Republika w swoich informacjach najmocniej polaryzuje Polaków

Na początku stycznia najwięcej polaryzujących widownię materiałów w programach telewizyjnych pokazano w serwisie „Dzisiaj” TV Republika – wynika z badania Presskadry. W programach newsowych TVN, Polsatu czy TVP odsetek takich materiałów był o wiele niższy.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Republika w swoich informacjach najmocniej polaryzuje Polaków

 Głównym celem badania Presskadry było sprawdzenie, jaki był poziom polaryzacji w telewizyjnych programach informacyjnych w Polsce na początku 2025 r.

„Dane dotyczące skali polaryzacji, rozumianej jako pogłębianie różnic i podziałów w społeczeństwie ze względu na poglądy i postawy, powinny dać podstawy do znalezienia odpowiedzi na główne pytanie, określające problem badawczy: Czy telewizyjne programy informacyjne w Polsce nadmiernie stosują przekaz, który dzieli polskie społeczeństwo?” – czytamy w opisie badania.

Badanie ma charakter pilotażowy i obejmuje główne wydania telewizyjnych programów informacyjnych: - „19.30” TVP; „Dzisiaj” TV Republika; „Fakty” TVN; „Wydarzenia” Telewizji Polsat, emitowanych w dniach 1-3 stycznia 2025.

O czym mówiły serwisy informacyjne na początku 2025 roku?

W głównych wydaniach telewizyjnych programach informacyjnych wiele uwagi poświęcano wydarzeniom nocy sylwestrowej w kraju i na świecie, rozpoczęciu Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej, w tym odbywającym się w pobliżu miejsca inauguracji w Warszawie protestom rolników, a także przypadającym w 2025 r. wyborom prezydenckim w Polsce.

Najwyższy poziom polaryzacji wystąpił w programie „Dzisiaj” TV Republika – tam materiały polaryzujące stanowiły ogółem aż 56 proc. wszystkich materiałów.

W pozostałych programach odsetek materiałów polaryzujących był znacznie niższy: „Fakty” TVN (23 proc.), „19.30” TVP (21 proc.) i „Wydarzenia” Telewizji Polsat (19 proc.).

grafika

Polaryzacja w programach informacyjnych. Jest jeden lider

Pod względem liczby tematów polaryzujących występowały nieco mniejsze dysproporcje między poszczególnymi programami niż w przypadku pozostałych wskaźników i danych uśrednionych – piszą autorzy badania.

Najwięcej, bo 52 proc. polaryzujących tematów było w TV Republika. Drugą pozycję pod tym względem zajęły „Fakty” TVN (32 proc.). W „Wydarzeniach” Polsatu polaryzujące tematy stanowiły 27 proc., zaś w programie „19.30” TVP najmniej, bo 22 proc.

Poziom polaryzacji treści redakcyjnych w programie „Dzisiaj” TV Republika wyniósł aż 67 proc. „Jest to najbardziej zastanawiający wynik w całym badaniu” – podsumowali autorzy raportu.

We wnioskach podkreślono: „skoro odsetek polaryzujących tematów wyniósł w programie »Dzisiaj« TV Republika 52 proc., zaś odsetek materiałów, zawierających polaryzujące treści redakcyjne aż 67 proc., można wnioskować, że dziennikarze tego programu wprowadzali elementy, mogące pogłębiać różnice i podziały w społeczeństwie nawet do materiałów dotyczących tematów neutralnych lub niepolaryzujących”.

Jak wylicza Presskadra, tylko jedna trzecia materiałów analizowanych materiałów z „Dzisiaj” w TV Republika „było pozbawionych polaryzujących treści redakcyjnych, co może wzbudzać pytania i obawy o skutki tak natarczywego oddziaływania na odbiorców”.

“W pozostałych objętych badaniem programach skala polaryzacji była niższa i nie stwierdzono nadmiernej tendencji do dzielenia społeczeństwa poprzez treści redakcyjne” - podsumowuje autor analizy. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"