1,4 mld zł na misję w TVP1 i TVP2, 170 mln zł w TVP Info

W ub.r. Telewizja Polska na realizację misji publicznej w TVP1 przeznaczyła 887,4 mln zł, w TVP2 - 534,4 mln zł, w TVP3 - 333,8 mln zł, a w TVP Info - 186 mln zł. 77 proc. łącznych wydatków nadawcy pokryły wpływy z abonamentu i rekompensaty, które wyniosły rekordowe 1,88 mld zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

Rekordowa rekompensata abonamentowa

W sprawozdaniu abonamentowym Telewizja Polska podała, że w ub.r. uzyskała 1,71 mld zł z rekompensaty abonamentowej i 331,4 mln zł z opłacania abonamenty rtv.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp-i-polskie-radio-rekompensata-abonament-obligacje-skarbowe-2021,7170201457080449a ##

To rekordowo dużo w historii TVP. Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.

grafika

Mniej z reklam, 64 proc. budżetu ze środków publicznych

Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały w ub.r. o 12 proc. do 740 mln zł. Nadawca tłumaczy to spadkami na rynku reklamowym po wybuchu epidemii - według danych Publicis Groupe wartości polskiego rynku reklamy tv spadła o 443,1 mln zł, czyli 10,1 proc. https://www.wirtualnemedia.pl/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2020-roku,7170368839665281a

Wpływy reklamowo-sponsoringowe TVP były najniższe od 2009 roku. Poprzednio poniżej 800 mln zł zmalały tylko raz, w 2017 roku.

grafika

Duży wzrost przychodów abonamentowych i spadek wpływów z reklam i sponsoringu sprawiły, że mocno zwiększyły się udział tych pierwszych w budżecie Telewizji Polskiej. W ub.r. stanowiły już 64 proc. łącznych wpływów nadawcy, wobec 55 proc. w 2019 roku i 46 proc. w 2018 roku.

Natomiast w latach 2015-2016 abonament rtv zapewnił 25 proc. przychodów TVP, a w latach 2010-2011 jedyne 13 proc.

grafika

2,4 mld zł na misję publiczną, 77 proc. z abonamentu

Telewizja Polska podała, że w ub.r. na realizację misji nadawcy publicznego przeznaczyła 2,44 mld zł, z czego 77 proc. zapewniły środki z abonamentu i rekompensaty. W 2019 roku wydatki w tym zakresie wyniosły 2,33 mld zł, a udział abonamentu i rekompensaty - 60,3 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-2021-rok-i-kwartal-teleexpress-i-konkursy-skokow-hitami,7170210589632129a ##

Ze stacji ogólnopolskich najwięcej na misję wydano w TVP1 - w ub.r. 887,45 mln zł. Z tej kwoty 304 mln zł poszło na treści kulturalne, 213,68 mln zł - sportowe, a 155,14 mln zł - rozrywkowe. Emisja kanału w naziemnej telewizji cyfrowej kosztowała 15,04 mln zł.

grafika

W TVP2 najwięcej na rozrywkę, w TVP3 - na informacje i publicystykę

Budżet misji w TVP2 wyniósł w ub.r. 534,36 mln zł, z czego 307,24 mln zł kosztowały treści rozrywkowe, a 120,2 mln zł - kulturalne.

grafika

Wydatki na misję publiczną w kanałach regionalnych TVP sięgnęły 333,77 mln zł (w tym 8,24 mln zł na emisję).

W przypadku samej stacji TVP3 Regionalna budżet misyjny wyniósł 47,24 mln zł, z czego 21,9 mln zł na publicystykę, a 13,94 mln zł na informacje.

grafika

186 mln zł na misję w TVP Info, 110 mln zł w TVP Sport

Realizacja misji w TVP Info kosztowała w ub.r. 186,03 mln zł, w tym 122,27 mln zł na treści informacyjne, 41,42 mln zł na treści publicystyczne, a 15,93 mln zł na emisję w naziemnej telewizji cyfrowej.

grafika

Budżet TVP Sport w tym zakresie wyniósł 109,74 mln zł. Zdecydowana większość tej kwoty, 95,19 mln zł, poszła na treści sportowe.

grafika

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/dvb-t2-hevc-tvp-stacje-jak-odbierac-tvp-4k-mecze-euro-2020,7170200152008833a ##

TVP Kultura z większym budżetem niż TVP Historia i TVP ABC

Na misję w TVP Kultura przeznaczono w ub.r. 65,27 mln zł (45,77 mln zł na treści kulturalne).

grafika

Nakłady na realizację misji w TVP Historia wyniosły 46,61 mln zł (z czego 21,64 mln zł na treści edukacyjne), a w TVP ABC - 40,83 mln zł (33,38 mln zł na treści edukacyjne).

grafika

Więcej na Belsat TV niż na TVP Polonia

Z kilku kanałów Telewizji Polskiej skierowanych do odbiorców za granicą największy budżet misji publicznej miał w ub.r. Belsat TV - 43,7 mln zł. 19,07 mln zł poszło na treści publicystyczne, a 9,03 mln zł na informacyjne.

18,43 mln zł na działalność Belsat TV to dotacja od Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

grafika

Nakłady na misję w TVP Polonia sięgnęły w ub.r. 36,95 mln zł, z czego 13,76 mln zł przeznaczono na informacje, a 12,37 mln zł na publicystykę.

Dotacja od MSZ wyniosła 16,32 mln zł.

grafika

Misja publiczna w nadawanym od września 2019 roku TVP Wilno kosztowała w ub.r. 16,52 mln zł (10 mln zł zapewnił MSZ), a w internetowym Poland IN - 8,2 mln zł

grafika

Po 12 mln zł na TVP Rozrywka i TVP HD

Wydatki na misję w TVP HD wyniosły 12,22 mln zł (7,55 mln zł poszło na treści edukacyjne, a 3,06 mln zł na rozrywkowe), a w TVP Rozrywka - 12,07 mln zł (6,19 mln zł kosztowała cyfrowa emisja naziemna).

grafika

3,48 mln zł przeznaczono na misję w TVP Seriale (1,79 mln zł na treści rozrywkowe, a 1,49 mln zł na kulturalne), natomiast 1,07 mln zł w TVP Dokument, nadawanym od listopada ub.r.

grafika

100 mln zł na ofertę multimedialną

W ramach misji publicznej Telewizja Polska przeznaczyła w ub.r. 100,51 mln zł na treści inne niż w kanałach linearnych, przede wszystkim treści i usługi w internecie.

grafika

Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.

Firma zanotowała w ub.r. 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu