TVP z pierwszą stratą od 6 lat. "Odpowiedzialność spada na Kurskiego"

Telewizja Polska w ub.r. zwiększyła przychody o 9,5 proc. do 3,56 mld zł, a przy dużo mniejszym wzroście kosztów operacyjnych jej zysk operacyjny zwiększył się o 80 mln zł - wynika z nieoficjalnych danych. Nadawca zanotował 50,7 mln zł straty netto, głównie dlatego że w warunkach wysokiej inflacji wpływy z rekompensaty abonamentowej były o 204 mln zł niższe od jej nominalnej wartości. - TVP dostała gigantyczne pieniądze w porównaniu z latami sprzed 2016 roku, w takiej sytuacji strata jest czymś zupełnie niewyobrażalnym - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Robert Kwiatkowski, były prezes publicznego nadawcy.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Od kilku lat ok. 60 proc. przychodów Telewizji Polskiej stanowią abonament radiowo-telewizyjny i rekompensata abonamentowa z budżetu państwa. Jak opisywaliśmy szczegółowo na początku maja, w ub.r. wyniosły one 2,082 mld zł (o 40 tys. zł więcej niż przed rokiem): 1,786 mld zł z rekompensaty i 295,8 mln zł z bieżących opłat abonamentowych.

Stanowiły 60 proc. budżetu nadawcy, rok wcześniej było to 62 proc., a w 2020 roku 64 proc.

grafika

Ponad dwa razy mniej TVP zarabia z reklam i sponsoringu. W ub.r. przychody w tym zakresie wyniosły 844,7 mln zł, o 1 mln zł więcej niż rok wcześniej. Były znacznie wyższe niż w najmocniej obciążonym covidem 2020 roku (wtedy wyniosły 770 mln zł), ale niższe niż w 2018 i 2019 roku (odpowiednio 912 i 874 mln zł).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/telewizja-polska-stracila-ponad-100-mln-zl-mniej-na-dwojke-wiecej-na-tvp-info-tvp-sport-i-nowe-stacje,7169657692924033a ##

Pozostałe wpływy nadawca osiąga m.in. z opłat za reemisje jego kanałów przez operatorów, koprodukcji filmów i seriali oraz sprzedaży licencji do swoich treści.

TVP z większym zyskiem operacyjnym

Według wewnętrznych danych w ub.r. wydatki operacyjne Telewizji Polskiej sięgnęły 3,28 mld zł, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Kwotowo najbardziej zwiększyły się koszty usług obcych - o 18,8 proc. do 1,02 mld zł.

Z kolei nakłady na wynagrodzenia poszły w górę o 8,8 proc. do 644,2 mln zł, a koszty operacyjne określone jako pozostałe (wynikające m.in. z aktualizacji wartości aktywów trwałych) - o 27,9 proc. do 248,6 mln zł.

Dużo wyższy wzrost przychodów niż kosztów operacyjnych przyniósł nadawcy poprawę rentowności operacyjnej: zysk zwiększył się z 47,2 do 126,9 mln zł.

Więcej na odsetki, obligacje mniej warte

Natomiast rentowność netto Telewizji Polskiej obciążył prawie 7-krotny wzrost kosztów finansowych: z 36,5 do 243,3 mln zł. To przede wszystkim skutek wzrostu straty z rozchodu aktywów finansowych z 17,5 do 203,7 mln zł.

Owe aktywa to obligacje skarbowe, które nadawca dostaje wiosną od ministra finansów jako rekompensatę abonamentową (osobne transze dostają Polskie Radio i regionalne rozgłośnie publiczne). Obligacje nie są oprocentowane, a TVP sprzedaje je w ciągu kilku miesięcy od otrzymania, dlatego w warunkach wysokiej inflacji może uzyskać ceny znacząco niższe od nominalnej wartości.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podwyzki-tvp-protest-nierowne-traktowanie,7169653152024705a ##

W sprawozdaniu abonamentowym nadawca podał, że w ub.r. zbył obligacje średnio o 10,3 proc. taniej od wartości nominalnej, a przy najpóźniejszych transakcjach, zrealizowanych na początku września, dyskonto wynosiło ok. 30 proc. mniej. Łącznie uzyskał 1,601 mld zł, o 184,5 mln zł mniej od wartości nominalnej.

Z drugiej strony spółka od kilku lat posiłkuje się kilkumiesięcznymi obligacjami, które sprzedają Bankowi Gospodarstwa Krajowego. Jak opisywaliśmy na początku kwietnia, spółka miała wtedy do wykupu trzy serie takich papierów: 300 mln zł 21 kwietnia, 350 mln zł 2 czerwca i 200 mln zł 28 sierpnia. W ub.r. zapłaciła łącznie 30,5 mln zł odsetek, wobec 9,9 mln zł rok wcześniej.

Według Roberta Kwiatkowskiego - dwie dekady temu prezesa TVP, a obecnie posła i członka Rady Mediów Narodowych - w obecnej sytuacji makroekonomicznej spółka powinna jak najszybciej zamieniać otrzymane obligacje na gotówkę.

- W takich warunkach obligacje skarbowe trzeba sprzedawać na pniu, a uzyskaną gotówkę zamieniać na lokaty. Wtedy zamiast straty kilku procent uzyskuje się zysk. Sytuacja, w której przy wysokiej inflacji ktoś trzyma gotówkę i na tym traci, zamiast założyć lokatę, jest zupełnie kuriozalna - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl.

Kwiatkowski zwraca uwagę, że w ub.r. PKB Polski wzrósł o 5,1 proc. - To jest dla dużych firm jakiś benchmark, moglibyśmy spodziewać się wzrosty rentowności o przynajmniej 5 proc. Tym bardziej, że branża mediów i reklamy, nie ucierpiała specjalnie, reklama telewizyjna dalej mocno się trzyma - opisuje.

Pierwsza strata TVP od 2016 roku

Telewizja Polska zanotowała w ub.r. 50,7 mln zł, podczas gdy rok wcześniej miała 3,9 mln zł zysku. Rentowność netto nadawcy była ujemna pierwszy raz od 2016 roku, kiedy strata wyniosła 176,4 mln zł. Przy czym wtedy, w pierwszym roku prezesury Jacka Kurskiego, spółka nie dostała jeszcze rekompensaty, a z bieżących opłat abonamentowych wpłynęło do niej 366 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/krrit-nie-planuje-monitoringu-w-czasie-kampanii-swirski-tvp-uzupelnia-dramatyczne-braki-mediow-komercyjnych,7169653319329921a ##

W kolejnych latach przy dużych wzrostach wpływów osiągała zyski netto. W 2017 roku jej przychody zwiększyły się z 1,47 do 1,78 mld zł, a zysk wyniósł 0,6 mln zł. Rok później przy 2,21 mld zł wpływów miała 3,5 mln zł zysku, w 2018 roku przychody poszły w górę do 2,71 mld zł, a zysk do 89,1 mln zł.

Natomiast w 2020 roku wpływy TVP sięgnęły ,04 mld zł, a zysk netto 198,3 mln zł.

„Odpowiedzialność Kurskiego i Bortkiewicza”

- Mam wrażenie, że przy Woronicza działają jak za dawno minionych czasów. TVP dostała gigantyczne pieniądze w porównaniu z latach sprzed 2016 roku, w takiej sytuacji strata jest czymś zupełnie niewyobrażalnym - podkreśla Robert Kwiatkowski.

- Rozumiem, że można operować tak rachunkiem wyników, żeby wyjść na zero lub niewielki plus, natomiast strata, o której się mówi, jest już poważna, tym bardziej, że strata brutto jest jeszcze większa. Ewidentnie popełniony został jakiś błąd w sztuce. Widać, że w TVP źle się dzieje. Wygenerowanie takiej gigantycznej straty jest bardzo niepokojącym sygnałem - ocenia członek RMN.

Jego zdaniem odpowiada za to Jacek Kurski, który prezesem TVP był do września ub.r., i jego najbliżsi współpracownicy. - Odpowiedzialność za to spada na poprzedniego prezesa TVP, bo chociaż Mateusz Matyszkowicz we wrześniu został prezesem, a wcześniej był wiceprezesem, to jednak za sprawy finansowe odpowiadał Kurski i jego zaufani ludzie, jak Stanisław Bortkiewicz - mówi nam Kwiatkowski.

Od kilku lat mniej więcej połowa przychodów Telewizji Polskiej to środki z rekompensaty abonamentowej. - To trwały i moim zdaniem najgorszy dorobek ekipy Kurskiego, który przy skrajnym upartyjnieniu TVP doprowadził do stałego uzależnienia spółki od finansowania z budżetu. Upartyjnienie można odwrócić w stosunkowo krótkim czasie, natomiast takiego uzależnienia od budżetu państwa nie da się zmienić szybko - uważa Robert Kwiatkowski.

Przypomina, że abonament radiowo-telewizyjny wymyślono w Wielkiej Brytanii jako mechanizm chroniący media publiczne od władzy partyjnej. - A to zostało trwale zniszczone przez poprzednika pana Matyszkowicza - podkreśla.

W marcu Telewizja Polska kolejny raz skorygowała swój plan programowo-finansowy na br. Zapisała w nim zmniejszenie budżetu misji publicznej (związane z tym, że wybory samorządowe przesunięto na wiosnę przyszłego roku) i rentowność w okolicach zera.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"