Reklam w Republice wciąż ubywa. Dwie trzecie mniej niż przed rokiem

Liczba spotów emitowanych w TV Republika w styczniu br. była o blisko 70 proc. mniejsza niż przed rokiem. O połowę zmalała też liczba aktywnych na jej antenie marek - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Reklam w Republice wciąż ubywa. Dwie trzecie mniej niż przed rokiem
Tomasz Sakiewicz w Telewizji Republika

Z danych Nielsen Audience Measurement Polska, do których dotarły Wirtualnemedia.pl wynika, że w styczniu br. na antenie TV Republika reklamowało się 115 marek. Przed rokiem w styczniu było ich drugie tyle – 229. 

Przed rokiem w Republice pokazano 10 188 spotów, teraz - zaledwie 3 170 (spadek o 68,9 proc. rdr). Spadła też liczba GRP - z 6 353,6 do 4 005,3.

Mimo to wzrosły cennikowe wpływy z reklam stacji -  z 5,27 mln zł w styczniu 2024 roku do 16,54 mln zł w styczniu br. To efekt znaczących podwyżek cen reklam, które biuro reklamy Polsat Media zaczęło wprowadzać od stycznia ub.r., po skokowym wzroście oglądalności tej stacji. 

Z analizy listy reklamujących się w TV Republika marek wynika, że ostatnio najwięcej było reklam takich brandów, jak Mango, No Sweet, Narodowy Bank Polski, Lidl, “Gazeta Polska”. 

Ale też reklamowały się w niej marki, które były nieobecne na jej antenie w styczniu 2024 roku. Wśród nich są m.in. Jacobs, Ibum, Lipomal, Coldrex, Durex, Destresan, Tyskie, Łomża, Valused, Vivigo (dawny Vivus), Jeep, Rainbow Tours, Listerine, Valused czy Vectra. 

Odpływ reklamodawców może znów przybrać na sile

Odpływ reklamodawców zaczął się przed rokiem – na początku 2024 roku wiele firm postanowiło wówczas wstrzymać swoje kampanie na jej antenie w odpowiedzi na pojawiające się tam wypowiedzi m.in. Jana Pietrzaka o barakach dla uchodźców, czy Marka Króla o czipowaniu ich jak psy. W ciągu kilkunastu dni z anteny stacji zniknęły niemal natychmiast dziesiątek reklamodawców, w tym m.in. mBanku, IKEA, Wedla, Providenta, STS, XTB, Biedronki, Carrefoura i wielu innych.

Do kolejnego exodusu może dojść w najbliższym czasie. Po tym jak w styczniu na antenie stacji atakowano Jerzego Owsiaka i nawoływano, by nie dokonywać wpłat na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, na kanał Tomasza Sakiewicza znów spadła lawina krytyki. A gdy Jerzy Owsiak zapowiedział, że WOŚP zakończy współpracę z każdą firmą, która w Republice się reklamuje, o wycofaniu swoich reklam z jej anteny poinformowały Oleofarm i Wawel, a Lidl - jeden z największych reklamodawców kanału - zapowiedział, że wstrzyma swoje kampanie jeśli “obie strony nie dojdą do porozumienia” [przyp.red. TV Republika i Jerzy Owsiak]. 

Oglądalność w górę, ceny reklam w dół

Polsat Media, które sprzedaje czas reklamowy w TV Republika próbuje ratować sytuację. Dotychczas ceny najdroższych spotów w stacji dochodziły nawet do 20 tys. zł. W cenniku na lutym maksymalna cena reklamy w prime-time nie przekracza 9 tys. zł (cena netto, bez rabatów, dla spotu 30-sek.). 

W grudniu 2023 roku TV Republikę oglądało średnio 77 072 widzów, a stacja miała 1,18 proc. udziału w rynku (wg danych Nielsen Media). W grudniu 2024 kanał ten oglądało średnio 306 273 osób, a jej udział w rynku wyniósł 4,8 proc.

W styczniu br. stacja miała już 6,99 proc. udziału w rynku i wyprzedziła TVN. 

W grudniu 2023 roku TV Republikę oglądało średnio 77 072 widzów, a stacja miała 1,18 proc. udziału w rynku (wg danych Nielsen Media). W grudniu 2024 kanał ten oglądało średnio 306 273 osób, a jej udział w rynku wyniósł 4,8 proc. 

Czytaj więcej na:

https://www.wirtualnemedia.pl/tv-republika-ile-zarabia-z-reklam-wzrost-ogladalnosci-w-2025-roku,7169127664055937a

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online