Telewizja, telefon i internet od Cyfrowego Polsatu w przyszłym roku

Cyfrowy Polsat planuje w przyszłym roku ruszyć z ofertązintegrowaną złożoną z telewizji, telefonii i internetu, a jeszczew tym uruchomi wideo na żądanie. Na razie mimo wzrostu przychodów,spada zysk netto spółki, ale ta tłumaczy to wpływem osłabienia sięzłotego.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Z zaprezentowanych we wtorek danych finansowych wynika, żeprzychody Cyfrowego Polsatu w pierwszych trzech kwartałach wyniosły983 mln zł i były o 20 proc. wyższe niż rok wcześniej. Spadłnatomiast zysk netto - o 17 proc. do 189 mln zł. Powodem tegospadku było głównie wpływ osłabienia się złotego, bowiem spółkaczęść kosztów licencji programowych oraz przesyłu sygnałudenominuje w euro i w dolarach. Zysk netto bez uwzględniania tegoczynnika wyniósłby 250 mln zł, czyli o 10 proc. więcej niż rokwcześniej - podali przedstawiciele spółki.

Na koniec września br. największa polska platformasatelitarna miała 2,92 mln abonentów (2,34 mln z nich korzystało zpakietu Familijnego oraz pakietów premium, a 574 tys. z pakietówMini i Mini Max), z czego w samym III kwartale br. zwiększył swojąbazę o 73 tys. klientów. W okresie od 30 września 2008roku największej polskiej platformie przybyło 514 tys. abonentów.Największy wzrost wynoszący aż 71 proc. odnotowały jednak pakietyMini i Mini Max, zaś liczba klientów pakietu Familijnegopowiększyła się tylko 13 o proc. Zarząd spółki nie podaje prognozco do liczby abonentów na koniec roku, ale właściciel platformyZygmunt Solorz - Żak przewiduje przekroczy ona 3 mln zł.

Zwiększenie udziału abonentów z najtańszymi pakietami w stosunkudo klientów Familijnego i najdroższych opcji poskutkowało spadkiemARPU (średni przychód na jednego abonenta), który w pierwszychtrzech miesiącach br. wyniósł 34,5 zł, czyli o 2 proc. mniej niżrok wcześniej. Zarówno ARPU pakietu Familijnego jak i Mini/MiniMaxbyły jednak wyższe niż rok wcześniej i wyniosły odpowiednio 40,2 złi 8,9 zł. W pierwszym przypadku wzrost wynikał z wychodzeniaklientów z okresu podstawowego umowy i większej sprzedaży droższychpakietów, a w drugim - z rozpoczęcia płacenia pełnego abonamentu zapakiet Mini Max przez klientów objętych wcześniej promocją.

Spółka podała, że raportowany churn (współczynnik odpływuklientów) za okres 12 miesięcy zakończony 30 września wyniósł 10,1proc., w tym churn dla pakietu Familijnego to 11,6 proc. a dlapakietów Mini i Mini Max - 2,9 proc. Platforma przewiduje, że wwyniku wprowadzeniu nowego regulaminu (obowiązuje od listopada br.,ale na razie tylko nowych klientów) churn może się zwiększyć w Ipółroczu 2010 roku, ale nie podaje o ile.

Do końca tego roku Cyfrowy Polsat wprowadzi usługę zkategorii wideo na żądanie (więcej na ten temat). Wykorzystanyzostanie do tego transponder na satelicie Hot Bird, który spółkawynajęła w maju br. Ta usługa ma być jednym z elementów, któryprzyczyni się do zwiększenia ARPU w przyszłym roku. Inne czynniki,które mają wpłynąć na wzrost ARPU to: m.in. wychodzenie częściabonentów z okresu promocyjnego, ich migracja z Mini do Mini Maxaczy wprowadzenie pakietu HD, który ma zostać wzbogacony o kolejnekanały (na razie są w nim cztery stacje).

Najpóźniej 1 grudnia br. ruszą testy radiowego dostępu dointernetu, który Cyfrowy Polsat świadczyć będzie w zakresieczęstotliwości 850-900 Mhz dzięki współpracy z należącą dowłaściciela platformy Zygmunta Solorza-Żaka spółką Sferia.Zastosowana w tej usłudze technologia HSPA+ daje możliwośćtransferu danych do 21 Mb/s. Testy będą prowadzone w całej Polscena 6 tys. osobach: klientach operatora oraz na przedstawicielachhandlowych.

- W lutym przyszłego roku wystartujemy ze sprzedażą usługiinternetowej do usługi telewizyjnej, a w II kwartale 2010 rokuzaoferujemy ofertę zintegrowaną złożoną z telewizji, telefonii iinternetu - mówił na konferencji prasowej Dominik Libicki,prezes Cyfrowego Polsatu. W sprzedaży tej usługi ma pomócplanowany zakup blisko 100 proc. udziałów w posiadającej ponad 200sklepów sieci mPunkt, która wzmocni istniejącą sieć sprzedażyplatformy i będzie istotną częścią polityki utrzymaniadotychczasowych klientów i ich obsługi. Na razie Cyfrowy Polsatnabył 45 proc. udziałów w tej spółce (więcej na ten temat).Platforma chce, aby w mPunkcie nadal swoje produkty pod marką Plussprzedawał Polkomtel z którym będzie prowadzić w tej sprawierozmowy.

Oferta internetowa Cyfrowego Polsatu będzie adresowana domieszkańców małych miast, wsi i obrzeży dużych miast, gdzie jedynąalternatywą jeśli chodzi dostęp do internetu może być jedynieoferta radiowa oferta w technologii CDMA Telekomunikacji Polskiej -Tymi klientami nikt to tej pory się nie interesował i nie miał dlanich oferty - podkreśla Libicki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online