Polscy turyści na potęgę recenzują hotele w internecie. Nie podoba im się obecność niemieckich turystów

Hotelowe śniadania, baseny, obsługa, ale także obecność niemieckich turystów w hotelu: to są najczęstsze przyczyny skarg, jakie polscy turyści podnoszą w internetowych recenzjach obiektów turystycznych. Od początku roku napisali już 55 tys. takich recenzji – wynika z raportu SentiOne. Zdecydowanie więcej jest recenzji pozytywnych niż skarg.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Według danych CBOS w tym roku turystyczne plany wyjazdowe na co najmniej dwa dni zadeklarowała ponad połowa Polaków, z czego 84 proc. zaplanowało urlop na terenie kraju. A ponieważ udany wypoczynek zależy od warunków pobytu, firma SentiOne, zajmująca się m.in. monitoringiem internetu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, sprawdziła, na co polscy internauci zwracają uwagę w hotelach, co chwalą, a co krytykują.

Analizie poddano 55 tys. recenzji obiektów hotelowych, które Polacy napisali w internecie w 2023 r. Aż 28 tys. było pozytywnych, a tylko siedem tys. negatywnych. Pozostałe miały wydźwięk neutralny. Recenzje są zamieszczane przede wszystkim na portalach typu Booking.com oraz na Google Maps. Blisko 80 proc. dotyczy obiektów położonych w Polsce, a pozostałe ok. 20 proc. zagranicznych - głównie w Grecji i Egipcie.

Najważniejsza dla Polaka - lokalizacja

Polscy turyści cenią sobie przede wszystkim dobrą lokalizację obiektów noclegowych, chociaż dla każdego oznacza ona co innego. Najlepiej, by hotel był położony jednocześnie w centrum, blisko plaży, dworca, restauracji i innych atrakcji. Goście cenią sobie też urokliwe uliczki i zadbaną, spokojną okolicę - za te walory chwalą np. nadmorskie Darłówko.

W drugiej kolejności najczęściej zwracają uwagę na standard pokoju, przede wszystkim czystość, ciszę, widok z okna oraz wyposażenie, takie jak np. lodówka czy czajnik. Na trzecim miejscu wśród zalet obiektów hotelowych najczęściej wymieniane są atrakcje dla dzieci - takie jak sale zabaw czy basen, chociaż czasem do wzbudzenia zachwytu najmłodszych - i co za tym idzie, zadowolenia rodziców - wystarczy nawet łóżko piętrowe czy akwarium przy recepcji.  

grafika

Fot. Pixabay

Cena? Wcale nie najważniejsza

Wbrew temu, czego można by się spodziewać, polskim turystom nie przeszkadzają tak bardzo wysokie ceny pobytu - te znalazły się dopiero na czwartej pozycji wśród najczęściej krytykowanych elementów. - Pierwsze miejsce zajęły hotelowe śniadania, i tu z krytyką Polaka spotyka się w zasadzie wszystko: począwszy od pory podawania, poprzez menu, jego jakość czy obecność mrówek na talerzach. Bardzo często dostaje się taniej wędlinie i parówkom – komentuje Martyna Knitter, senior product manager w SentiOne.

Drugim aspektem najczęściej krytykowanym przez polskich turystów jest obsługa - niemiła, ale też niekompetentna, powolna i nieodpowiadająca na maile i telefony. Na trzecim miejscu znalazły się hotelowe baseny. Goście narzekają przede wszystkim na zimną wodę, brud i brak remontów, godziny dostępności czy dodawanie do wody zbyt wielu chemikaliów. Bardzo często krytykowanym elementem pobytu w danym miejscu są również inni ludzie. Niechętnie patrzy się na obecność niemieckich turystów oraz bawiących się i biegających dzieci, a także na odbywające się w hotelach imprezy.

Negatywne recenzje są wystawiane nie tylko przez niezadowolonych gości, ale również przez pracowników poszczególnych obiektów. Krytykują oni nadmiar obowiązków niepokrywających się z ustaleniami z umowy, niskie i wypłacane z opóźnieniem pensje oraz innych pracowników.

Jak podaje firma SentiOne - analiza została wykonana przy pomocy narzędzia SentiOne Listen, platformy analizującej wypowiedzi konsumentów na platformach społecznościowych, stronach internetowych, forach i blogach. Dziennie platforma zbiera i analizuje 150 milionów wzmianek i wypowiedzi. Od 2019 możliwe jest też monitorowanie i analizowanie recenzji konsumentów: na Google Maps, Booking.com, Trustpilot i innych. Jest to funkcja szczególnie przydatna firmom z branży retail, turystycznej i hotelarskiej.

Wracamy na plaże i do hoteli

W czerwcu br. eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego ogłosili, że polska turystyka wraca do siebie po okresie pandemii. Według analityków roczna liczba turystycznych noclegów Polaków do I kwartału 2023 r. była o dwa proc. większa niż w całym 2019 r. To pierwszy taki wzrost ponad poziom sprzed pandemii.

Według PIE Polacy coraz część decydują się na nocleg w hotelach podczas krajowych podróży turystycznych. "W ostatnim roku Polacy wybierali hotele w 48 proc. wszystkich noclegów. Jeszcze 10 lat temu na taki wybór decydowało się 33 proc. obywateli" - podkreślili analitycy. Jak dodali, hotele wybierane są częściej kosztem pozostałych miejsc noclegowych, takich jak ośrodki wczasowe czy kwatery agroturystyczne. "Ich udział w ostatniej dekadzie zmniejszył się z 54 proc. do 41 proc." - podali.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online