Dla porównania, w 2015 roku więcej niż 5 mln widzów miało 140 programów, co w skali roku oznacza spadek wynoszący 40 pozycji - wynika z analizy domu mediowego MEC, na podstawie danych Nielsen Audience Measurement (pod uwagę wzięto programy z powtórzeniami ze wszystkich kategorii telewizyjnych poza sportem).
Z kolei w 2007 roku widownię przekraczającą 5 mln osób zgromadziły 863 audycje. Oznacza to, że w przestrzeni ostatnich 10 lat liczba programów gromadzących takie audytoria skurczyła się blisko 9-krotnie.

Na 100 najlepiej oglądanych programów w telewizji w 2016 roku 77 pozycji zajęły odcinki serialu „M jak miłość”, który od lat dominuje w rankingach top emisji. W rankingu pojawiają się także pojedyncze emisje m.in. seriali „Ranczo” i „Na dobre i na złe” oraz reality-show „Rolnik szuka żony”.
- Dla reklamodawców spadek liczby wysokoratingowych show oznacza, że mają coraz mniej okazji, by jednym spotem ustrzelić wielomilionowe publiczności. Jeszcze 10 lat temu, w 2007 roku, 14 odcinków „M jak miłość” oglądało ponad 10 mln widzów. Obecnie - za wyjątkiem wydarzeń sportowych - żaden program nie gromadzi już takich audytoriów - komentuje Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.
Jak podaje MEC, w minionym roku rekordy oglądalności padały podczas meczów z udziałem drużyny narodowej w Euro 2016. Jednak te wyniki - zważywszy na okazjonalny charakter imprezy - nie odzwierciedlają codzienności polskiej telewizji.Ostatni rok przyniósł znacznie większy spadek liczby „wysokoratingowych” programów niż dwa poprzednie lata. Wcześniej takie spadki następowały w czasie cyfryzacji (lata 2012-2013), która w domostwach bez dostępu do płatnej telewizji istotnie urozmaiciła oferty telewizyjne.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krotszy-czas-ogladania-telewizji-w-2016-roku-polsat-wyprzedzil-tvp1-raport ##
Dopiero późną jesienią zeszłego roku zadebiutowały na multipleksach cztery kolejne stacje, więc nie miały one jeszcze wpływu na rozdrobnienie widowni. Fragmentacji sprzyjały inwestycje konkurentów dużej czwórki - zarówno płatnych (kanały kablowo-satelitarne), jak i naziemnych. Łączny udział TVP1, TVP2, Polsatu i TVN w rynku telewizyjnym w 2016 roku względem 2015 roku spadł z 43,2 proc. do 41,2 proc. Spadek ten spowodowała przede wszystkim sytuacja na antenach TVP (łącznie 8 blisko proc. spadku) przy znacznie stabilniejszych udziałach kanałów komercyjnych (Polsat - 1 proc. spadku, TVN - 2 proc. spadku). W grupie komercyjnej (16-49 lat) te trendy zaznaczyły się jeszcze silniej - udział głównych anten TVP stopniał o blisko 10 proc., podczas gdy Polsat utrzymał wynik, a TVN zyskał 3 proc.

Postępująca fragmentacja rynku telewizyjnego, jak podaje MEC, oznacza, że zbudowanie efektywnego zasięgu w kampaniach oznacza dziś konieczność wyemitowania większej liczby GRP. W 2006 roku osiągnięcie 90 proc. zasięgu 1+ w grupie 16-49 lat wymagało 1115 GRP, a w 2016 - już 1979, czyli o 77 proc. więcej (średnia rynkowa dla 3 tygodni października obu lat).
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn24-wyprzedzil-tvp-info-w-2016-roku-rynek-kanalow-tematycznych ##
Dane Nielsena, udostępnione portalowi Wirtualnemedia.pl przez jednego z nadawców pokazują, że wraz z transmisjami sportowymi łączna liczba wszystkich audycji mających przynajmniej 5 mln widzów w 2016 roku wyniosła 122.











