Temu i Shein na celowniku UOKiK. To nie liczba skarg była kluczowa

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, podobnie jak inni europejscy regulatorzy, wziął pod lupę działania sieci Shein i Temu. Chodzi o możliwe wprowadzanie w błąd konsumentów, m.in. co do cen oferowanych produktów. Co ciekawe, liczba skarg na oba przedsiębiorstwa wcale nie była wysoka i nie miała kluczowego wpływu na decyzję prezesa UOKiK.

Tomasz Gardziński
Tomasz Gardziński
Udostępnij artykuł:
Temu i Shein na celowniku UOKiK. To nie liczba skarg była kluczowa
Pierwszy sklep tymczasowy SHEIN w Polsce

Od zeszłego roku obserwujemy coraz wyraźniejszy wzrost popularności chińskich sieci fast fashion w Polsce. Według najnowszych danych dotyczących użytkowników platform e-commerce działających w naszym kraju z Temu korzysta już ponad 14 mln użytkowników, a Shein odwiedzia u nas ponad 6,5 mln internautów. A wcale nie jest wykluczone, że ten zwyżkowy trend utrzyma się również w kolejnych miesiącach, o ile szyków obu firmom nie pokrzyżuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

UOKiK oficjalnie zwrócił się do Temu i Shein

Jak dowiedziały się Wirtualne Media, prezes UOKiK Tomasz Chróstny faktycznie skierował wystąpienie do obu przedsiębiorców w związku z kierowanymi wobec nich skargami i podejrzeniami niewłaściwych praktyk. Chodzi tutaj m.in. o niewłaściwą prezentację cen, brak informacji kto jest sprzedającym, stosowanie fałszywych liczników oraz wprowadzających w błąd komunikatów.

Mówi się ponadto o sprzedaży artykułów nie spełniających norm, jak również prezentowaniu w reklamach na Facebooku innych cen niż obowiązujące na stronie. Temu mogły też dodatkowo wprowadzać konsumentów w błąd odnośnie jakości i dostępności produktów.

Jak podkreśliła Kamila Guzowska, starszy specjalista w UOKiK, Urząd stale monitoruje “działalność tych platform przede wszystkim pod kontem przestrzegania praw konsumentów" i sprawdza, "jak prezentowane są ważne informacje dla kupujących”. Co ciekawe, od początku ich działalności w Polsce wcale nie wpłynęło aż tak wiele skarg na obie sieci.

- W ostatnich trzech latach na stronę Temu (spółka Whaleco Technology Limited) wpłynęło 7 skarg, na Shein (Infinite Styles Services Co. Ltd) - 11. Z doświadczenia wiemy, że sporadyczność skarg nie przekłada się w żaden sposób na skalę problemu - wyjaśnia Guzowska.

Platformy e-commerce nawiązały kontakt z urzędem

Od UOKiK dowiedzieliśmy się, że obecnie trwa wymiana korespondencji między regulatorem a przedsiębiorstwami. Na razie sprawa dotyczy wyłącznie wystąpienia ze strony prezesa Chróstnego. Urząd nie wyklucza jednak dalszych, bardziej poważnych działań w przyszłości.

- Obie spółki nawiązały kontakt z Urzędem, trwa wymiana korespondencji. Ze względu na szeroki zakres potencjalnych nieprawidłowości nie wykluczamy wszczęcia postępowań wyjaśniających, a następnie, jeśli okazałoby się to zasadne - postawienia zarzutów, które mogą skutkować karą do 10 proc. obrotu - przekazała Kamila Guzowska.

W reakcji na nasze pytania Temu przekazało oficjalne stanowisko firmy w związku ze wspomnianymi podejrzeniami. Spółka podkreśla, że od początku swojej działalności w Polsce wsłuchuje się w głosy klientów, organów regulujących i instytucji chroniących interesy konsumentów: - Temu rozpoczęło działalność w Polsce rok temu. Przez cały ten czas uważnie słuchamy opinii klientów, organów regulacyjnych i grup wspierających konsumentów. Aktywnie dostosowujemy nasze usługi do lokalnych praktyk i preferencji, a także zobowiązujemy się do pełnej zgodności z przepisami prawa i regulacjami obowiązującymi na rynkach, na których działamy. Naszym celem jest nie tylko spełnianie minimalnych wymogów prawnych, ale dorównywanie do najwyższych standardów i najlepszych praktyk - zaznaczył rzecznik firmy.

Temu potwierdza również nawiązanie kontaktu przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: “Jeśli chodzi o zapytanie UOKiK, traktujemy je bardzo poważnie. Mamy nadzieję kontynuować nasz dialog z odpowiednimi interesariuszami w celu poprawy usług Temu dla konsumentów. Tam, gdzie zidentyfikujemy obszary wymagające poprawy, jesteśmy chętni do współpracy w celu ulepszenia naszych usług i naprawienia wszelkich niedociągnięć. (…) Dążymy do zapewnienia bezpiecznej i usługi o wysokim stopniu zaufania, która jest ceniona przez konsumentów i wnosi dla nich znaczącą wartość dodaną. Zależy nam na przejrzystości i pełnej zgodności ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i regulacjami” - czytamy w oświadczeniu.

[Aktualizacja]: Biuro prasowe marki Shein przekazało nam swoje oświadczenie w sprawie wystąpienia skierowanego przez prezesa UOKiK: “Jesteśmy w kontakcie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby odnieść się do podnoszonych kwestii. Przykładamy ogromną wagę do przestrzegania zasad przejrzystości i odpowiedzialności. Zamierzamy dalej ściśle współpracować ze wszystkimi partnerami, instytucjami oraz organami władzy w Polsce, aby zapewnić klientom Shein bezpieczne i przyjemne zakupy. Na ten moment tylko tyle możemy powiedzieć, gdyż trwają rozmowy pomiędzy marką a UOKiK, jeśli będą ku temu okoliczności, poinformujemy Państwa o dalszych etapach prac”.

Problemy Shein i Temu na Zachodzie

Obecne działania polskie urzędu w sprawie popularnych sieci e-commerce nie są odosobnione. To część szerszego trendu, który obejmuje kraje Unii Europejskiej i Stany Zjednoczone. Wiele zachodnich krajów patrzy bowiem z niepokojem na rozwój Shein i Temu, przypadki niespełniania przez nich prawnych norm, a także doniesienia o wprowadzaniu klientów w błąd.

W zeszłym tygodniu informowaliśmy, że unijne organizacje konsumenckie złożyły do Komisji Europejskiej skargę przeciw Temu. Z kolei w kwietniu Unia Europejska zdecydowała o nałożeniu dodatkowych obowiązków na Shein. Na międzynarodowy aspekt całej sprawy uwagę zwracają zresztą w samym Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Co ważne, wątek platformy Temu wykracza poza granice Polski. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi partnerami z Europejskiej Sieci Ochrony Konsumentów (Consumer Protection Cooperation Network – CPC), którzy także przyglądają się działalności Temu - wyjaśniła Guzowska. 

Tomasz Gardziński
Autor artykułu:
Tomasz Gardziński
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"