Vectra ma zapłacić miliony za podwyżkę. Przegrała w sądzie z UOKiK

Sąd przyznał rację Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie kary nałożonej dwa lata temu na Vectrę. Operator za wprowadzenie podwyżek bez zgody klientów w trakcie trwających umów ma m.in. zapłacić ponad 22 mln zł grzywny.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Vectra ma zapłacić miliony za podwyżkę. Przegrała w sądzie z UOKiK
fot. materialy prasowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na platformie X podał, że Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Vectry w sprawie kary nałożonej na operatora pod koniec grudnia 2022 roku.

- Wyrok sądu w sprawie praktyk spółki Vectra to ważny sygnał dla konsumentów i całej branży. Od wielu lat podkreślamy, że zmiana istotnych warunków umowy na czas nieoznaczony może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje - skomentował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Co na to Vectra? - Nie zgadzamy się z niekorzystnymi rozstrzygnięciami, wyrok jest nieprawomocny, dlatego będziemy składać apelację. Dalsze kroki podejmiemy po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia wyroku i jego dokładnej analizie. Do tego czasu nie będziemy udzielać szczegółowych informacji oraz komentować tej sprawy - przekazało nam biuro prasowe firmy.

Vectra ukarana za podwyżkę

Za co Vectra została ukarana przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów? W listopadzie 2021 roku regulator postawił firmie zarzuty na podstawie postępowania dotyczącego klauzuli modyfikującej umowy, które operator wdrożył w latach 2019-2020. Klauzulę dodano także w zawartych już wcześniej umowach z klientami.

Klauzule pozwoliły Vectrze wprowadzić w kolejnych latach podwyżkę opłat - po 5 zł miesięcznie za usługę telewizyjną i internetową. Wyznaczała klientom termin, w którym mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, musieli płacić wyższe stawki.

Prezes UOKiK nałożył za to na Vectrę 22,23 mln zł grzywny, nakazał wycofać klauzulę i usunąć jej skutki. W praktyce oznacza to, że firma będzie musiała zwrócić klientom „pobrane w sposób nieuprawniony części opłat abonamentowych przez okres, w którym je naliczała”.

W komunikacie Urzędu podkreślono, że „zarówno klauzula modyfikacyjna, a także późniejsze podwyżki opłat abonamentowych, nie zostały skutecznie wprowadzone do obowiązujących umów, gdyż odbyło się to bez podstawy prawnej, co wprowadzało konsumentów w błąd. Regulator uznał, że klauzula modyfikująca umowy i późniejsza podwyżka naruszyły zbiorowe interesy konsumentów.

- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - komentuje w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zaznaczono, że jeżeli postanowienia umowne nie zawierają prawidłowej klauzuli modyfikacyjnej a przedsiębiorca planuje wprowadzić zmiany do umów na czas nieoznaczony, może zostać zawarte porozumienie między stronami na partnerskich zasadach, w ramach pełnej dobrowolności, bez konieczności wypowiadania umowy. - Taka sytuacja w przypadku Vectry nie miała miejsca, a przedsiębiorca wykorzystał swoją mocniejszą pozycję i arbitralnie narzucił klientom najpierw samą klauzulę modyfikacyjną, a potem podwyżkę opłat abonamentowych - podkreślił UOKiK.

Vectra przekonywała, że zmiany w umowach i podwyżka zostały wprowadzone zgodnie z prawem. - W działaniach z 2019 i 2020 roku, mających na celu wprowadzenie do części umów zapisów tzw. klauzuli modyfikacyjnej, zabezpieczyliśmy w odpowiedni sposób interesy klientów tj. wszystkie osoby, których zmiany te dotyczyły, otrzymały od nas korespondencję, w której w jasny sposób wyjaśnialiśmy przyczyny ich wdrożenia - zapewnił operator w oświadczeniu.

Podkreślił, że nie zgadza się z „nałożonymi bezprecedensowymi sankcjami” i skieruje sprawę do sądu.

Kolejne zarzuty dla Vectry

Na początku 2024 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował tzw. klauzule inflacyjne, które grupa Vectra i przejęta przez nią kilka lat temu Multimedia Polska stosują w umowach z klientami od listopada 2022 roku. Obu operatorom postawiono zarzuty, grupa Vectra się z nimi nie zgadza.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"