Prokuratura wszczęła śledztwa ws. wycofania ze sprzedaży tygodnika "Nie"

Nastąpił zwrot w sprawie tygodnika „Nie”, który został wycofany ze sprzedaży przez Orlen i Pocztę Polską. Sąd uwzględnił zażalenie wydawcy, a prokuratura prowadzi obecnie dwa śledztwa w sprawie tłumienia krytyki prasowej - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
Prokuratura wszczęła śledztwa ws. wycofania ze sprzedaży tygodnika "Nie"

Jak podawaliśmy w lipcu br., prokuratora odmówiła wszczęcia śledztwa ws. wycofania ze sprzedaży wydania tygodnika „Nie” (Urma) przez PKN Orlen i Pocztę Polską. Wydawca zapowiadał wtedy zaskarżenie decyzji do sądu. 

Zapytaliśmy, jak dziś wygląda sytuacja. - Zaskarżyliśmy decyzję skutecznie. Teraz Prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie naruszenia przepisów prawa prasowego. Przesłuchano już większość świadków. Więcej informacji nie możemy ujawnić, bo śledztwo jest niejawne - wskazała portalowi Wirtualnemedia.pl Marta Miecińska, prezeska Urmy.

Dwa śledztwa ws. tygodnika „Nie”

Szczegóły w tej sprawie przekazał nam Piotr Skiba, Rzecznik Prasowy Prokuratury Okręgowej w Warszawie. Potwierdził, że zażalenie na postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa zostało uwzględnione przez sąd. 10 stycznia br. zostało zaś wszczęte śledztwo w dwóch sprawach.

- Pierwsze dotyczy tłumienia krytyki prasowej oraz ograniczania i utrudniania nabywania, przyjętego przez przedsiębiorstwo do rozpowszechniania czasopisma z powodu jego treści, w okresie od 10 do 16 marca 2023 roku, poprzez wycofanie ze sprzedaży numeru 10/2023 Tygodnika „Nie" z punktów sprzedaży należących do PKN Orlen S.A., tj. o czyn z art. 44 ust. 1 w zb. z art. 49 w zw. art. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz.U.2018.1914 t.j.) - informuje rzecznik.

I dodaje:  Drugie śledztwo dotyczy tłumienia krytyki prasowej oraz ograniczania i utrudniania nabywania, przyjętego przez przedsiębiorstwo do rozpowszechniania czasopisma z powodu jego treści, w okresie od 10 marca 2023 do 10 stycznia 2024 roku, poprzez wycofanie ze sprzedaży numeru 10/2023 Tygodnika „Nie, a także kolejnych numerów tego Tygodnika, z punktów sprzedaży należących do Poczty Polskiej S.A., tj. o czyn z art. 44 ust. 1 w zb. z art. 49 w zw. art. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe.”

14 marca br. ówczesny szef Orlenu Daniel Obajtek poinformował, że z punktów sprzedaży koncernu wycofane zostanie wydanie tygodnika „Nie”, na okładce którego widniał Jan Paweł II z krucyfiksem i przybitą do niego lalką. Jeszcze dalej poszła Poczta Polska, która wypowiedziała spółce Urma umowę świadczenia usług. 

Przesłuchano świadków

Prokurator Piotr Skiba wskazał, że na chwilę obecną przesłuchano 15 świadków z PKN Orlen S.A., Poczta Polska S.A., Garmond Press S.A. i Ruch S.A., zabezpieczono korespondencję związaną z wycofaniem tygodnika zarówno z Orlenu, jak i z Poczty.

W kwietniu podawaliśmy, że redakcja „Nie” wysłała list do zagranicznych mediów, w którym chciała im „uświadomić (...), jak stoją sprawy w Polsce”. Opisała w nim sprawę wycofania ze sprzedaży wydania tytułu przez Pocztę Polską i PKN Orlen. Wśród adresatów znalazły się „Die Tageszeitung”, „Corriere della Sera”, „La Repubblica”, „Le Monde”, „Charlie Hebdo” i „Trouw”. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji