Towarzystwo Dziennikarskie: W Trójce kandydujący prezydent nie był traktowany bezkrytycznie, tak jak w Jedynce. RMF FM najbardziej różnorodne

- Obserwatorzy dostrzegają, że Program Trzeci Polskiego Radia różnił się na korzyść od Programu Pierwszego. W Trójce kandydujący prezydent nie był traktowany bezkrytycznie, tak jak w Jedynce. Serwisy RMF FM służyły jako baza do porównania przekazu informacyjnego radia publicznego - stwierdza Towarzystwo Dziennikarskie w raporcie z monitoringu kampanii prezydenckiej.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
Towarzystwo Dziennikarskie: W Trójce kandydujący prezydent nie był traktowany bezkrytycznie, tak jak w Jedynce. RMF FM najbardziej różnorodne
Rafał Trzaskowski i Andrzej Duda/Facebook.com

Zespół Towarzystwa Dziennikarskiego monitorował między 15 a 26 czerwca główne wydania serwisów informacyjnych TVP, Polsatu oraz TVN. Monitoring miał wykazać, jak media przedstawiają poszczególnych kandydatów, ile czasu antenowego im poświęcają i przede wszystkim -– czy przestrzegają wymogów pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności (art. 21.1 Ustawy o radiofonii i telewizji).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wiadomosci-z-bledna-pochwala-wyniku-wyborczego-andrzeja-dudy-pomineto-aleksandra-kwasniewskiego,7170515603789441a ##

W drugiej części raportu organizacja przyjrzała się serwisom Polskiego Radia oraz RMF FM. Z raportu wynika, że Jedynka i stacja komercyjna poświęciły tematom wyborczym dokładnie taki sam odsetek czasu - 47 proc., a publiczna Trójka - 34 proc. - W serwisach informacyjnych Polskiego Radia tak samo, jak w dzienniku telewizyjnym TVP, wśród informacji wyborczych przeważają te na temat kandydata Andrzeja Dudy, a w ich ramach - dominują informacje o wydźwięku pozytywnym. Informacje o Rafale Trzaskowskim miały wydźwięk wyłącznie negatywny - stwierdziło Towarzystwo Dziennikarskie.

grafika

W Programie Pierwszym Polskiego Radia zdecydowana większość newsów pozytywnie przedstawiała Andrzeja Dudę (aż 45), neutralnych - 3.

grafika

Oceniono, że w Trójce także „istnieje zdecydowana przewaga informacji pozytywnych na temat Andrzeja Dudy”, ale pojawiło się także 9 informacji neutralnych oraz 1 - negatywna. - Rafał Trzaskowski ma informacje pozytywne i negatywne, z przewagą tych drugich. Znacznie więcej jest w Trójce, niż w Jedynce informacji o pozostałych kandydatach - stwierdzono w raporcie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kampania-wyborcza-wiadomosci-glownie-o-andrzeju-dudzie-jak-tylko-dobrze-fakty-rowniez-krytycznie-o-rafale-trzaskowskim,7170520236402305a ##

grafika

Natomiast w RMF FM pojawiło się większe zróżnicowanie informacji o kandydatach, choć przeważały wiadomości o Andrzeju Dudzie, ale w większości neutralne. Pozytywne były tylko dwie, negatywnych - 9. Rafała Trzaskowskiego dotyczyło 6 pozytywnych newsów, 2 negatywne i jeden - neutralny.

grafika

Udział tematów wyborczych w serwisach Polskiego Radia pozostał na zbliżonym poziomie w obu monitorowanych programach. W RMF FM rósł w miarę zbliżania się terminu pierwszej tury. W przypadku „Wiadomości” TVP w piątek 26 czerwca – całe wydanie było poświęcone wyborom.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp-szerzy-mowe-nienawisci-w-kampanii-prezydenckiej-wspiera-andrzej-duda-opinie-reporterzy-bez-granic,7170518037342337a ##

W "setkach" w Jedynce najczęściej Duda

Monitoring radiowy objął także częstotliwość i długość wypowiedzi polityków. W Jedynce dominować miał kandydat PiS na prezydenta oraz obecny prezydent Andrzej Duda. Wśród jego przeciwników więcej czasu na wypowiedzi miał Władysław Kosiniak-Kamysz z PSL. W serwisach Kosiniak-Kamysz najczęściej wypowiadał się w sprawach, w których ma takie same poglądy jak Andrzej Duda.

grafika

- Można zaryzykować stwierdzenie, że Jedynka pomogła w przejęciu elektoratu Kosiniaka-Kamysza przez urzędującego prezydenta. Poza tym wśród słuchaczy Jedynki tradycyjnie więcej jest osób ze wsi i małych miasteczek. To także mogłoby wyjaśniać, dlaczego PR1 tak interesowała się kandydatem PSL. Sporadycznie pojawiały się setki Jarosława Kaczyńskiego - ocenia organizacja.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wiadomosci-i-tvp-info-wg-polowy-polakow-nierzetelnie-relacjonuja-kampanie-wyborcza-najlepiej-oceniane-wydarzenia,7170520898992257a ##

„Setki” w Trójce należały do Andrzeja Dudy i kolejno dla Rafała Trzaskowskiego. Na obu antenach radia publicznego kandydaci pierwszej szóstki wypowiadali się dość często.

grafika

Z kolei w serwisach RMF FM drugim co do długości wypowiedzi - po Andrzeju Dudzie - był Borys Budka, a dopiero za nim trzej kandydaci na prezydenta (rozdzieleni na miejscu piątym premierem).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/w-tvp-politycy-pis-w-maju-przez-86-godzin-prezydent-20-godzin,7170522287666817a ##

grafika

- Ratowanie Trójki po części się udało, aczkolwiek dalekie jest od ideału. Trójka nie jest do końca skończona, co jest dobrą wiadomością - ocenił podczas posiedzenia senackiej komisji kultury szef projektu Andrzej Krajewski.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/radio-wyniki-sluchalnosci-marzec-maj-2020-rmf-fm-liderem,7170524785752193a ##

Polskie Radio nie spełnia wymogów ustawowych

Według Towarzystwa Dziennikarskiego, monitoring wykazał, że nadawca publiczny nie spełnił wymogów art. 21.1 ustawy o radiofonii i telewizji, nakazujących by programy radia publicznego charakteryzowały się „pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością”.  

- Mimo to obserwatorzy dostrzegają, że Program Trzeci PR różnił się na korzyść od Programu Pierwszego. W Trójce kandydujący prezydent nie był traktowany bezkrytycznie, tak jak w Jedynce. Przebijały się informacje niekorzystne dla rządzących, a rozmowy z nimi zawierały pytania dziennikarskie, a nie wynikające z „niekompetencji, braku dystansu i serwilizmu”, częstego u prowadzących wywiady w Jedynce. Serwisy RMF FM służyły jako baza do porównania przekazu informacyjnego radia publicznego - stwierdzili autorzy raportu.

Monitoring prowadzony był przy wsparciu Funduszu Obywatelskiego, zarządzanego przez Fundację dla Polski, według metodologii wykorzystanej w poprzednich obserwacjach medialnych Towarzystwa Dziennikarskiego: we wrześniu-październiku 2019 r. (wybory do Sejmu i Senatu), w maju 2019 r. (wybory do Parlamentu Europejskiego, wspólnie z Fundacją Batorego) i w październiku 2018 r. (wybory samorządowe, samodzielnie).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jedynka-pierwszy-raz-ponizej-5-proc-udzialu-w-sluchalnosci-a17-radio-maryja-i-radio-pogoda-tez-traca-w-gore-antyradio,7170755341530753a ##

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"