Zespół Towarzystwa Dziennikarskiego monitorował między 15 a 26 czerwca główne wydania serwisów informacyjnych TVP, Polsatu oraz TVN. Monitoring miał wykazać, jak media przedstawiają poszczególnych kandydatów, ile czasu antenowego im poświęcają i przede wszystkim -– czy przestrzegają wymogów pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności (art. 21.1 Ustawy o radiofonii i telewizji).
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wiadomosci-z-bledna-pochwala-wyniku-wyborczego-andrzeja-dudy-pomineto-aleksandra-kwasniewskiego,7170515603789441a ##

W drugiej części raportu organizacja przyjrzała się serwisom Polskiego Radia oraz RMF FM. Z raportu wynika, że Jedynka i stacja komercyjna poświęciły tematom wyborczym dokładnie taki sam odsetek czasu - 47 proc., a publiczna Trójka - 34 proc. - W serwisach informacyjnych Polskiego Radia tak samo, jak w dzienniku telewizyjnym TVP, wśród informacji wyborczych przeważają te na temat kandydata Andrzeja Dudy, a w ich ramach - dominują informacje o wydźwięku pozytywnym. Informacje o Rafale Trzaskowskim miały wydźwięk wyłącznie negatywny - stwierdziło Towarzystwo Dziennikarskie.
W Programie Pierwszym Polskiego Radia zdecydowana większość newsów pozytywnie przedstawiała Andrzeja Dudę (aż 45), neutralnych - 3.

Oceniono, że w Trójce także „istnieje zdecydowana przewaga informacji pozytywnych na temat Andrzeja Dudy”, ale pojawiło się także 9 informacji neutralnych oraz 1 - negatywna. - Rafał Trzaskowski ma informacje pozytywne i negatywne, z przewagą tych drugich. Znacznie więcej jest w Trójce, niż w Jedynce informacji o pozostałych kandydatach - stwierdzono w raporcie.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kampania-wyborcza-wiadomosci-glownie-o-andrzeju-dudzie-jak-tylko-dobrze-fakty-rowniez-krytycznie-o-rafale-trzaskowskim,7170520236402305a ##
Natomiast w RMF FM pojawiło się większe zróżnicowanie informacji o kandydatach, choć przeważały wiadomości o Andrzeju Dudzie, ale w większości neutralne. Pozytywne były tylko dwie, negatywnych - 9. Rafała Trzaskowskiego dotyczyło 6 pozytywnych newsów, 2 negatywne i jeden - neutralny.

Udział tematów wyborczych w serwisach Polskiego Radia pozostał na zbliżonym poziomie w obu monitorowanych programach. W RMF FM rósł w miarę zbliżania się terminu pierwszej tury. W przypadku „Wiadomości” TVP w piątek 26 czerwca – całe wydanie było poświęcone wyborom.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp-szerzy-mowe-nienawisci-w-kampanii-prezydenckiej-wspiera-andrzej-duda-opinie-reporterzy-bez-granic,7170518037342337a ##
W "setkach" w Jedynce najczęściej Duda

Monitoring radiowy objął także częstotliwość i długość wypowiedzi polityków. W Jedynce dominować miał kandydat PiS na prezydenta oraz obecny prezydent Andrzej Duda. Wśród jego przeciwników więcej czasu na wypowiedzi miał Władysław Kosiniak-Kamysz z PSL. W serwisach Kosiniak-Kamysz najczęściej wypowiadał się w sprawach, w których ma takie same poglądy jak Andrzej Duda.
- Można zaryzykować stwierdzenie, że Jedynka pomogła w przejęciu elektoratu Kosiniaka-Kamysza przez urzędującego prezydenta. Poza tym wśród słuchaczy Jedynki tradycyjnie więcej jest osób ze wsi i małych miasteczek. To także mogłoby wyjaśniać, dlaczego PR1 tak interesowała się kandydatem PSL. Sporadycznie pojawiały się setki Jarosława Kaczyńskiego - ocenia organizacja.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wiadomosci-i-tvp-info-wg-polowy-polakow-nierzetelnie-relacjonuja-kampanie-wyborcza-najlepiej-oceniane-wydarzenia,7170520898992257a ##

„Setki” w Trójce należały do Andrzeja Dudy i kolejno dla Rafała Trzaskowskiego. Na obu antenach radia publicznego kandydaci pierwszej szóstki wypowiadali się dość często.
Z kolei w serwisach RMF FM drugim co do długości wypowiedzi - po Andrzeju Dudzie - był Borys Budka, a dopiero za nim trzej kandydaci na prezydenta (rozdzieleni na miejscu piątym premierem).
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/w-tvp-politycy-pis-w-maju-przez-86-godzin-prezydent-20-godzin,7170522287666817a ##

- Ratowanie Trójki po części się udało, aczkolwiek dalekie jest od ideału. Trójka nie jest do końca skończona, co jest dobrą wiadomością - ocenił podczas posiedzenia senackiej komisji kultury szef projektu Andrzej Krajewski.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/radio-wyniki-sluchalnosci-marzec-maj-2020-rmf-fm-liderem,7170524785752193a ##
Polskie Radio nie spełnia wymogów ustawowych
Według Towarzystwa Dziennikarskiego, monitoring wykazał, że nadawca publiczny nie spełnił wymogów art. 21.1 ustawy o radiofonii i telewizji, nakazujących by programy radia publicznego charakteryzowały się „pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością”.
- Mimo to obserwatorzy dostrzegają, że Program Trzeci PR różnił się na korzyść od Programu Pierwszego. W Trójce kandydujący prezydent nie był traktowany bezkrytycznie, tak jak w Jedynce. Przebijały się informacje niekorzystne dla rządzących, a rozmowy z nimi zawierały pytania dziennikarskie, a nie wynikające z „niekompetencji, braku dystansu i serwilizmu”, częstego u prowadzących wywiady w Jedynce. Serwisy RMF FM służyły jako baza do porównania przekazu informacyjnego radia publicznego - stwierdzili autorzy raportu.
Monitoring prowadzony był przy wsparciu Funduszu Obywatelskiego, zarządzanego przez Fundację dla Polski, według metodologii wykorzystanej w poprzednich obserwacjach medialnych Towarzystwa Dziennikarskiego: we wrześniu-październiku 2019 r. (wybory do Sejmu i Senatu), w maju 2019 r. (wybory do Parlamentu Europejskiego, wspólnie z Fundacją Batorego) i w październiku 2018 r. (wybory samorządowe, samodzielnie).
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jedynka-pierwszy-raz-ponizej-5-proc-udzialu-w-sluchalnosci-a17-radio-maryja-i-radio-pogoda-tez-traca-w-gore-antyradio,7170755341530753a ##
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.











