UM i Omnicom Media Group pozyskały najwięcej klientów

Firma badawcza RECMA opublikowała globalny raport „New Biz Balance” za rok 2023. W czołówce agencji, które zdobyły nowych klientów znalazły się: UM (Mediabrands), Heart&Science (Omnicom Group) i OMD (Omnicom Group).

bg
bg
Udostępnij artykuł:
UM i Omnicom Media Group pozyskały najwięcej klientów
fot. Shutterstock.com

Liderem rankingu „New Biz Balance” za rok 2023 została agencja UM (Mediabrands). Wartość pozyskanych w 2023 roku nowych budżetów mediowych do obsługi netto (budżety nowych klientów minus budżety klientów straconych) wyniosła szacunkowo 1,139 mld dolarów. Na drugim miejscu znalazła się spółka Hearts & Science należąca do Omnicom Media Group (1,137 mld  dolarów), a na trzecim – jej siostrzana agencja OMD (885 mln dolarów).  

Dla porównania, w roku 2022 dwaj najlepsi gracze to odpowiednio OMD i Zenith (Publicis Groupe), a na trzecim miejscu uplasowały się Dentsu X i PHD.

RECMA zwróciła uwagę, że w tym globalnym rankingu sieci agencji nie uwzględniono dedykowanych jednostek klienckich na poziomie grupy holdingowej, jak na przykład zwycięstwo Publicis Media w zeszłym roku w zakresie obsługi mediowej Pfizer. Wykluczeni są również klienci, których obsługę dana agencja obroniła - te zostały odzwierciedlone w osobnym „Indeksie sukcesu”.

OMD z największą liczbą nowych klientów

Łącznie dane z trzech ostatnich lat (2021, 2022 i 2023) wskazują, że OMD zajmuje pierwsze miejsce pod względem liczby nowych biznesów, za nim plasują się (odpowiednio) Zenith, Starcom, Spark Foundry i PHD.

W zeszłym roku najwyżej sklasyfikowaną agencją w „Success Index” była agencja Wavemaker należąca do GroupM, a łączna liczba nowych biznesów i obronionych klientów netto wyniosła 2,022 mld dolarów. Na drugim miejscu znalazła się agencja OMD (1,879 mld dolarów). Na trzecim miejscu uplasowały się Starcom & Zenith (1,469 mld dolarów). Pierwszą trójką w 2022 r. były odpowiednio OMD, Zenith i Carat.

Trzy czołowe agencje w rankingu Success Index, łącznie z danymi z ostatnich trzech lat, to Starcom, OMD i Zenith.

Wśród grup liderem Omnicom Media Group

Na poziomie grup reklamowych pierwsze miejsce pod względem liczby nowych transakcji netto w 2023 r. zajęła Omnicom Media Group (2,990 mld dolarów), a za nią uplasowały się Publicis Media (2,954 mld dolarów) i Mediabrands należące do IPG (1,704 mld dolarów). W zeszłym roku w pierwszej trójce znalazły się grupy OMG, Publicis Media i Dentsu.

Zagregowane rankingi grupowe dotyczące nowej działalności netto z trzech lat: Publicis Media (10,660 miliarda dolarów), Omnicom Media Group (6,283 miliarda dolarów) i Mediabrands (1,729 miliarda dolarów).  

Liderami Grupy Sukcesu 2023 są Publicis Media (6 mld  dolarów), Omnicom Media Group (4,640 mld dolarów), Mediabrands (2,728 mld dolarów) i GroupM (2,727 mld dolarów).  

Liderzy grup z trzyletnim łącznym wskaźnikiem sukcesu to: Publicis Media (20,215 miliardów dolarów), Omnicom Media Group (12,222 miliardów dolarów) i GroupM (10,928 dolarów). 

W zeszłym roku największy budżet mediowy należał do koncernu Ferrero - jego wartość to 1,741 mld dolarów. Do współpracy firma wybrała wiele agencji, w tym Dentsu X, Starcom, iProspect, Carat, Zenith i Mindshare. Kolejny pod tym względem budżet należał do firmy Pfizer (1,509 mld dolarów), który wygrała Publicis Media. Przetarg GEICO o wartości 1 mld  dolarów był trzecią co do wielkości transakcją w 2023 roku i trafił pod skrzydła agencji UM (Mediabrands). 

Ponad 34 mld dolarów budżetów w obiegu

RECMA oszacowała, że łączna wartość budżetów mediowych, o które walczyły w 2023 roku agencje mediowe wyniosła 34,1 mld dolarów, z  czego około 11,6 mld dolarów dotyczyła budżetów obronionych przez agencje. Kwota ta była nieco wyższa niż 33,3 mld dolarów w 2022 r., ale o prawie 9 mld dolarów niższa od łącznej kwoty 42,9 miliarda dolarów w 2021 r.  

Trzy najbardziej aktywne przetargowo kategorie w zeszłym roku to: żywność i napoje (6 mld dolarów), handel detaliczny (4,240 mld dolarów) oraz higiena osobista i domowa (3,558 mld dolarów).  

Na Stany Zjednoczone przypadało 39 proc. ubiegłorocznej aktywności przetargowej. Postępowania lokalne stanowiły 63 proc., globalne - 24 proc., zaś te na poziomie regionalnym - 13 proc.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"