TVP mocno pod kreską. Reklamy nie wypełniły luki po abonamencie i rekompensacie

Telewizja Polska z reklam i sponsoringu zarobiła w ub.r. prawie miliard zł, ale przy dużym spadku wpływów z abonamentu i budżetu państwa jej łączne przychody zmalały o 27 proc. Przy dużo słabszym ograniczeniu wydatków operacyjnych nadawca zanotował prawie 240 mln zł straty netto.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
TVP mocno pod kreską. Reklamy nie wypełniły luki po abonamencie i rekompensacie
fot. materialy prasowe TVP

W 2024 roku Telewizja Polska wypracowała 3,22 mld zł przychodów, co wobec 4,44 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 27,2 proc.

Wyniki spółki z 2023 roku są podzielone w poniższych grafikach na dwie części, po tym jak pod koniec grudnia 2023 r. została postawiona przez ministra kultury w stan likwidacji. Na przychody w 2023 r. złożyło się 3,41 mld od 1 stycznia do 26 grudnia i 18,64 mln przez ostatnie pięć dni roku.

Z kolei ujemny wynik TVP ze zmiany stanu produktów w 2024 roku wyniósł -204,84 mln zł, wobec 109,94 mln zł dodatniego wyniku rok wcześniej.

Jedna trzecia mniej środków publicznych

Zeszłoroczna luka w budżecie Telewizji Polskiej to skutek przede wszystkim spadku o 32 proc. pieniędzy publicznych dla nadawcy. Spółka otrzymała jedynie 130,51 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego, ponieważ Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji od stycznia do połowy września kolejne transze kierowała nie do nadawców publicznych, tylko do depozytów sądowych (decyzję zmieniła w związku z powodzią).

Ponadto pod koniec 2023 roku prezydent zawetował ustawę okołobudżetową dającą nadawcom publicznym kolejną rekompensatę abonamentową. W tej sytuacji środki z kasy państwowej przekazywano im w transzach pochodzących z rezerwy budżetowej. TVP otrzymała w tej formie, a także w dotacjach z budżetu MSZ na treści dla Polaków za granicą, 1,68 mld zł.

Tymczasem w 2023 roku przychody abonamentowe spółki sięgnęły 2,66 mld zł, na co złożyło się z 314,1 mln z abonamentu i 2,35 mld zł z rekompensaty.

W górę wpływy reklamowe

Z kolei przychody reklamowo-sponsoringowe Telewizji Polskiej w ub.r. wyniosły 984,97 mln zł, wobec 891,74 mln rok wcześniej. Wpływy z reklam poszły w górę r/r z 741,83 do 828,12 mln zł, a te ze sponsoringu – ze 151,41 do 156,85 mln.

Nadawca w sprawozdaniu wskazał, że to efekt poprawy sytuacji na rynku reklamowych oraz i dobrych wyników programowych jego anten TVP, związanych m.in. z kumulacją ważnych wydarzeń sportowych (odbyły się piłkarskie Euro 2024 i letnie igrzyska olimpijskie).

Zeszłoroczne przychody reklamowo-sponsoringowe TVP były zdecydowanie najwyższe w minionej dekadzie.

grafika

Wpływy nadawcy ze sprzedaży programów zmniejszyły się r/r z 366,39 do 293,14 mln zł, te z licencji nieznacznie wzrosły – z 55,47 do 55,77 mln, zaś te z usług poszły w górę z 27,8 do 36,86 mln zł.

grafika

Niższe koszty TVP, więcej majątku trwałego

Telewizji Polskiej udało się ograniczyć wydatki operacyjne znacznie słabiej od spadku przychodów – z 3,72 do 3,21 mld zł, czyli o 15 proc. Kwotowo najmocniej zmalały koszty usług obcych: z 1,09 mld do 895,38 mln.

Zmalały też koszty pracownicze: nakłady na wynagrodzenia z 719,38 do 685,75 mln zł, przy niewielkim wzroście sumy ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych ze 115,05 do 122,569 mln.

Wydatki na zużycie materiałów i energii poszły w dół z 529,93 do 422,62 mln zł, a koszty rodzajowe sklasyfikowane jako pozostałe – z 588,77 do 416,06 mln.

W konsekwencji zysk sprzedażowy brutto spółki skurczył się z 664,72 do 8 mln zł.

Dla pozostałych wyników rentowności nadawcy korzystnie zadziałał spadek pozostałych kosztów operacyjnych z 443,16 do 388,33 mln zł (z czego koszty aktualizacji wartości aktywów niefinansowych zmalały z 378,13 do 363,22 mln) oraz wzrost pozostałych przychodów operacyjnych ze 116,38 do 205,31 mln (głównie dzięki zwiększeniu się wpływów z aktualizacji wartości aktywów niefinansowych: ze 102,69 do 142,62 mln zł). To efekt oddawania do użytku wznoszonych budynków i kupowanego wyposażenia.

Rentowność operacyjna TVP poszła w dół z 337,94 mln zł zysku do 175,01 mln straty.

Dużo więcej na odsetki od obligacji

Z kolei przychody finansowe nadawcy skurczyły się z 97,51 do 8,55 mln zł, ponieważ w 2023 roku miał dużo większe aktywa w tym zakresie: dotację abonamentową dostawał w postaci obligacji skarbowych, które odsprzedawał po kilku-kilkunastu miesiącach z zyskiem, podczas gdy środki z rezerwy budżetowej w ub.r. otrzymywał po prostu jako przelewy.

Za to koszty finansowe TVP, prawie w całości dotyczące odsetek, podskoczyły z 50,83 do 72,19 mln zł. To skutek tego, że spółka do 2023 roku wspierała swój budżet emitowaniem obligacji krótkoterminowych, które kupował Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2023 roku, krótko przed zmianą jej władz, wypuściła papiery dłużne o nominalnej wartości 550 mln zł. W marcu ub.r. TVP wykupiła część tych obligacji, za 125 mln zł.

Nadawca miał w 2024 roku 298,04 mln zł straty netto, wobec 264,64 mln zł czystego zysku rok wcześniej.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, poprzedni – okres od 1 stycznia do 26 grudnia 2023, a w kolumnie bez podpisu u góry są dane od 27 do 31 grudnia 2023 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online