Typowy polski Internauta

Raport opracowany na zlecenie firmy Symantec przez konsultanta z Inceonu - George Grohsa - daje dosyć klarowny obraz przeciętnego polskiego internauty

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Typowy polski internauta to młody mężczyzna, łączący się z siecią z domu za pomocą modemu i linii telefonicznej. Kobiety stanowią 12,6 proc. internautów, osoby spoza przedziału wiekowego 20-40 lat to 41,9 proc internautów (łącznie, zarówno młodsi niż 20 lat i starsi niż 40 lat). Z szybkich łącz korzysta 18 proc. internautów, a spoza domu (praca, cyberkafejki, od znajomych, z pracy) surfuje 11,5 proc (w tym 9,4 proc. z pracy) - informuje Interia.pl.

Polacy nie są siecioholikami. Przed komputerem spędzają do 20 godzin tygodniowo. Takich, którzy ślęczą przed monitorem ponad 40 godzin tygodniowo jest zaledwie 13,1 proc. Zapewne statystyki te poszłyby w górę, gdyby dostęp do internetu był tańszy i szybszy.

95 procent internautów wykorzystuje sieć do oglądania stron WWW i poczty elektronicznej. 58,2 proc. lubi czatować, a 46,1 proc. deklaruje korzystanie z sieci do nauki. 30 procent internautów robi przez sieć zakupy (w sklepach komputerowych i na aukcjach), a 25,4 procent korzysta z sieci w celach służbowych, czyli do pracy. Zastanawiająca jest niewielka liczba internautów korzystających z sieci dla rozrywki. Zaledwie 19 proc. przyznaje się do grania "on line", a jedynie 0,9 procent do korzystania z sieci P2P. Zwłaszcza ten ostatni wynik jest szokujący. Czyżby - nawet w anonimowej ankiecie - wstydzili się do tego przyznać? Odsetek osób pobierających muzykę lub filmy z sieci jest zdecydowanie wyższy i, według najskromniejszych szacunków, przewyższa liczbę tych, którzy używają internetu do pracy lub nauki.

W Polsce zupełnie nie przyjmuje się - zdaniem autora raportu - bankowość elektroniczna. Do załatwiania spraw bankowych przez sieć przyznały się zaledwie 3 osoby z ogółu badanych. Wiadomo, że e-bankowość nie jest w Polsce tak popularna, jak na Zachodzie, niemniej i ta liczba wydaje się nieco zaniżona. Uwaga: Podane wyżej procenty nie sumują się do 100, bowiem na pytanie o rodzaje e-aktywności można było udzielić kilku odpowiedzi.

Głównym celem badania zleconego przez Symantec nie był jednak "polskiego internauty portret własny", który został namalowany przy okazji, ale sprawy bezpieczeństwa w sieci. Badanych pytano o rodzaj i liczbę doznanych ataków (wirus, spam, próby włamania) - liczbę tę podawało im zainstalowane oprogramowanie, a także o rodzaj przechowywanych na dysku danych i sposób ich zabezpieczenia. Wyniki tego badania są nie tylko ciekawe, ale i nieco zatrważające.

Raport informuje także o systemie operacyjnym używanym przez internautów. Tylko 0,9 proc. z nich używa systemu innego niż różne odmiany Windows (w tym 67,5 proc. korzysta z Windows XP). Tego wyniku jednak nie można uznać za reprezentatywny, gdyż dostarczone przez Symantec oprogramowanie było w wersji dla Windows, a wspomniane 0,9 proc. korzystało z innych systemów równolegle do systemu Microsoftu.

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbce liczącej 1076 polskich użytkowników internetu. Na ich komputerach zainstalowano wersję beta oprogramowania Symanteca Norton Internet Security, a następnie polecono im notować swoje sieciowe poczynania przez miesiąc. Po upływie tego czasu - przesłali oni swoje "dzienniczki" do firmy Symantec, a zebrane w ten sposób dane zostały poddane analizie, na podstawie której powstał opisywany przez nas raport.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"