UPC ma zapłacić 12 mln zł grzywny. To kara od UOKiK za wygórowane koszty wypowiedzenia umowy

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sieć kablowa UPC Polska pobierała od klientów wygórowane koszty wypowiedzenia umowy. Firma ma zapłacić 12,5 mln zł grzywny i zwrócić nieprawidłowo uzyskane opłaty.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W komunikacie UOKiK opisał, że wpływały do niego liczne zgłoszenia dotyczące nieprawidłowego naliczania i pobierania rażąco wysokich opłat, kiedy konsument zrezygnuje z usług przed końcem umowy zawartej na rok lub dwa, czyli na czas oznaczony.

Przypomniano, że zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, w przypadku rozwiązania umowy na czas określony wysokość roszczenia w związku z wypowiedzeniem jej przez abonenta lub z jego winy nie może przekroczyć wysokości przyznanej ulgi, pomniejszonej proporcjonalnie do okresu od zawarcia do rozwiąza

UOKiK zaznaczył, że dostawał skargi dotyczące przede wszystkim bardzo wysokich opłat naliczanych przez UPC Polska. „Chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację, że gdybym rozwiązał umowę w sierpniu br. kara wynosi 11 000 zł. Umowa została zawarta w marcu 2021 na 2 lata. Koszt całej umowy to około 3100 zł” - napisał jeden z użytkowników. „Zostaliśmy poinformowani o tym, że opłata będzie wynosić 4000 zł. Kwota wypowiedzenia umowy jest absolutnie nieadekwatna do ceny za usługę - obecnie płacimy 60 zł za internet, więc całkowita kwota do końca umowy wynosiłaby 900 zł” - stwierdzono w innych skargach.

UOKiK karze UPC Polska: zwrot klientom nadmiarowych opłat

Prezes UOKiK stwierdził, że naliczając zawyżone opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem UPC Polska narusza zbiorowe interesy konsumentów, stosując nieuczciwą praktykę rynkową poprzez ustalanie wysokości ulg. W konsekwencji żądane przez UPC należności w momencie rezygnacji przez klienta przed końcem umowy znacznie przewyższały sumę opłat jakie poniósłby konsument, gdyby płacił miesięczny abonament do końca okresu trwania umowy.

Regulator zaznaczył, że pozytywne w tej sytuacji jest to, że UPC w wielu przypadkach nie pobierał należności w wysokości pierwotnie naliczonej. Przy czym klienci o tym nie wiedzieli, co wedlug UOKiK wpływało na ich decyzje o kontynuowaniu umowy ze spółka.

- Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Tym samym de facto spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów - wielu z nich nie decydowało się na zakończenie współpracy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie. Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym. UPC musi zmienić nieuczciwą praktykę oraz zwrócić konsumentom kwotę, która przewyższała sumę opłat abonamentowych pozostałych do końca trwania umowy – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes Urzędu nałożył na UPC Polska karę w wysokości 12,58 mln zł. Jeśli decyzja się uprawomocni, to w jej wyniku abonenci otrzymają zwrot nieprawidłowo pobranych opłat. UPC poinformuje konsumentów SMS lub mailowo o tym co należy zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane przez spółkę środki.

Decyzja ma zostać opublikowana na stronie internetowej przedsiębiorcy. Nie jest prawomocna, UPC Polska może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK ukarał UPC ws. podwyżek i telemarketingu

Jesienią 2020 roku. na podstawie prawomocnej decyzji prezesa UOKiK, UPC Polska zrekompensował klientom wprowadzone w latach 2015-2016 podwyżki opłaty za usługę internetową, które Urząd uznał za sprzeczne w umowami. Abonenci operatora otrzymali kilka wariantów rekompensaty.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wzrost-cen-play-orange-plus-t-mobile-rok-2022-optymistycznie-dla-telekomow-aukcja-5g,7170058124814465a ##

Z kolei w połowie 2020 roku UOKiK zakwestionował kilka praktyk stosowanych przez pracowników UPC Polska głównie w telefonicznych rozmowach sprzedażowych. Chodziło m.in. o nieinformowanie klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy oraz niepotwierdzania warunków zmiany umowy zaproponowanych przez firmę, a zakładających realizację prac instalacyjnych w domu klienta przez technika firmy, zanim konsument potwierdzi to na papierze lub innym trwałym nośniku.

UPC Polska zobowiązało się wprowadzić odpowiednie zmiany w procedurach, a klientom, którzy składali reklamacje na te naruszenia, ma zaoferować rekompensaty.

UPC Polska kupiony przez Play

Na koniec ub.r. UPC Polska miał 1,569 mln klientów, o 20,9 tys. więcej niż na koniec września ub.r. Operator świadczył łącznie 3,346 mln jednostkowych usług (RGU), po wzroście w ciągu kwartału o 39,1 tys.

W kwietniu br. UPC Polska został przejęty od koncernu Liberty Global przez P4, operatora sieci Play. Cena wyniosła 7,013 mld zł. Do zarządu UPC Polska weszli menedżerowie P4. Operatorzy pod koniec maja wprowadzili pierwszą wspólną ofertę, wspieraną przez kampanię reklamową.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa