TVP mniej wiarygodna od „Faktu” i „Gazety Polskiej”. RMF FM i Polsatowi ufa ponad połowa Polaków

47 proc. Polaków nie ma zaufania do informacji z Telewizji Polskiej, natomiast ponad połowa za wiarygodne źródła newsów uznaje RMF FM i Polsat. 14 proc. deklaruje, że płaci za treści informacyjne w internecie - wynika z raportu Reuters Institute.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
TVP mniej wiarygodna od „Faktu” i „Gazety Polskiej”. RMF FM i Polsatowi ufa ponad połowa Polaków
Michał Adamczyk w studiu „Wiadomości”, fot. TVP

W sondażu na potrzeby tegorocznego raportu Reuters Institute wiarygodne źródło informacji Telewizję Polską oceniło jedynie 28 proc. Polaków, a przeciwną opinię wyraziło 47 proc. Publiczny nadawca jest mniej wiarygodny nawet od tabloidów: newsom z „Super Expressu” ufa 30 proc. ankietowanych, a tym z „Faktu” 33 proc. Z kolei „Gazeta Polska” uzyskała 31 proc. pozytywnych wskazań.

TVP i tak zanotowała lepszy wynik niż przed rokiem, gdy jej wiarygodność pozytywnie oceniło zaledwie 24 proc. respondentów, a negatywnie - 49 proc.

Ponad połowa Polaków wierzy RMF FM i Polsatowi

Na przeciwnym biegunie są radio RMF FM i Polsat. Pierwszemu nadawcy w obszarze informacji ufa 55 proc. Polaków, a przeciwnego zdania jest jedynie 15 proc. Polsat uzyskał 51 proc. pozytywnych ocen i 20 proc. negatywnych. Tylko 17 proc. ankietowanych za niewiarygodne uznało Radio ZET i Radio Eska, a 19 proc. - gazety lokalne i regionalne (zdecydowaną większość dzienników regionalnych wydaje Polska Press).

Podobne oceny zanotowały czołowe portale internetowe: Interia - 44 proc. pozytywnych ocen i 21 proc. negatywnych, Onet - 46 proc. pozytywnych i 23 proc. negatywnych, a WP.pl - 44 proc. pozytywnych i 21 proc. negatywnych.

grafika

Łączny wskaźnik zaufania do informacji podawanych przez mediach wyniósł 42 proc., tyle samo co przed rokiem. Spory spadek zanotował w drugiej połowie zeszłej dekady, a wzrost w roku wybuchu epidemii okazał się krótkotrwały.

grafika

Tylko 11 proc. Polaków szuka newsów w prasie

Od wybuchu epidemii w 2020 roku znacząco zmalało korzystanie przez Polaków ze wszystkich kategorii mediów w celach informacyjnych. W przypadku telewizji to kontynuacja dłuższego trendu: w 2015 roku newsy czerpało z niej 81 proc. ankietowanych, a obecnie 56 proc. W przypadku prasy spadek w tym okresie jest dużo większy: z 28 do 11 proc.

Nieznacznie zmalał wynik mediów społecznościowych (z 52 do 50 proc.) oraz całego internetu (z 84 do 77 proc.).

grafika

W 20 najważniejszych krajach objętych badaniem za newsy w internecie płaci średnio 17 proc. użytkowników. W Norwegii to aż 39 proc., w Szwecji - 33 proc., a w Japonii i Wielkiej Brytanii - tylko 9 proc.

grafika

Wśród respondentów ze wszystkich 46 państw, w których przeprowadzono sondaż, 48 proc. stwierdziło, że są bardzo zainteresowani treściami newsowymi. W 2017 roku było to 63 proc. Za to 36 proc. czasami lub często unika informacji z mediów.

W internecie rośnie rola mediów społecznościowych - odsetek użytkowników, którzy docierają do newsów poprzez social media zwiększył się od 2018 roku z 23 do 30 proc. W przypadku przeglądarek nastąpił wzrost z 24 do 25 proc., a w przypadku bezpośrednich wejść do serwisów i aplikacji informacyjnych - spadek z 32 do 22 proc.

grafika

Newsy rzadziej na Facebooku, coraz częściej na Instagramie i TikToku

W obszarze informacji maleje znaczenie Facebooka - w 2016 roku po newsy zaglądało tam 42 proc. internautów, a w br. 28 proc.

W przypadku Instagrama od 2014 roku nastąpił wzrost z 2 do 14 proc., YouTube’a - z 16 do 20 proc., a TikTok przez ostatnie trzy lata urósł pod tym względem z 1 do 6 proc.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"