Cięcia w Viaplay dają efekty. Tylu subskrybentów ubyło w Polsce

Właściciel platformy streamingowej Viaplay w efekcie restrukturyzacji mocno ograniczył stratę przy utrzymaniu przychodów. W Polsce, z której wycofa się za kilka miesięcy, na koniec ub.r. nadal miała ponad 1,5 mln subskrybentów.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Cięcia w Viaplay dają efekty. Tylu subskrybentów ubyło w Polsce

W czwartym kwartale 2024 roku Viaplay Group wypracowała 4,84 mld koron szwedzkich przychodów, o 1,3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Przy czym wpływy z działalności, którą koncern klasyfikuje jako podstawowa (czyli głównie w krajach skandynawskich i Holandii), zwiększyły się o 1,6 proc. do 4,64 mld koron. W ujęciu organicznym dynamika wyniosła 4,7 proc.

Przychody z subskrypcji na Viaplay poszły w górę o 5,1 proc. do 2,05 mld koron, ze sprzedaży kanałów linearnych – o 9,1 proc. do 1,18 mld, a te z reklam – zmalały o 3 proc. do 1,01 mld.

Platforma Viaplay na koniec grudnia ub.r. miała na tych rynkach 4,757 mln subskrybentów, o 1,8 proc. mniej niż przed rokiem.

grafika

Viaplay ma w Polsce ponad 1,5 mln subskrybentów

Od wiosny 2024 roku pozostałą działalność koncernu (w raportach określaną jako niepodstawową) stanowi tylko rynek polski, po tym jak firma wycofała się z Wielkiej Brytanii i krajów bałtyckich. W zeszłym kwartale wpływy Viaplay Group w Polsce poszły w dół rok do roku o 41,2 proc. do 198 mln koron, a stratę operacyjną ograniczono z 246 do 35 mln.

Na koniec grudnia platforma miała u nas 1,59 mln subskrybentów, co wobec 1,66 mln rok wcześniej oznacza spadek o 4,2 proc.

Oferta sportowa Viaplay w Polsce zmniejsza się od połowy 2024 roku. Z początkiem obecnego sezonu piłkarskiego platforma nie pokazuje już meczów Ligi Konferencji i Ligi Europy (transmisje obu lig trafiły do stacji sportowych Polsatu), w listopadzie pożegnała się z Formułą 1 (prawa przejął Eleven Sports), zaś od stycznia część spotkań piłkarskiej ligi niemieckiej można oglądać w Eleven Sports (od połowy br. nadawca przejmie transmisje tych rozgrywek na wyłączność).

W sprawozdaniu za miniony kwartał firma podtrzymuje, że wycofa się z naszego rynku w połowie br.

grafika

Rentowność Viaplay Group mocno w górę

Łączna rentowność operacyjna Viaplay Group (bez działalności zaniechanej, odpisów i spółek, w których ma mniejszościowe udziały) wyszła na plus – z 230 mln koron straty w czwartym kwartale 2023 roku do 172 mln zysku w zeszłym kwartale. Natomiast strata netto zmniejszyła się z 2,88 mld (to skutek głównie dużego odpisu) do 230 mln.

W całym 2024 roku koncern zarobił na czysto 106 mln koron, wobec 9,75 mld straty rok wcześniej (z czego 9,22 mld przypadło na odpisy). Zaś strata operacyjna przed odpisami i działalnością zaniechaną zmalała z 1,12 mld do 269 mln.

grafika

Wyniki biznesowe Viaplay Group pozytywnie ocneili inwestorzy giełdowi. W czwartek po południu akcje spółki drożały o ok. 16 proc.

Przy czym kurs pozostaje poniżej poziomu korony, czyli 99 proc. niżej niż przed ogłoszeniem restrukturyzacji w czerwcu 2023 roku. Wówczas cena akcji runęła z pułapu ok. 70 koron poniżej 20. Za to w 2021 roku kurs sięgał 150 koron.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?