Fiber może udowodnić, że dystrybucja treści reklamowych za pośrednictwem tradycyjnej telewizji jest przestarzała, a nowy model dotarcia do telewidza przez internet zaoferuje sposób targetowania przekazu na niespotykanym dotąd poziomie - oceniają dla serwisu Wirtualnemedia.pl eksperci z domów mediowych.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Ponad tydzień temu koncern Google poinformował o nowym eksperymentalnym programie, który wprowadza w oparciu o swoją platformę szybkiego dostępu do internetu Google Fiber. Koncern z Mountain View oferuje za jej pośrednictwem między innymi usługi telewizyjne w kilku miastach w USA - Kansas City, Provo i Austin. Google zapowiedział nowy system dostarczania reklam, który pozwoli na ich precyzyjne targetowanie oraz mierzenie efektywności przekazu reklamowego (więcej na ten temat).

Specjaliści z telewizyjnego rynku reklamowego, z którymi rozmawiał portal Wirtualnemedia.pl, uważają, że prowadzony obecnie przez Google eksperyment jest pierwszym znakiem poważnych zmian, które czekają w najbliższych latach komunikację z odbiorcami reklam przekazywanych za pośrednictwem telewizji.

- No i zaczęło się. Od paru lat już głoszę, że model dystrybucji treści reklamowych za pomocą standardowej telewizji jest przestarzały - podkreśla Jakub Bierzyński, CEO Omnicom Media Group. - Automated buying oparty na nowym paradygmacie - masowym marketingu bezpośrednim, gdzie reklama jest dostosowana do widza a nie do medium, a więc doskonale targetowalna to model na którym oparta będzie komunikacja marketingowa w przyszłości. Google zrobił pierwszy krok w tym kierunku. Bardzo znaczący - zaznacza Bierzyński.

O tym, że wprowadzenie w szerokim stopniu telewizji dostępnej na platformie internetowej może być dla rynku reklamowego przełomem mówi też Robert Bernaciak, digital planning & buying director w Havas Media Group. - Każda duża idea zaczynała się od eksperymentu i tak może być (a raczej będzie) z Google Fiber TV - przewiduje Bernaciak.

- Reklamodawcy dostaną niespotykaną dotąd okazję targetowania swoich reklam w czasie rzeczywistym do osób, na którym im zależy. Granularne podejście do każdego spotu umożliwi lepsze dopasowanie reklam do konsumentów. Jeśli do tego dołożyć synergię kampanii TV i Online - dostajemy świetny produkt reklamowy. Jeśli testy w Kansas City wyjdą pomyślnie możemy spodziewać się poszerzenia oferty na całe Stany Zjednoczone. Jeśli Google się powiedzie, będzie musiał za tym podążyć cały rynek reklamowy. Nie tylko w USA ale globalnie. To jest konkretny game changer - podkreśla Robert Bernaciak.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl eksperci z domu mediowego Lowe Media zwracają uwagę na to, że pomijając już eksperyment zapowiedziany przez Google, samo upowszechnienie sygnału telewizyjnego przez internet jest zjawiskiem, na które powinni przygotować się reklamodawcy i marketerzy w nadchodzących latach.

Marek Fordoński, head of client service department z działu internetowego Lowe Media, podkreśla, że upowszechnienie systemu przesyłania sygnału telewizyjnego poprzez internet powinno w istotny sposób wpłynąć na liczbę odbiorników połączonych z siecią, a to z kolei powinno dać silny impuls do rozwoju rynku e-commerce za pomocą urządzeń smart TV. - Ponadto co najmniej równie interesująca jest kwestia, która dzieje się niejako z boku tego rozwiązania - dodaje Fordoński. - Chodzi mianowicie o to, że jeśli do korzystania z rozwiązania planowanego przez Google wymagane będzie logowanie poprzez konto gmail, a możemy założyć, że tak będzie, to po raz pierwszy dostępna będzie informacja, czy dany użytkownik widział daną reklamę w TV, a wówczas w online będziemy mogli zarówno dobudowywać zasięg wśród osób które naszej reklamy nie widziały, jak i np. powracać z komunikatem sprzedażowym do osób które z naszą reklamą miały już kontakt - podkreśla.

W opinii Marka Racławskiego, head of TV department w Lowe Media, dostarczanie odbiorcom telewizji online zbliży ją do przekazu internetowego ze wszystkimi tego konsekwencjami, także tymi dla rynku reklamowego.

- Umasowienie, upowszechnienie transmisji sygnału telewizyjnego przez internet na pewno zmieni telewizyjny rynek reklamowy - podkreśla Marek Racławski. - Oczywiście nie wiadomo, kiedy to się stanie, ani w jakim stopniu doprowadzi do skutecznego pomiaru oglądalności. Na pierwszy rzut oka pomiar oglądalności poprzez Google Fiber ma podobne wady co zwykła reklama w internecie - nie wiadomo do końca kto korzysta z komputera. W przypadku palmtopów, smartfonów, czy innych urządzeń osobistych sytuacja jest w miarę określona, ale jak sprawdzić kto korzysta z komputera stacjonarnego w domu? Bez tej wiedzy możliwości docierania z reklamą do określonego odbiorcy są ograniczone. Podobnie jest w przypadku telewizji dostarczanej za pomocą internetu. Telewizja pozostanie medium „grupowym”. Jeśli dostawcy sygnału będą wiedzieć kto ogląda program telewizyjny (kamery wbudowane w telewizory rejestrujące obecność domowników przed telewizorem) w sprzedaży reklamy telewizyjnej może nastąpić rewolucja. Lecz póki co eksperyment Google'a pozwalający na geotargetowanie może ożywić m in. rynek lokalnych usługodawców, a także pozwolić na dużo większe możliwości form reklamowych zastosowanych na ekranie TV. Z całą pewnością eksperyment ten jest zapowiedzią przyszłości telewizyjnej reklamy mierzonej i wycenianej w „sposób internetowy”, czyli za obejrzany spot, czy podjętą akcję. Pytanie czy wielcy gracze rynku telewizyjnego pozwolą na to... - zastanawia się Racławski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online