Ten rynek wideo przechodzi rewolucję. Media społecznościowe gonią telewizję

W Szwecji media społecznościowe, takie jak TikTok, Instagram i Snapchat, mają już 20 proc. udziału w całkowitym oglądaniu wideo, podczas gdy tradycyjna telewizja spadła do rekordowo niskiego poziomu 30 proc. Rynkowy raport Mediavision pokazuje, jak szybko zmieniają się preferencje widzów.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Ten rynek wideo przechodzi rewolucję. Media społecznościowe gonią telewizję
Media społecznościowe odbierają widzów telewizji

Według analizy Mediavision, preferencje Szwedów w zakresie konsumpcji wideo ulegają szybkiej transformacji. Tradycyjna telewizja obecnie stanowi jedynie 30 proc. całego czasu spędzanego na oglądaniu wideo, co jest najniższym poziomem odnotowanym przez tę firmę.

Szwedzi poświęcają około 2,5 godziny dziennie na oglądanie wideo, z czego aż 70 proc. przypada na usługi streamingowe i media społecznościowe. Jak zauważa broadbandtvnews.com, średni czas spędzony przy telewizji linearnej w III kwartale 2025 roku zmniejszył się o około 15 minut dziennie w porównaniu z zeszłym rokiem. Zyskały głównie media społecznościowe i serwisy streamingowe.

Kluczowe będzie przyciągnięcie widowni online

Mediavision zauważa, że historyczna rola telewizji jako głównego nośnika reklam masowych jest coraz bardziej zagrożona. Reklamodawcy zwracają się w stronę mediów społecznościowych i internetowych, zabiegając o młodsze pokolenia odbiorców, spędzające więcej czasu na platformach społecznościowych.

Adrian Grande, główny analityk Mediavision, zauważa, że wygrywać będą ci, którzy zdołają przyciągnąć widownię online, dostosowując treści i modele reklamowe do nowych formatów. To wyzwanie zarówno dla lokalnych nadawców, jak i międzynarodowych graczy walczących o lokalny rynek.

Zmiany w sposobie, w jaki widzowie konsumują wideo, wskazują, że przyszłość należy do treści krótkiej formy, mobilnych i kierowanych przez twórców internetowych. Ten trend jest szczególnie widoczny wśród osób w wieku 15-34 lata, dlatego tradycyjne kanały telewizyjne tracą na znaczeniu. Wprowadzenie nowoczesnych formatów przez nadawców powinno pomóc im przystosować się do nowej rzeczywistości rynkowej.

Spada znaczenie telewizji. Rosną social media

W Szwecji szybciej niż na polskim rynku spada znaczenie tradycyjnej telewizji. Pod koniec roku szwedzki kanał TV4 opuści tamtejszą naziemną telewizję cyfrową. Nadawca szacuje, że tylko 4 proc. gospodarstw, czyli ok. 200 tys. korzysta z tej formy odbioru. Od 2026 roku stacja będzie dostępna tylko w usłudze streamingowej TV4 Play i w ofercie dostawców płatnej telewizji.

W styczniu w Szwecji należąca do Tele 2 firma Boxer zakończyła oferowanie płatnego pakietu w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. Zniknęły z niej takie kanały jak, National Geographic, Discovery Channel, Eurosport 1, V Sport 1, V Sport Motor, V Sport Extra, V Film Premiere, Paramount Network, Cartoon Network i MTV. Dalej są dostępne: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, TV Finland i TV4.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem