Wpływy reklamowe TVP ABC zmalały o 23 proc., co piąty spot promował leki i suplementy diety

W ub.r. przychody reklamowe TVP ABC zmalały o 23 proc. do 28,67 mln zł, a liczba wyemitowanych spotów - o 4,5 proc. do 176,6 tys. W co piątej reklamie promowano leki i suplementy diety - podała Telewizja Polska w odpowiedzi na interpelację poselską.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wpływy reklamowe TVP ABC zmalały o 23 proc., co piąty spot promował leki i suplementy diety
Jacek Kurski, fot. akpa

O dane dotyczące reklam w TVP ABC spytał poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Przypomniał deklarację prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego z posiedzenia senackiej komisji kultury i środków przekazu na początku marca ub.r. o ograniczeniu obecności reklam w kanale.

- Będziemy wprowadzać nowe elementy do naszego programu, m.in. wolny od reklam kanał ABC, co jest moją ambicją. Z naszych analiz wynika, że możemy to już zrobić częściowo. Deklaruję i zapewniam dobrowolne ograniczenie reklam w kanale ABC dla dzieci po to, aby dzieci nie były zmuszane do oglądania reklam komercyjnych - stwierdził Jacek Kurski. - Moją ambicją jest ich całkowita likwidacja - zaznaczył.

4,5 proc. reklam mniej w TVP ABC

Według danych Telewizji Polskiej w ub.r. przychody TVP ABC z reklam (bez sponsoringu i product placementu) wyniosły 28,67 mln zł, po spadku o 23 proc. z 37,26 mln zł w 2019 roku.

Przychody reklamowe kanału były najniższe od 2016 roku, kiedy osiągnęły wartość 21,94 mln zł. W 2017 roku było to 31,24 mln zł, a w 2018 roku - 40,45 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp1-tvp2-tvp3-jak-odbierac-tv-smart-vectra-naruszenie-prawa,7170209845016193a ##

W ub.r. w TVP ABC wyemitowano 176,6 tys. reklam, po spadku o 4,5 proc. rok do roku. W 2018 roku kanał pokazał ok. 188 tys. spotów, w 2017 r. - prawie 172 tys., a w latach 2015-2016 - po 156-157 tys. rocznie.

Liczba emisji spotów leków i suplementów diety w TVP ABC zmalała z 45,9 tys. w 2019 roku do 36,2 tys. w ub.r., a ich udział w łącznej liczbie emisji reklam - z 25,05 do 20,5 proc.

grafika

Jacek Kurski w odpowiedzi na interpelację zapewnił, że Telewizja Polska przestrzega porozumienia zawartego w listopadzie 2019 roku przez czołowych nadawców telewizyjnych i organizacje zrzeszające producentów suplementów diety. Ustalono wtedy m.in., że reklamy takich produktów nie będą emitowane bezpośrednio przy programach dla dzieci.

- O braku większych zastrzeżeń wobec emisji reklam w programach i przy audycjach kierowanych do dzieci świadczą cykliczne raporty KRRiT na temat reklam żywności w programach dla dzieci, w tym i najnowszy, zaprezentowany podczas wspólnej konferencji prasowej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, we współpracy ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz Polską Federacją Producentów Żywności 18 stycznia 2021 roku - wyliczył prezes TVP.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ile-zarabia-jacek-kurski,7170351098558593a ##

TVP ABC bez reklam? Kurski: wysokie budżety produkcyjne

Odpowiadając na pytanie, czy reklamy mogą zupełnie zniknąć z TVP ABC, Jacek Kurski zwrócił uwagę na wysokie koszty tworzenia treści dla dzieci.

- Współczesny, najmłodszy widz, musi mieć zagwarantowaną najwyższą jakość, aby zechcieć być odbiorcą danego kanału. Dlatego też konkurujemy jakością i wysokim poziomem programu. W naszych audycjach nie ma miejsca na agresję i przemoc - stwierdził.

- Wysoka jakość programu to również wysokie budżety produkcyjne. Poprzednie lata pokazały, że brak stabilizacji w finansowaniu zadań produkcji telewizyjnej niejako zmusza TVP do korzystania z alternatywnych sposobów uzyskania rentowności kanału tematycznego - dodał.

Kurski zwrócił uwagę, że wiosną ub.r. po wprowadzeniu edukacji zdalnej w TVP ABC wiosną ub.r. i w styczniu br. pokazywano 5-godzinne bloki edukacyjno-animacyjne bez reklam, a spoty nie są też pokazywane w godz. 19-20, gdy kanał pokazuje bajki na dobranoc.

- Jest to najlepszy dowód, że TVP S.A. jest gotowa do wycofania reklam z pasm wokół audycji dla najmłodszych w warunkach zapewnienia długoletniego, stałego finansowania - zaznaczył Jacek Kurski.

TVP z kolejną rekompensatą abonamentową

W 2019 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W drugiej połowie kwietnia ub.r. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów