TVP i Polskie Radio z 458 mln zł obligacji skarbowych, to część rekompensaty abonamentowej

Ministerstwo Finansów wyemitowało dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia obligacje skarbowe o nominalnej wartości 458 mln zł, ma je wykupić w maju 2021 roku. Walory mają w praktyce ujemne oprocentowanie, to część przyznanej mediom publicznym rekompensaty w budżetu państwa.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W komunikacie ministerstwa poinformowano, że wyemitowane dla jednostek radiofonii i telewizji obligacje serii OC0521 i OD0521 zostały przekazane TVP i Polskiemu Radiu we wtorek, mają zostać wykupione 25 maja 2021 roku. Ich nominalna wartość to 458 mln zł.

W jaki sposób publiczni nadawcy na tym zyskają? Obligacje nie są oprocentowane, a kupujący zarabiają na różnicy między ich wartością nominalną a zapłaconą za nie ceną. Resort finansów nie podał, ile TVP i Polskie Radio zapłaciły za objęte obligacje.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/w-kolejnej-kadencji-pis-niemal-pewne-finansowanie-z-budzetu-panstwa-jedyna-opcja,7170872629126785a ##

2,2 mld zł z dwóch rekompensat abonamentowych

Wiosną br. na mocy nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji przyznano TVP, Polskiemu Radiu i regionalnym rozgłośniom publicznym rekompensatę za wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego utracone w latach 2018-2019 wskutek zwolnienia w 2010 roku z tej daniny wybranych grup społecznych.

Pod koniec kwietnia Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z 1,26 mld zł uchwalonej rekompensaty TVP otrzyma 1,12 mld złotych; Polskie Radio - 60 mln zł, a 17 stacji regionalnych Polskiego Radia - w sumie 72,7 mln zł.

To kolejna taka rekompensata. Pod koniec 2017 roku zdecydowano, że w ramach nowelizacji ustawy budżetowej TVP i Polskie Radio dostaną 980 mln zł wyrównania środków nieuzyskanych z abonamentu w latach 2010-2017. Z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł. W 2017 roku. TVP otrzymała 266,5 mln zł, a w 2018 roku - 593,5 mln zł.

Natomiast Polskie Radio w ub.r. osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.

Według danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w ub.r. 13,6 mln gospodarstw domowych w Polsce 96,4 proc. posiada odbiorniki telewizyjne, a tylko połowa gospodarstw je zarejestrowała. Spośród nich 3 689 310 (tj. 55,7 proc.) abonentów było zwolnionych z wnoszenia opłat. Na koniec 2018 roku opłaty uregulowało jedynie 994 637 zobowiązanych, co stanowiło tylko ponad 31 proc. uprawnionych.

W ub.r. łączne wpływy (abonamentowe i pozaabonamentowe) wyniosły 792,4 mln zł brutto. Z tego opłaty abonamentowe stanowiły 777,3 mln zł; odsetki za zwłokę - 9,4 mln zł; a kary za niezarejestrowane odbiorniki - 5,7 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji