Telewizja Polska chce wspólnego pomiaru oglądalności w tv i internecie, pyta firmy badawcze o pomysły

Telewizja Polska ogłosiła dialog techniczny dotyczący możliwości pomiaru oglądalności jej treści wideo zarówno w tradycyjnym przekazie telewizyjnym, jak też w internecie. Firmy chętne do przedstawienia swoich koncepcji mogą zgłaszać się przez najbliższy miesiąc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Dialog techniczny dotyczący wspólnego pomiaru oglądalności w telewizji i internecie został ogłoszony w czwartek przez Telewizję Polską zgodnie z prawem zamówień publicznych. Nadawca uzasadnia, że chce w ten sposób pozyskać informacje o dostępnych technikach i usługach oraz świadczących je podmiotach, które „mogą być zainteresowane stworzeniem alternatywy w segmencie badań, zdominowanym obecnie przez tradycyjną telemetrię”.

TVP chodzi o wspólny pomiar oglądalności treści wideo w telewizji linerarnej oraz internecie (w tym w modelu VoD i w internecie mobilnym). Badanie ma mieć charakter ciągły.

- Propozycje powinny zawierać zapewnienie reprezentatywności pomiaru dla podstawowych cech demograficznych używanych w badaniach wideo (płeć, wiek, status rodzinny i zawodowy, rozkład geograficzny, wielkość miejscowości zamieszkania, itp.) oraz możliwość pomiaru w zakresie cech socjograficznych i społecznych, takich jak kompetencje cyfrowe, chodzenie do restauracji, korzystanie z bankowości on-line, typ umowy na telefon komórkowy, znajomość języków obcych, posiadanie komputera typu laptop lub tablet, udział w praktykach religijnych, udział w wyborach, przyszły zamiar udziału oraz historia udziału, status związku (formalny/nieformalny), korzystanie z serwisów społecznościowych, uczestnictwo w życiu kulturalnym, itp. - opisuje nadawca w ogłoszeniu o zamówieniu.

Zainteresowane firmy mogą do 20 czerwca zgłaszać wnioski o udział w dialogu. Telewizja Polska zaprosi każdą z nich na osobne spotkanie dotyczące wspólnego pomiaru oglądalności w telewizji i internecie. Informacje uzyskane na spotkaniach mają posłużyć nadawcy do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne dotyczące takiego pomiaru.

Nie podano, na kiedy planowane jest ogłoszenie tego postępowania o zamówieniu ani czy wspólny pomiar oglądalności w telewizji i internecie ma zastąpić obecne badanie telemetryczne realizowane dla TVP przez Nielsen Audience Measurement, czy też będzie funkcjonował razem z nim.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pomiar-ogladalnosci-jak-kontrola-drogowki-jak-wyjsc-z-impasu-miedzy-tvp-i-nielsenem ##

W ostatnich tygodniach kierownictwo Telewizji Polskiej mocno krytykowało badanie telemetryczne realizowane przez Nielsena. W połowie kwietnia prezes TVP Jacek Kurski stwierdził, że w panelu tego badania jest zbyt mało gospodarstw domowych (ok. 2 tys.) i są one rozmieszczone geograficznie w sposób niereprezentatywny dla całego społeczeństwa. W zeszłym tygodniu dodał m.in., że wśród uczestników badania jest za mało osób w wieku ponad 70 lat i mieszkających w województwach, w których PiS ma największe poparcie.

W międzyczasie Telewizja Polska poprosiła Nielsena o przekazanie kodów pocztowych uczestników badania (w celu weryfikacji rozmieszczenia panelistów), na co firma się nie zgodziła. W zeszłym tygodniu „Wiadomości” podały, że według sondażu telefonicznego ich wydanie z poprzedniego dnia miało 4,1 mln widzów (według pomiaru Nielsena oglądalność wyniosła 2,88 mln widzów w szczytowym momencie), w krytycznym świetle opisały też firmę Nielsen i jej szefową Elżbietę Gorajewską. Za takie zestawienie wyników badań Telewizję Polską skrytykowały organizacje SKM SAR, OFBOR i TBRiO zrzeszające firmy marketingowe i badawcze.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zarzuty-telewizji-polskiej-wobec-nielsen-audience-measurement-wedlug-ekspertow-sa-polityczna-demagogia ##

Nielsen Audience Measurement mierzy oglądalność na zlecenie Telewizji Polskiej od 2011 roku, gdy w przetargu pokonał instytut TNS Global (wcześniej TNS OBOP), który dostarczał danych telemetrycznych telewizji publicznej od 1997 roku. W 2015 roku TVP, kierowana wówczas przez Juliusza Brauna, po kolejnym przetargu przedłużyła umowę z Nielsenem do 2019 roku.

Telewizja Polska zmienia obecnie strategię obecności w internecie: nie przedłuża umów na udostępnianie jej produkcji w innych serwisach VoD, zachowując je na wyłączność na własnym portalu Vod.tvp.pl. Z końcem marca treści TVP zniknęły z VoD.pl, w połowie br. przestaną być dostępne w Ipli.

Według badania gemiusAudience w kwietniu br. Vod.tvp.pl miało 2,6 mln użytkowników i 27,3 mln odsłon, więcej niż Ipla.tv (1,9 mln użytkowników i 23 mln odsłon), natomiast mniej niż należący do TVN-u Player.pl (3,4 mln użytkowników, 57,8 mln odsłon) i mniej użytkowników niż VoD.pl (4,2 mln; przy 18,3 mln odsłon).

W polskim internecie nie ma obecnie żadnego pomiaru korzystania z treści wideo, ponieważ wciąż opóźniają się pierwsze wyniki badania Planet. Natomiast w poprzednim badaniu Megapanel, zakończonym w grudniu ub.r., w badaniu korzystania z treści audio i wideo brało udział tylko kilku wydawców.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grupa-onet-rasp-dzieki-przewadze-w-mobile-u-przed-wirtualna-polska-top20 ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele