Uber wprowadza Kodeks Postępowania Partnerów. Zakaz dyskryminacji, poszanowanie godności i terminowe wypłaty

Uber wprowadził w Polsce Kodeks Postępowania Partnerów, czyli dokument regulujący współpracę między firmą a jej partnerami flotowymi. W zapisach kodeksu znalazł się między innymi obowiązek poszanowania polskiego prawa, zakaz dyskryminacji wobec kierowców i kurierów, a także obowiązek wywiązywania się z terminowych wypłat wynagrodzeń. Według zapowiedzi w przypadku nierespektowania przez danego partnera ustalonych zasad może on zostać usunięty z platformy.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Informując o wprowadzeniu Kodeksu Postępowania Partnerów Uber zaznacza, że stanowi on kolejny etap zmian w modelu biznesowym firmy, które z jednej strony mają uczynić aplikację jak najbardziej przyjazną i bezpieczną dla klientów, z drugiej zaś spełniać oczekiwania współpracowników Ubera.

Zgodność z prawem, zakaz dyskryminacji i terminowe wypłaty

Uber zaznacza, że obowiązek przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie Postępowania Partnerów  spoczywa na każdym partnerze flotowym, który chce rozpocząć lub kontynuować współpracę z aplikacją Uber czy Uber Eats.

Zapisy zawarte w Kodeksie Postępowania zostały podzielone na kilka kategorii, z którymi musi zapoznać się i których powinien przestrzegać każdy partner współpracujący z Uberem. Zgodnie z zapowiedzią w przeciwnym razie może stracić dostęp do platformy. Te kategorie to zgodność z prawem, zakaz dyskryminacji, prawa kierowców i dostawców, wynagrodzenie, bezpieczeństwo i ochrona zdrowia, a także procedura dotycząca skarg.

Redakcja Wirtualnemedia.pl otrzymała od Ubera treść wprowadzanego przez firmę kodeksu. Oto jego zapisy:

1. Zgodność z prawemUber wymaga od wszystkich Partnerów postępowania zgodnego z obowiązującym prawem. Dotyczy to w szczególności przepisów regulujących świadczenie usług, przeciwdziałanie korupcji i praniu brudnych pieniędzy, ochronę danych osobowych i zatrudnianie pracowników.

2. Zakaz dyskryminacjiNiedopuszczalna jest jakakolwiek forma dyskryminacji w zatrudnieniu. Dotyczy to jakiegokolwiek różnicowania, wykluczenia czy faworyzowania ze względu na rasę, kolor skóry, religię, narodowość, niepełnosprawność, orientację seksualną, płeć, stan cywilny, wiek, a także inne powody chronione przed dyskryminacją zgodnie z polskim prawem.

3. Prawa kierowców i dostawcówNiedopuszczalna jest jakakolwiek forma pracy przymusowej. Wszyscy kierowcy i dostawcy muszą być traktowani godnie i z szacunkiem. Nie mogą być oni narażeni na przemoc czy wykorzystywanie natury słownej, psychologicznej, fizycznej, czy seksualnej. Ich prawa i obowiązki w relacji z Partnerami powinny zostać wyraźnie ujęte w formie umowy, której warunki obie strony będą przestrzegać. Kierowcy i dostawcy powinni mieć swobodę w zakresie współpracy z innymi Partnerami czy przedsiębiorcami, za wyjątkiem ograniczeń ustanowionych zgodnie z obowiązującym prawem pracy.

4. WynagrodzeniePartnerzy zobowiązują się dotrzymać spoczywających na nich obowiązków w zakresie terminowych i pełnych wypłat na rzecz kierowców i dostawców. Partnerzy zapewniają, że prowadzona przez nich działalność jest zgodna z właściwymi przepisami prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych.

5. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowiaPartnerzy zapewniają bezpieczne i zdrowe środowisko pracy. Partnerzy zobowiązują się podjąć środki niezbędne dla zapobiegania wypadkom i zagrożeniom dla zdrowia, jakie mogą wystąpić w związku ze świadczeniem pracy. W tym celu, Partnerzy mają obowiązek wdrożyć systemy pozwalające na wykrywanie, zapobieganie i usuwanie zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa, takich, jak zmęczenie wynikające z narzucania nadmiernie obciążających harmonogramów pracy.

6. Procedura dotycząca skargSkargi i zgłoszenia dotyczące naruszeń niniejszych Zasad mogą być zgłaszane do w każdym czasie, również anonimowo. Osoby składające skargi powinny zgłaszać nieprawidłowości, co do których są w dobrej wierze przekonane o ich prawdziwości. Partnerzy zapewniają, że osoby składające skargi nie będą ponosiły z tego tytułu żadnych konsekwencji, w tym dyscyplinarnych.

W kodeksie Uber informuje także o postępowaniu w razie naruszenia zasad oraz ewentualnych konsekwencjach. - Gdy uzyskamy informację o jakimkolwiek naruszeniu lub podejrzeniu naruszenia przez Partnera niniejszych Zasad, podejmiemy kontakt z takim Partnerem w celu omówienia problemu – czytamy w dokumencie. - Jeżeli nabierzemy przekonania, że sposób postępowania Partnera pozostaje sprzeczny z niniejszymi Zasadami, zwłaszcza jeżeli Partner nie dostarcza dokumentów lub informacji niezbędnych dla zbadania lub wyjaśnienia rzekomych naruszeń, podejmiemy wobec takiego Partnera stanowcze kroki, nie wykluczając zawieszenia lub dezaktywacji Partnera w aplikacji lub rozwiązania umowy z Partnerem – przestrzega Uber.

Odzyskać zaufanie

W komunikacie Ilona Grzywińska-Lartigue, dyrektor komunikacji w Europie Środkowo-Wschodniej w Uberze nie ukrywa, że najważniejszym zadaniem firmy jest odzyskanie zaufania regulatorów, kierowców, użytkowników i opinii publicznej. Dlatego m.in. wprowadzono obecny kodeks.

- Jako dostawca jednej z najpopularniejszych aplikacji do mobilności miejskiej w Polsce rozumiemy, że bycie partnerem dla miast wiąże się z wielką odpowiedzialnością – zaznacza Ilona Grzywińska-Lartigue. - A ta zaczyna się od kierowców i kurierów korzystających z aplikacji Uber. Chcemy mieć pewność, że kierowcy, którzy zdecydowali się na współpracę z Uberem poprzez partnerów, na każdym kroku czują wsparcie z naszej strony oraz dysponują zarówno wiedzą, jak i narzędziami, dzięki którym będą mogli tę współpracę ocenić. Jednocześnie chcemy, aby taką samą odpowiedzialność za zgodność z polskim prawem podatkowym i prawem pracy odczuwały firmy partnerskie. Dlatego wysyłamy do nich silny i czytelny sygnał, że będziemy traktować sprawy potencjalnego nieprzestrzegania Kodeksu Postępowania niezwykle poważnie – zapewnia przedstawicielka Ubera.

W oparciu o Kodeks Postępowania Partnerów Uber opracował także zestaw wewnętrznych wytycznych dla swoich pracowników w centrum obsługi klienta. Według zapowiedzi będą oni z nich korzystać w celu wspierania kierowców w ich relacjach z partnerami flotowymi, czuwając w ten sposób nad respektowaniem zapisów zawartych w Kodeksie. Przykładowo, jednym z zapisów z takiego dokumentu jest obowiązek dotarcia do partnera flotowego, wobec którego zostało złożone roszczenie.

W 2018 r. Uber zanotował przychody w wysokości 11,3 mld dolarów, a globalna wartość zamówień wzrosła rok do roku o 45 procent. Spółce udało się też zredukować roczną stratę do poziomu 1,8 mld dolarów. Uber wyceniany obecnie przez analityków na 100 mld dolarów zamierza zadebiutować na giełdzie w Nowym Jorku na początku maja br. i pozyskać od inwestorów 10 mld dolarów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące