TVP, Polskie Radio i PAP nadal pod nadzorem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Telewizja Polska, Polskie Radio, Polska Agencja Prasowa i regionalne spółki rozgłośni publicznych nadal będą pod nadzorem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

NB
NB
Udostępnij artykuł:

Z opublikowanego w piątek projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów wynika, że spółki medialne – tak jak do tej pory – pozostaną pod nadzorem Ministerstwa Kultury.

Projekt rozporządzenia "w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonują inni niż Prezes Rady Ministrów członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa zakłada, że Telewizja Polska, Polskie Radio, rozgłośnie regionalne PR oraz Polska Agencja Prasowa nie będą zatem nadzorowane – tak jak się o tym spekulowało – przez nowo utworzone Ministerstwo Aktywów Państwowych. W myśl projektu, ma ono wykonywać prawa akcji lub udziałów w większości spółek Skarbu Państwa. Jego szefem jest Jacek Sasin.

Pod nadzorem ministra kultury będzie również nadal Techfilm oraz Polskie Pracownie Konserwacji Zabytków.

Z kolei MAP będzie miało pod swoim nadzorem spółki energetyczne: PGE, Enea, Energa i Tauron oraz paliwowe: PKN Orlen, Grupa Lotos oraz Lotos Petrobaltic oraz PGNiG; górnicze: Polską Grupę Górniczą, Jastrzębską Spółkę Węglową, KGHM oraz Węglokoks.

Już około dwa tygodnie temu Sasin sugerował, że spółki medialne nie będą znajdować się w jego resorcie. - Dostrzegam specyfikę spółek medialnych, to są spółki, które nie są spółkami stricte gospodarczymi. Swój resort traktuję jako resort stricte gospodarczy, który ma maksymalizować pozytywne efekty gospodarcze – mówił na antenie Radia Zet.

Projekt rozporządzenia dotyczy ponad 350 spółek Skarbu Państwa. Rozporządzenie - które skierowane zostało do podpisu premiera- wejdzie w życie następnego dnia po ogłoszeniu.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"