Niemal wszystkie osoby biorące udział w badaniu to posiadacze prawa jazdy na samochód. 91% ma doświadczenia związane z kupnem używanego auta (91%), a cztery na pięć osób - z jego sprzedażą (81%). Ponad połowa badanych miała do czynienia ze zgłoszeniem szkody do ubezpieczyciela (59%), a także procesem likwidacji szkody.
Ponad połowa badanych (61%) ocenia pozytywnie swoją wiedzę na temat ubezpieczeń komunikacyjnych, przy czym zdecydowana większość jako raczej dobrą. Co trzeci badany ocenia swoją wiedzę jako raczej słabą, a zaledwie 1% przyznaje, że w ogóle jej nie posiada.
O ile niemal wszyscy badani wiedzą (98%), że OC jest obowiązkowe i za jego brak grozi kara pieniężna (96%), to tylko 67% z nich potrafi poprawnie rozwinąć ten skrót. Relatywnie niewielka grupa potrafi też wskazać prawidłową wysokość maksymalnej kary finansowej (16%).

Ubezpieczenia komunikacyjne - Polacy znają skróty, gorzej z zasadami
Znajomość powszechnie używanych skrótów innych ubezpieczeń jest dość wysoka: poprawnie rozszyfrować skrót AC potrafi siedmiu na dziesięciu badanych (72%). Skrót NNW (ubezpieczenie od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków) potrafi rozszyfrować 67% badanych, ale tylko 54% zdaje sobie sprawę na czym polega ta polisa. Podobna procentowo liczba osób umie wytłumaczyć zasadę działania autocasco (AC). Ponad połowa badanych potrafiła wymienić przynajmniej jeden z elementów ubezpieczenia assistance (56%), natomiast co trzeci deklarował, że nie wie w jakich przypadkach jest używane.
Bardziej fachowe zagadnienia są już wielkim problemem. Zaledwie 8% badanych wie, że regres ubezpieczeniowy to roszczenie, do którego prawo ma zakład ubezpieczeń i polega ono na żądaniu od sprawcy wypadku czy kolizji zwrotu wypłaconego poszkodowanym odszkodowania, np. wtedy, kiedy przyczyną zdarzenia był alkohol. Pojęcie rozliczenia bezgotówkowego również przysporzyło sporych trudności: prawidłowe wyjaśnienie potrafił podać mniej niż co trzeci badany (28%). Z kolei prawidłową definicję pojęcia zielonej karty potrafiło podać jedynie 45% badanych.

OWU niechętnie czytane
Wyniki badania wskazują, że klienci kupujący polisy komunikacyjne niechętnie zapoznają się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU). Wyraźnie widać, że Polacy nie lubią zagłębiać się w szczegóły umów i skupiają się głównie na podstawowych pojęciach.
OWU czyta szczegółowo zaledwie co dziesiąty badany (13%), podczas gdy spora część, bo aż 41%, jedynie przegląda je pobieżnie, a 17% przyznaje, że nie zapoznaje się z tym dokumentem w ogóle. Co więcej, 9% twierdzi, że nie wie, czym ono jest.
Gdy zapytano o hipotetyczną sytuację zdarzenia drogowego, zdecydowana większość badanych poprawnie wskazała prawidłową odpowiedź. Na pytanie kto dostanie pieniądze z mojego OC, gdy to ja byłem sprawcą kolizji, 95% ankietowanych osób odpowiedziało, że będzie to osoba, którą poszkodowałem.
Wiedzy ubezpieczeniowej przybywa też wraz z wiekiem. Im dłużej ktoś jest zaangażowany w wyszukiwanie polis, tym lepiej orientuje się w poszczególnych zagadnieniach. Największą wiedzę na temat ubezpieczeń komunikacyjnych mają osoby po 45. roku życia. Spośród badanych Polaków najwięcej trafnych odpowiedzi wskazali też ci, którzy obecnie posiadaną polisę kupili przez telefon.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/grupa-pzu-zysk-netto-iii-kwartal-br-wyniosl-660-mln-zl,7169738347579521a ##
Badanie "Wiedza o ubezpieczeniach komunikacyjnych" zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Pollster na zlecenie Link4 w październiku 2022 r., metodą CAWI, na próbie dorosłych osób zajmujących się ubezpieczeniem pojazdu (N=1035).











