Trójka znów z rekordowo niską słuchalnością. W dół także SuperNova - wzrosty Radia ZET, Radia Maryja i PR24

Od lipca do września br. Trójka zanotowała kolejny rekordowo niski udział w rynku słuchalności - 1,7 proc. Mocno zmalał też wynik Radia SuperNova po rebrandingu z Radia Wawa, a spore wzrosty osiągnęły Radio ZET, Radia Maryja i Polskie Radio 24. Zdecydowanym liderem pozostaje RMF FM - pokazują wyniki badania Radio Track.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według badania Radio Track Kantar Polska od lipca do września br. RMF FM (Grupa RMF) miało 30,3 proc. udziału w rynku słuchalności, po wzroście rok do roku o 1,8 pkt proc., czyli 6,3 proc.

Radio ZET (Eurozet) ma ponad dwukrotnie niższy wynik niż RMF FM - 14,4 proc., przy czym zanotowało wyższy wzrost - o 2,3 pkt proc., a więc 19 proc. Rozgłośnia osiągnęła najwyższy udział od fali badania od sierpnia do października 2014 roku.

Z kolei udział Radia Eska (Grupa Radiowa Time) zwiększył się o 0,6 pkt proc. (7,9 proc.) do 8,2 proc.

Trójka i Radio SuperNova najmocniej w dół

Zdecydowanie największe spadki w zestawieniu zanotowały Trójka i Radio SuperNova (Grupa Radiowa Time). Udział anteny Polskiego Radia wyniósł jedynie 1,7 proc., o 1,6 pkt proc. (48,5 proc.) mniej niż przed rokiem.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/trojka-z-30-proc-spadkiem-wplywow-z-reklam-jedynka-z-duzym-wzrostem-reklamodawcy-przenosza-budzety-z-trojki-do-jedynki,7170105412478593a ##

To kolejny rekordowo niski wynik Trójki po tym, jak od wiosny do wczesnej jesieni ze stacją pożegnała się zdecydowana większość ówczesnego zespołu redakcyjnego, na czele z najpopularniejszymi dziennikarzami. W fali badania od czerwca do sierpnia br. rozgłośnia miała 1,8 proc. udziału, a w falach od grudnia ub.r. do lutego br. i od maja do lipca br. - 1,9 proc.

Dla porównania, w 2019 roku Trójka miała 5,1 proc. udziału, w 2018 roku - 5,7 proc., a kilka lat wcześniej nawet powyżej 7 proc.

Z kolei udział Radia SuperNova poszedł w dół z 1,9 do 1 proc., czyli o 47,4 proc. Pod obecną marką stacja działa od maja br., wcześniej funkcjonowało przez wiele lat jako Radio Wawa.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/piotr-lodej-zapraszamy-do-trojki-witold-lazar-trojka-do-trzeciej,7170106582910593a ##

Znacząco zmalały też wyniki stacji regionalnych tworzący Audytorium 17 - z 4,7 do 4,1 proc. (czyli o 12,8 proc.), Radia Złote Przeboje (Grupa Radiowa Agory) - z 3 do 2,4 proc. (o 20 proc.), Meloradia (Eurozet) - z 1,4 do 1,1 proc. (o 21,4 proc.) oraz Radia Pogoda (Grupa Radiowa Agory) - z 1,2 do 0,8 proc. (o 33,3 proc.)

Po 0,1 pkt proc. udziału straciły natomiast Dwójka (spadek z 0,5 do 0,4 proc.) oraz ChilliZet (z 0,3 do 0,2 proc.).

Radia Maryja i Polskie Radio 24 w górę

Za to udział Radia Maryja zwiększył się z 1,1 od 1,4 proc. (czyli o 27,3 proc.), a Polskiego Radia 24 - z 0,5 do 0,7 proc. (o 40 proc.).

Radio VOX FM (Grupa Radiowa Time) osiągnęła wzrost z 3,5 do 3,5 proc. (o 8,6 proc.), Radio TOK FM (Grupa Radiowa Agory) - z 2,4 do 2,6 proc. (o 8,3 proc.), a Muzo.fm (Grupa Polsat Plus) - z 0,3 do 0,4 proc. (o 33,3 proc.).

grafika

Krytyka Radia Track na portalu Polska Press

W przeddzień publikacji najnowszych wyników badania słuchalności na portalu Polskatimes.pl należącym do Polska Press ukazał się artykuł „Dr Hajdasz o badaniu rynku radiowego: uprzywilejowuje największe stacje komercyjne”.

W tekście obszernie zacytowano wypowiedź dr. Jolanty Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, oceniającą, że Radio Track „jest przede wszystkim telefonicznym sondażem na temat rozpoznawalności danej marki radiowej, a nie realnym pomiarem słuchalności”.

Przypomniano też, prezes Polskiego Radia Agnieszki Kamińskiej w styczniu br., odpowiadając na pytanie o spadki słuchalności Trójki, wyraziła szereg poważnych zastrzeżeń wobec badania Radio Track. Podkreśliła, że nie jest to realne badanie słuchalności, analogiczne do panelu telemetrycznego realizowanego przez Nielsen Audience Measurement. - Jest to telefoniczne badanie ankietowe deklarowanej „słuchalności” stacji radiowych. Podkreślić trzeba, że KBR to porozumienie nadawców komercyjnych: Agory, RMF, Eurozet i Time. Metodologia ich badań od lat budziła wątpliwości m.in. innych nadawców, reklamodawców i domów mediowych - stwierdziła.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polskie-radio-trojki-ramowka-pudrowanie-trupa-luiza-kobeszko-promocja,7170109757793921a ##

W odpowiedzi Komitet Badań Radiowych podkreślił, że przez ostatnie dwa lata nie wprowadzono w badaniu żadnych zmian metodologicznych w badaniu Radio Track, a przy realizacji ostatniej fali zadzwoniono do respondentów ze wszystkich powiatów. KBR zapewnia, że „nie ma żadnego wpływu na przebieg badania, a jedynie kontroluje, czy cały proces przebiega zgodnie z przyjętą metodologią”.

Link do czwartkowego tekst Polskatimes.pl zamieściły na Twitterze Agnieszka Kamińska oraz członkini zarządu Polska Press Dorota Kania. - Tzw badanie słuchalności radia jest sondażem robionym przez Kantar na zlecenie Agory, Radia Zet i RMF. Żadnego rzeczywistego pomiaru nie ma - skomentowała Joanna Lichocka, posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

ZFPR zmienił siedzibę. Już nie mieści się w biurowcu Agory

ZFPR zmienił siedzibę. Już nie mieści się w biurowcu Agory

Znany nadawca zamyka kanał na TikToku po trzech dniach. Oskarżenia o seksizm

Znany nadawca zamyka kanał na TikToku po trzech dniach. Oskarżenia o seksizm

Dezinformacja wokół sabotażu polskich linii kolejowych. Apel z ministerstwa

Dezinformacja wokół sabotażu polskich linii kolejowych. Apel z ministerstwa

Tarczyński w nowej kampanii produktowej Paluszków Exclusive

Tarczyński w nowej kampanii produktowej Paluszków Exclusive

TikTok jako pełnoprawny kanał marketingowy: kiedy kreatywność spotyka biznes
Materiał reklamowy

TikTok jako pełnoprawny kanał marketingowy: kiedy kreatywność spotyka biznes

Serwis Super Mamy stawia na wideo

Serwis Super Mamy stawia na wideo