Komisja Europejska grozi i nakłada większą odpowiedzialność na firmy Big Tech

Rada Europy uzgodniła ogólne warunki ustawy o usługach cyfrowych (DSA), która zmusi firmy technologiczne do przyjęcia większej odpowiedzialności za treści pojawiające się na ich platformach. Nowe zobowiązania obejmują szybsze usuwanie nielegalnych treści i towarów, wyjaśnianie użytkownikom i naukowcom sposobu działania algorytmów, oraz podejmowanie bardziej zdecydowanych działań w przypadku rozpowszechniania dezinformacji. Za nieprzestrzeganie przepisów firmom będą grozić grzywny w wysokości do sześciu procent ich rocznych obrotów.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Komisja Europejska grozi i nakłada większą odpowiedzialność na firmy Big Tech
Margrethe Vestager

W 2021 r. Margrethe Vestager, europejska komisarz ds. konkurencji zaproponowała ustawę o usługach cyfrowych (DSA), która zmusza gigantów technologicznych do podjęcia większych wysiłków w celu zwalczania nielegalnych treści pod groźbą kar sięgających 6 proc. ich światowego obrotu. Kraje UE i unijni prawodawcy ustalają teraz szczegóły, przy czym toczy się debata na temat definicji rynku internetowego podlegającego przepisom oraz kryteriów zakazu reklamy ukierunkowanej.

O krok dalej

W marcu br. Vestager zapowiedziała, że porozumienie w sprawie DSA może zostać osiągnięte w kwietniu. Teraz uczyniono kolejny, poważny krok w tym kierunku. Rada Europy uzgodniła bowiem ogólne warunki ustawy o usługach cyfrowych.

- Porozumienie w sprawie ustawy o usługach cyfrowych jest historyczne, zarówno pod względem szybkości, jak i treści - zaznaczyła w komunikacie przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. - DSA uaktualni podstawowe zasady dotyczące wszystkich usług internetowych w UE. Dzięki niej środowisko internetowe pozostanie bezpieczną przestrzenią, chroniącą wolność słowa i możliwości dla przedsiębiorstw z branży cyfrowej. W praktyce wprowadza w życie zasadę, że to, co jest nielegalne poza internetem, powinno być nielegalne w internecie. Im większy rozmiar, tym większa odpowiedzialność platform internetowych. Dzisiejsze porozumienie - uzupełniające porozumienie polityczne w sprawie ustawy o rynkach cyfrowych z ubiegłego miesiąca - stanowi wyraźny sygnał dla wszystkich Europejczyków, wszystkich przedsiębiorstw w UE i naszych międzynarodowych partnerów.

Jak twierdzi UE, nowe ramy planowane przez DSA opierają się na wartościach europejskich, w tym na poszanowaniu praw człowieka, wolności, demokracji, równości i praworządności. Zapewnią one równowagę między prawami i obowiązkami użytkowników, pośredników internetowych, w tym platform internetowych, oraz organów publicznych.

DSA zawiera ogólnounijne zobowiązania w zakresie należytej staranności, które będą miały zastosowanie do wszystkich usług cyfrowych łączących konsumentów z towarami, usługami lub treściami, w tym nowe procedury szybszego usuwania nielegalnych treści, a także kompleksową ochronę podstawowych praw użytkowników w internecie.

Porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę podlega teraz formalnemu zatwierdzeniu przez obu współustawodawców. Po przyjęciu, DSA będzie bezpośrednio stosowane w całej UE i będzie obowiązywać 15 miesięcy po wejściu w życie lub od 1 stycznia 2024 r., w zależności od tego, która data będzie późniejsza. Jeśli chodzi o bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe, DSA będzie obowiązywać od wcześniejszej daty, tj. od czterech miesięcy po ich wyznaczeniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska