##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-agencje-interaktywne-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2016-roku ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2015-roku-jaki-bedzie-2016-rok-wydawcy-sieci-domy-mediowe ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-social-media-prognozy-na-2016-wydawcy-i-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-jak-minal-2015-rok-co-wydarzy-sie-w-2016 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2016-rok ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawcy-internetowi-jak-uplynal-2015-rok-co-zdarzy-sie-w-2016 ##
Jacek Amsterdamski, dyrektor działu produkcji wideo w Grupie Wirtualna Polska

Sukces rokuPrzyznanie koncesji na naziemny kanał cyfrowy (MUX-8) wydawcy internetowemu (koncesja GWP na kanał WP1). To ostateczne złamanie „monopolu” tradycyjnych nadawców telewizyjnych.
Poza Polską godny uznania jest rozwój projektów wideo grupy Vice - zarówno kanał dla kobiet (Broadly), jak i informacyjny (Vice News) wyznaczają nowe trendy.
Porażka rokuW Polsce „wielkie oczekiwanie” na wejście Netflixa, które trwa w najlepsze i jeszcze potrwa. Poza tym, mimo stale rosnących wydatków na reklamę wideo, koszt dotarcia do użytkownika wciąż jest na bardzo niskim poziomie. Przez co najwięksi wydawcy uciekają się do nagminnego stosowania autoplay’a, a użytkownicy bronią się programami wycinającymi reklamy (adblock). Natomiast na świecie zdecydowanie największym rozczarowaniem okazał się start YouTube Red. Tak ubogiej oferty i takiej nazwy nikt się nie spodziewał.

Człowiek rokuEvan Spiegel i Reed Hastings - bezapelacyjnie to był rok Snapchata i ponownie Netflixa. W Polsce wśród twórców wideo zdecydowanie Włodek Markowicz, który wyszedł z cienia kilku najpopularniejszych youtuberów. Nagrody, które zdobył klipem „Kropki” pokazują, że jest miejsce na coś więcej, niż pies przebrany za pająka.
Serwis / projekt rokuPewnie nie jestem do końca obiektywny, ale dla mnie projektem roku w kraju jest cykl #dziejesienazywo. Wreszcie wydawcy internetowemu udało się samodzielnie stworzyć jakościowy program publicystyczny i lifestyle’owy skutecznie konkurujący z ofertą telewizyjną.
Trend rokuFacebook ogłosił niedawno, że umieszczane na jego platformie klipy wideo dziennie oglądane są 8 miliardów razy. Tymczasem dzienna oglądalność mikro wideo na Snapchatcie jest na poziomie „zaledwie” 6 miliardów wyświetleń. Tyle, że klipy umieszczane na Snapchacie angażują użytkowników nieporównywalnie bardziej, niż na Facebooku. I to jest bardzo ważny, rosnący trend, który w przyszłych latach zyska jeszcze na znaczeniu. A istotny jest zarówno dla wydawców, jak i reklamodawców, tak na globalnych, jak i lokalnych rynkach.

Prognoza na 2016 rokZ dzisiejszej perspektywy na globalnym rynku nie zanosi się na rewolucję. Umocnią się obecne trendy, czyli migracja na urządzenia mobilne. Nastąpi dalszy wzrost liczby bardzo krótkich klipów wideo. Rosnąć będzie też znaczenie czasu spędzonego na oglądaniu klipu (zaangażowanie użytkownika). Tradycyjni nadawcy rozpaczliwie będą szukać audytorium w internecie, a wydawcy internetowi będą zmierzać ze swoimi projektami wideo i nową, świeżą formą przekazu w stronę tradycyjnej telewizji. Dodatkowo, w Polsce, rynek dalej będzie czekał na wejście Netflixa oraz na start nowych kanałów na ósmym multipleksie.
Sabina Lipska, chief video officer w Grupie Onet-RASP

Wydarzenie rokuPolska: Wybory parlamentarne i prezydenckie. Również w obszarze digital wideo gdzie na skalę dotąd niespotykaną wszystkie media zaangażowały się w relacjonowanie tych wydarzeń z pełnym wykorzystaniem całego spectrum narzędzi, jakie oferuje świat cyfrowy. Wieczór i poranek wyborczy na żywo w Onecie wyróżniał się bogactwem specjalnie przygotowanych materiałow i relacji (m.in. z Onetobusa czy debat „Faktu” i „Newsweeka”), komentarzami najlepszych polskich publicystów w dwóch równoległych studiach oraz interakcją z użytkownikami w czasie rzeczywistym, dzięki czemu osiągnął wyniki porównywalne z czołowymi telewizjami.
Świat: Migracja ludności z Afryki i Bliskiego Wschodu oraz ataki w Paryżu. Dzięki natychmiastowym, często viralowym przekazom wideo wydarzenia te w mgnieniu oka docierały do całego świata, wywołując, często radykalne, fale reakcji.

Sukces rokuPolska: Wybory parlamentarne w czołowych polskich portalach. Skala. Jakość. Obecność. Aktualność i zaangażowanie, na niespotykanym wcześniej w polskim internecie poziomie, pozwalające obywatelom przenieść całą swoją aktywność i atencję związaną z tym wydarzeniem - z ekranu telewizora do internetu. Właśnie takie podejście poparte nieustannym streamem informacji podawanych na żywo i podążająca za tym dostępność do informacji dla wszystkich grup odbiorców wprowadziło nową jakość w referowaniu kluczowych obywatelsko wydarzeń w naszym kraju. W Onecie przez tych kilkanaście godzin wyborczych odwiedziło nas 10 mln ludzi.
Świat: Palma pierwszeństwa w streamach wideo dla Facebooka (niezależnie od metodologii liczenia streamu). Facebook doskonale wykorzystał swoją platformę i dzisiaj jest numerem jeden jeżeli chodzi o „dostarczanie” zasięgu treściom.

Porażka rokuPolska: Postępująca degradacja poziomu komunikacji w internecie - mimo licznych akcji „antyhejtowych”, prób podniesienia poziomu dyskusji i dialogu, nie widać efektów. Tu wielkie brawa dla Jarka Kuźniara i jego akcji, choć to nadal kropla w morzu potrzeb.
Świat: Cały pakiet TTIP, czyli najbardziej tajemnicza umowa świata. Nie wiadomo, jak wpłynie na działalność europejskich, w tym lokalnych biznesów internetowych. Właśnie ten brak wiedzy jest porażką dla ważnego skądinąd porozumienia.
Człowiek rokuPolska: Jarosław Kuźniar - po odejściu z TVN24 przerzucił się na robienie Jaroscope’ów - to pokazuje, jak sprawnie korzysta z nowych mediów, żeby komentować rzeczywistość. Jest uosobieniem dziennikarza cross-mediowego.
Druga osoba to Yuri Drabent - łączy wiedzę i profesjonalizm z niesamowicie pozytywnym podejściem do życia, którym to zaraża innych. Takich ludzi mamy w Polsce zapewne wielu, trzeba ich tylko odnajdywać i promować.

Świat: Reed Hastings - CEO Netflixa. To w 2015 Netflix zdobył 8 Złotych Globów za swoje własne produkcje - najwięcej ze wszystkich producentów dłuższych form.
Serwis / projekt rokuŚwiat - Vice (umowa z HBO zwieńczeniem świetnego, świeżego podejścia do dziennikarstwa).
Polska - Akademia wideo Onetu, projekt wspierający młodych twórców wideo, którzy maja szanse dzięki profesjonalnemu wsparciu przekuć pasje w zawód.
Trend rokuPolska: Mobile - po wieloletniej obietnicy, ze każdy kolejny rok to rok mobile, ten rok pokazał nieodwracalny kierunek przechodzenia wszystkich odbiorców na ‚mobile first”. Dotyczy to zarówno twórców treści, użytkowników, jak też świata reklamowego.
Świat: Wideo ogólnie - działania Facebooka na tym polu pokazują jasno - internet to dzisiaj głównie treści wideo. Wideo przestało być uzupełnieniem treści, coraz częściej jest głównym tematem newsa, którego później obudowuje się treścią tekstową.

Prognoza na 2016 rokPolska: Wydaje się, że Polska w 2016 roku wreszcie doczeka się wejścia Netflixa. Mam nadzieję, że będzie to istotny krok w stronę ostatecznego uregulowania spraw nielegalnych serwisów oraz wzrostu świadomości użytkowników, że za treści premium trzeba płacić. Niezależnie od miejsca ich konsumpcji.
Świat: Walka największych o wpływy: Facebook vs SnapChat w komunikacji, Google (YouTube) vs Facebook w wideo, Amazon vs Alibaba w handlu.
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Onet-RASP, Gazeta.pl, TVN, Telewizji Polskiej, Cyfrowego Polsatu, Media4Fun i Isobar Polska.
Iwona Spórna, dyrektor ds. produkcji multimediów w Gazeta.pl

Wydarzenie rokuMijający rok kończy się ogromnymi wzrostami oglądalności materiałów wideo, także na Facebooku. Zwłaszcza tam widać, jak bardzo użytkownicy lubią wideo, które mają zdecydowanie lepsze wyniki oglądalności niż teksty lub zdjęcia.
Wydarzeniem było także wprowadzenie przez YouTube’a i Facebooka wideo 360 stopni.
Sukces rokuBuzzfeed - ich produkcje niezmiennie królują w rankingach YouTube’a i Facebooka. Myślę, że twórcy tego serwisu wyznaczają trendy dla wideo w internecie zarówno pod względem formy, jak i treści. Ten kierunek jest nam w Gazeta.pl bardzo bliski.
Porażka rokuTo był słaby rok dla Gemiusa, który stracił kontrakt na badanie PBI (w tym obszaru wideo) na rzecz GfK Polonia.
Człowiek rokuDuże wrażenie zrobili na mnie twórcy z Grupy Darwina oraz Włodek Markowicz. Wszyscy oni udowadniają, że popularność na YouTubie można zdobywać również dzięki niegłupim i pięknie zrealizowanym treściom.
Serwis / aplikacja / projekt rokuPeriscope. Pewnie za chwile pojawią się kolejne, nowe, lepsze aplikacje, ale to Periscope zmienił świadomość użytkowników i ich podejście do transmisji wideo na żywo. Wiele serwisów, także Gazeta.pl, chętnie korzysta z tego rozwiązania.
Po raz kolejny należałoby też wyróżnić w tej kategorii Snapchat - wideo story tworzone z jego pomocą jest wielkim sukcesem. Ta aplikacja zawładnęła umysłami młodych ludzi.
Trend rokuDynamiczny rozwój wideo pod względem liczby filmów, jakości produkcji, zwiększania liczby kanałów dystrybucji (Facebook, YouTube, Instagram, aplikacje).
W dalszym ciągu mogliśmy obserwować też rozwój aplikacji i narzędzi do tworzenia wideo przez użytkowników.
Prognoza na 2016 rokW przyszłym roku coraz popularniejsze będzie wizualizowanie treści, które dotąd takiej wizualizacji nie posiadały - np. tekstów.
Mimo tego, że moja ubiegłoroczna prognoza nie do końca się sprawdziła, będę konsekwentna - rok 2016 będzie należał do mobile’u.
Marcin Bogłowski, dyrektor działu badań i rozwoju produktu reklamowego TVN
Wydarzenie rokuZ perspektywy medium, w którym pracuję, wydarzeniem, które zasługuje na wyróżnienie, jest kolejny finał Super Bowl w USA. Przede wszystkim z punktu widzenia ceny reklamy. Najwyższa w historii cena emisji 30-sekundowego spotu, wynosiła 4,5 mln dolarów, wbrew sugestiom, że transmisja telewizyjna odchodzi w zapomnienie lub że teraz liczy się tylko YouTube. Mimo zauważalnych trendów; rosnącej skuteczności reklamy online (m.in. dzięki zacierającej się różnicy pomiędzy telewizją a wideo) oraz coraz większemu znaczeniu mediów społecznościowych, nie sposób pominąć faktu, że masową sprzedaż gwarantują tylko masowe media i wydarzenia, które kreują emocje. A to właśnie treści wideo nadawane przez telewizję, jak i te możliwe do obejrzenia poza nią, potrafią wciągać miliony widzów w świat marek.
Sukces rokuOdnalezienie się telewizji w nowej rzeczywistości. Polecam książkę „Television Is the New Television: The Unexpected Triumph of Old Media In the Digital Age”.
Porażka rokuW Polsce - ciągła pogoń za najniższym kosztem dotarcia w telewizji. Obserwując ciągłe przetargi na rynku, wciąż dostrzegam brak refleksji nad podejściem „dużo i tanio”. Prowadzi ono do coraz większego spadku efektywności mediowej. Zapomniano już, że podejście skupione na precyzji, kontekście, zaangażowaniu w to, co ogląda widz może być znacznie bardziej skuteczne. Tezę tę udowadnia dużo wyższa wycena dotarcia do precyzyjnie określonych grup celowych realizowana w modelu programatycznym, która na koniec opłaca się zdecydowanie bardziej niż masowo rozsiane emisje.
Człowiek rokuElon Musk, za poszukiwanie rozwiązania kwestii ograniczonej pojemności energii urządzeń elektronicznych. Bez refleksji nad tym aspektem konsumpcji mobilnej za chwilę będziemy ładować telefony co parę minut.
Serwis / projekt rokuPlayer.pl - rozpoczynając produkcję własnego kontentu o jakości „telewizyjnej” („Web Therapy” - pierwszy polski serial komediowy wyprodukowany specjalnie dla serwisu Player.pl) wytyczył nowy kierunek rozwoju nadawców. W optymalny sposób połączył możliwości telewizji z szansą rozwoju konsumpcji nieliniowej, preferowanej przez nowy typ „widza”.
Trend roku„Powrót telewizji”.W ostatnich latach panowała opinia o końcu klasycznej telewizji i nastaniu nowej ery cyfrowej, w której rządzić będzie już tylko user generated content, reklama natywna, media społecznościowe. Doświadczenia ostatnich lat udowodniły jednak, że zarówno po stronie widza jak i reklamodawcy, telewizja jaką znamy, wraz z jej siłą oddziaływania i unikalnymi zaletami, broni swojej pozycji i jest niezbędna w skutecznej komunikacji. Jedyne, co ulega zmianie, to model dystrybucji treści, przesuwający się powoli z liniowego w nieliniowy. Trend, który obserwujemy, uwidacznia się w coraz większej konsumpcji treści telewizyjnych poprzez VoD. Dla widza granica ta zaciera się coraz bardziej, zwłaszcza gdy jego telewizor jest podłączony do internetu. Kluczem jest kontent i siła, z którą oddziałuje on na widzów. Dzięki angażującym treściom nadawcy mogą oferować reklamodawcom najsilniejszy produkt, który najefektywniej sprzedaje produkty, usługi czy idee.
Prognoza na 2016 rokRozwój konsumpcji nieliniowej.Start serwisu Netflix w Polsce w połączeniu z rosnącym dostępem do szerokopasmowego internetu będą w znacznym stopniu wpływać na zmiany zachowań konsumentów.
Grzegorz Janczura dyrektor zarządzający pionem projektów internetowych w Cyfrowym Polsacie, wraz z zespołem Ipli
Wydarzenie rokuRozłam na rynku przeglądarek internetowych oraz brak wsparcia dla wtyczek. Chrome używa jedynie Widevine, Firefox jeszcze Playready, Edge nie wspiera Silverlight, itd. Wszyscy podążają w kierunku HTML5, a użytkownicy w czasach ciągle rosnącego zainteresowania treściami video w internecie, wymagają kompatybilności z nowymi technologiami.
Sukces rokuW Polsce inicjatywa IAB na rzecz uczciwej reklamy internetowej „Reklamuj świadomie”, co mamy nadzieję, wraz z innymi inicjatywami podejmowanymi przez organizacje na co dzień walczące z kradzieżą własności intelektualnej, będzie istotnym krokiem w walce z pirackimi serwisami oferującymi treści VoD. Na świecie – eksplozja zasięgów wideo społecznego z przewidywaniem, że wraz z poprawieniem się parametrów sieci mobilnych trend ten będzie narastał.
Porażka rokuBranża, z racji wielopłaszczyznowości i skali procederu kradzieży własności intelektualnej w Polsce oraz braku wystarczającego wsparcia legislacyjnego, niestety wciąż nie potrafi poradzić sobie z powszechnie działającymi serwisami pirackimi oferującymi treści video. Problematyczny jest łatwy dostęp nielegalnych serwisów do źródeł finansowania swojej działalności, m.in. przychodów z emitowanych reklam, wśród których jest wiele znanych i dużych marek. Za sprawą wysokiego popytu na reklamę wideo w internecie, braku pełnej wiedzy co do legalności podmiotów oraz automatyzacji procesów, brokerzy reklamy internetowej, portale internetowe i domy mediowe emitują kampanie klientów także w serwisach z nielegalnymi treściami wideo, a to w dużej części w likwidacji źródeł finansowania nielegalnych podmiotów należy szukać przyszłych sukcesów w walce z piractwem. Miejmy nadzieję, że kontynuowana w 2016 r. kampania IAB „Reklamuj świadomie” odwróci ten trend.
Trend rokuDuży wzrost zainteresowanie kanałami linearnymi emitowanymi w internecie. Stały wzrost konsumpcji wideo w sieci, w szczególności konsumpcji na urządzeniach mobilnych.
Prognoza na 2016Rok 2016 będzie rokiem jeszcze większego wzrostu konsumpcji wideo na urządzeniach mobilnych. Będzie to także rok rozwoju krótkich form wideo tworzonych przez użytkowników internetu i emitowanych głównie w serwisach społecznościowych. Wyzwaniem będzie również potrzeba znalezienia rozwiązań zmniejszających opór użytkowników przed oglądaniem reklam wideo. Być może doczekamy się także wejścia na polski rynek globalnych graczy.
Katarzyna Drogowska, dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP oraz Adrian Wojtaszek, kierownik zespołu ds. internetu i mediów interaktywnych w Biurze Reklamy TVP
Wydarzenie rokuŚwiat: Światowa premiera teledysku Adele „Hello”, który w ciągu doby został obejrzany w rekordowej liczbie 27 mln odtworzeń. Dalszy sukces sprzedaży całej płyty na tradycyjnym nośniku DVD umacnia powszechną teorię, że najważniejsza jest treść - kontent, a kanał dystrybucji pozostaje wtórny.
Polska: Z punktu widzenia dużego nadawcy telewizyjnego i internetowego sporym wydarzeniem jest rozstrzygnięcie przez PBI i ogłoszenie nowego podmiotu odpowiedzialnego za badanie polskiego internetu. Na papierze i w opinii twórców narzędzia oraz całej metodologii (Gfk Polonia) wszystko wygląda pięknie, a czy pomiary okażą się bardziej precyzyjne i efektywne od Gemiusowego Megapanelu - przekonamy się w pierwszych miesiącach 2016 roku.
Drugim kluczowym wydarzeniem na polskim rynku jest za to ofensywa, którą nadawcy kojarzeni dotychczas z mediami internetowymi przypuścili na MUX-8 z doskonałym, przynajmniej na etapie rozstrzygnięcia konkursu, efektem - do rywalizacji o widza telewizji linearnej w 2016 r. aktywnie włączą się zarówno Grupa Wirtualna Polska, jak i Agora. Czy internetowe zasięgi przełożą się na poziom oglądalności i jak będzie wyglądała konwersja między audytoriami online’owymi i telewizyjnymi? To w dużej mierze zależy od jakości oferty programowej. Dla całego rynku medialnego MUX-8 to będzie niewątpliwie próba sił o znaczeniu strategicznym.
Sukces rokuŚwiat: Rekordowa oglądalność na Yahoo - ponad 15 mln użytkowników/widzów przy pierwszej w historii futbolu amerykańskiego (NFL) relacji na żywo na 185 krajów pomiędzy Jacksonville Jaguars i Buffalo Bills, gdzie 33 proc. widzów pochodziło z poza USA.
Polska: Umacniająca się pozycja vod.tvp.pl na tle platform VoD w Polsce, która pod względem zasięgu użytkowników i czasu spędzonego na serwisie ustawiła platformę TVP w czołówce rankingu PBI/Megapanel. Ponad rynkowe wzrosty popularności świadczą o wysokiej jakości produktów Telewizji Polskiej udostępnianych na responsywnej stronie www dającej możliwość korzystania z dowolnego urządzenia posiadającego przeglądarkę internetową.
Niezaprzeczalnym sukcesem jest również społecznościowy fenomen XVII Konkursu Chopinowskiego, który pokazał, że przestrzeń internetowa jest już niezaprzeczalnie miejscem wspólnego przeżywania kultury. Chopin i jego muzyka łączą pokolenia bez względu na miejsce, czas i kanały dostępu – 1 445 tys. użytkowników serwisu YouTube oglądających finałowe wystąpienie bezapelacyjnie potwierdza ten fakt. Według danych IRC Center codziennie w mediach społecznościowych pojawiało się średnio 1,1 tys. postów dotyczących Konkursu, z czego 27 proc. facebookowej dyskusji odbywało się na fanpage’u prowadzonym przez Telewizję Polską. TVP Kultura po raz pierwszy w historii wykorzystała na potrzeby studia konkursowego narzędzie social TV, pozwalające na prezentowanie społecznościowych wpisów na telewizyjnej antenie w czasie rzeczywistym, co pozwoliło skutecznie angażować internautów w dyskusje i połączyło świat telewizji oraz internetu.
Porażka rokuŚwiat: Jedną z porażek na świcie było niezapewnienie wystarczającej infrastruktury umożliwiającej obejrzenie na żywo w internecie płatnej (PPV) walki w USA Mayweather - Pacquiao, co spowodowało olbrzymią falę niezadowolenia i reklamacji.
Polska: Piractwo w polskiej części sieci trwa niestety w najlepsze. Mimo aktywności dystrybutorów legalnych treści, użytkownicy serwisów z wideo ciągle chętnie korzystają z usług pirackich. Świadomość zgodnego z prawem korzystania z własności intelektualnej jest niewielka. Dla tego niezwykle ważne są kampanie informacyjne, tak jak „Oglądaj legalnie” organizowana przez IAB oraz OPI. Ważne jest też tworzenie usług VoD (i podobnych) oferujących dostęp do atrakcyjnych bibliotek (najlepiej uwzględniających nie tylko polskie, ale również światowe hity). A wszystko w ciekawej usłudze (pamiętając o mobile) i w przystępnej cenie. Polacy są gotowi płacić za legalne treści wysokiej jakości, ale muszą się tego nauczyć.
Człowiek rokuŚwiat: Najpierw zbudował potęgę PayPala, później udowodnił, że samochody na baterie niekoniecznie muszą być zabawkami dla dzieci, a Tesla stała się synonimem auta XXI wieku. I chociaż Elon Musk zdążył w międzyczasie odlecieć ze swoimi wizjami w kosmos (projekt rakiet SpaceX), to nadal udowadnia, że wie co zrobić (i jak zarobić) także na Ziemi. System baterii Powerwall nie jest jeszcze wprawdzie całkowitą alternatywą dla tradycyjnych źródeł energii w gospodarstwach domowych, ale - jak pokazują przykłady - Elon Musk dopiero powiedział „a”. Czekam na kolejne litery jego alfabetu.
Reed Hastings wprawdzie w Polsce jeszcze nie ruszył z Netflixem, ale same spekulacje na temat jego obecności u nas wzbudzają niemałe emocje. Każda wypowiedź szefa serwisu jest bacznie śledzona przez światowe oraz lokalne media branżowe i intensywnie stymuluje programowe oraz biznesowe kierunki rozwoju rynku VoD. Najkrócej: jest wyrocznią i słuchają go wszyscy, także nadawcy telewizyjni, zwłaszcza że Hastings niczym Kasandra zapowiedział już śmierć linearnej telewizji. I robi wszystko, żeby poprowadzić kondukt pogrzebowy - Netflix szykuje dalszą ekspansję na świat (w 2016 roku ma być dostępny w ok. 200 państwach) oraz produkcyjną (w przyszłym roku Netflix zrealizuje 10 filmów i aż 31 własnych seriali, czyli prawie dwa razy więcej niż aktualnie).
Polska: Sukces nie przychodzi od razu. Trzeba go konsekwentnie wypracowywać. Twórca Brand24 Michał Sadowski doskonale o tym wie. Głośny sukces i zlecenie z Białego Domu są tego potwierdzeniem. Od pięciu lat buduje pozycję swojej firmy i udowadnia, że w Polsce też można robić dobry interes w internecie. Bez kompleksów.
Trend rokuŚwiat: Periscope, znajdujący się w portfelu Twittera, na spektakularne sukcesy ma jeszcze czas, ale już teraz jego perspektywa rozwoju jest bardzo obiecująca. Przynajmniej dla niecierpliwych, którzy chcą widzieć i wiedzieć od razu, na bieżąco i oczywiście „live”. W 2016 r. na pewno się przekonamy, jak aplikacja zostanie skonsumowana przez dużych graczy.
Warto docenić także działania BBC. Zainicjowany przez brytyjskiego nadawcę trend programowy w dłuższej perspektywie może zmienić strukturę rynku online. Dzięki aplikacji Visual Perspective Media personalizacja idzie o krok dalej - widz dostaje fabułę, która dopasowuje się dynamicznie do jego osobowości i upodobań. Czy odbiorcy na pewno będą chcieli filmów, w których to, kim jest główny bohater i czy finalnie przegrywa czy zwycięża, zależy od ich nastroju w danej chwili? Czas pokaże, projekt BBC to na razie eksperyment, ale na pewno przełomowe wydarzenie dla rozwoju rynku wideo, zarówno dla producentów i wydawców, jak i dla branży reklamowej.
Polska: Usługi VoD mają się coraz lepiej. Niewątpliwie wzrosty oglądalności VoD w Polsce i na świecie idą w parze z lokowanymi budżetami reklamowymi. Pod względem konsumpcji treści VoD w modelach płatnych polski użytkownik/widz ma dużą barierę wejścia. Jest to spowodowane dotychczasowymi przyzwyczajeniami oraz dostępem do poszukiwanych treści na nielegalnych serwisach. Pomimo różnego rodzaju barier trend konsumpcji VoD w modelu reklamowym i płatnym rozwija się bardzo dynamicznie przy jednoczesnej stabilnej pozycji telewizji linearnej.
Wykorzystanie świadome multiscreeningu przez nadawców telewizyjnych to ważny element ewolucji, jaką daje komplementarność telewizji i internetu. Przy programach typu talent show interakcja z widzem staje się standardem wychodzącym poza kontakt SMS. Między innymi przy szóstej edycji programu „The Voice of Poland” widz był skutecznie angażowany w komentowanie emocji płynących z oglądalnego programu, które za pośrednictwem serwisów społecznościowych ukazywały się na ekranie telewizora. Natomiast aplikacja mobilna dawała możliwość wcielania się w wirtualnego jurora i wzięcia udziału we współzawodnictwie. Wszystkie te elementy wpłynęły na dużą popularność programu, co przełożyło się na rekordową oglądalność wideo na oficjalnej stronie programu.
Prognoza na 2016 rokDalsza ekspansja platform wideo w sieci.
Rozwój platform wideo pod kątem technologicznym przy jednoczesnym wzroście bibliotek własnych VoD. Większa część nowych tytułów zagranicznych w serwisach legalnych będzie dostępna w modelach płatnych, co będzie napędzało model subskrypcyjny. Głównym beneficjentem powiększania zasobów tytułów bezpłatnych (model reklamowy) będą wydawcy telewizyjni z dużą przewagą Telewizji Polskiej, której seriale są najbardziej wyszukiwanymi w sieci według Google Trends.
Kontynuacja przez producentów i legalnych wydawców VoD waliki z piractwem, do której dołączą podmioty zagraniczne, jeśli chcą zaistnieć na rynku polskim. Przekładane wejście Netflixa na rynek polski będzie dużą korzyścią dla uporządkowania piractwa. Rosnąca świadomość reklamodawców pod kątem konsekwencji prawnych wynikających z emisji reklam na nielegalnych serwisach spowoduje naturalne osłabienie piractwa.
Przenikanie się tradycyjnej telewizji i internetu, gdzie TV będzie nadal wpływało na popularność i rozwój VoD w internecie oraz na zaangażowanie w wielkoekranowość symultaniczną.
Rozwój emisji streamingu na żywo w nowych mediach. Lokomotywą będą wydarzenia sportowe. Najbardziej spektakularne będzie uruchomienie kilkunastu kanałów live relacjonujących sierpniowe wydarzenia z igrzysk olimpijskich w Rio na stronach internetowych i w aplikacji mobilnej Telewizji Polskiej. Przy okazji dużych wydarzeń sportowych „pionowe ekrany” generowane zarówno przez wydawców i użytkowników będą impulsem do rozwoju wideo live.
Justyna Troszczyńska, VP sales & acquisition w Media4Fun
Wydarzenie rokuRok 2015 nie obfitował w spektakularne wydarzenia, raczej był kontynuacją strategii wdrażanych pod koniec 2014. Niewątpliwie podkreślić należy tu jednak ekspansję wideo, która zdominowała nie tylko treści portali horyzontalnych, ale również za pomocą nowych form - produkcje własne i krótkie treści wideo - pozwoliła dużym portalom na odkrycie i wykorzystanie siły mediów społecznościowych.
Natomiast światowym przodownikiem wideo w sieci pozostał Netflix, który poprzez ekspansję własnych produkcji znalazł idealną odpowiedź na pojawiające się problemy z dostępem do kontentu duży studiów filmowych.
Sukces rokuSukcesem należy na pewno nazwać wyprzedzenie Onetu przez Grupę Wirtualna Polska. Jednak to również nie jest efekt niespodziewany, a konsekwentna realizacja działań i kampanii z końca 2014 roku.
Globalnie nie można odmówić sukcesu HBO, które wprowadzając produkt HBO NOW uwalniający dostęp do subskrypcyjnej platformy streamingowej bez konieczności posiadania pakietów kablowych, zyskało z Stanach Zjednoczonych tylko i aż milion subskrybentów w pierwszym kwartale. W obliczu 40 milionów subskrybentów Netflix być może nie jest to wynik oszałamiający, jednak HBO udało się to osiągnąć przy stosunkowo niskich nakładach finansowych – bez konieczności dodatkowej reklamy czy pozyskiwania kontentu, ponieważ opiera się w dalszym ciągu na produkcjach premium z katalogu HomeBoxOffice.
Porażka rokuW kategorii światowej porażki stale i wciąż powraca jedno słowo: piractwo. Niestety w 2015 roku wciąż nie udało się znacząco wpłynąć na jego ograniczenie w sieci, co przekłada się na brak możliwości tworzenia nowych, rentownych serwisów VoD z kompleksową ofertą.
Lokalnie, moim zdaniem, jako porażkę należy potraktować szeroko rozumianą ofertę SVoD. Rok 2015 upłynął pod znakiem przygotowań lokalnych platform i serwisów do możliwości wejścia Netflixa na Polski rynek. Tym samym wszyscy zaczęli prześcigać się w udostępnianiu modeli subskrypcyjnych, jednak ten wyścig absolutnie nie przełożył się na jakość oferty.
Człowiek rokuJacek Amsterdamski. Grupa Wirtualna Polska w 2015 jako jedyna konsekwentnie realizowała stworzoną przez Jacka strategię wideo, która ewidentnie przyczyniła się do osiągnięcia przez serwisy WP numer 1 w rankingach. Podziwiam i szczerze gratuluję. Z takim fachowcem na pokładzie mają szansę stworzyć naprawdę ciekawy kanał na nowym MUX-ie.
Kampania / projekt / aplikacja rokuW 2015 wszyscy mogliśmy się spodziewać dominacji kampanii związanych z premierą dwóch najbardziej oczekiwanych filmów ostatnich lat – nowej część przygód o Bondzie oraz „Gwiezdnych wojen”. Moim zdaniem oczekiwania zostały całkowicie spełnione, a lokalnie najciekawszym promo popisał się AXN - „Rodzina jest najważniejsza”.
Trend rokuAplikatyzacja nawet tradycyjnych serwisów, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju aplikacji i dostępu mobilnego do treści klasycznych wydawców prasy drukowanej.
Prognoza na 2016 rokW nadchodzącym roku możemy spodziewać się dalszej ekspansji wideo i zdecydowanie większej ilości produkcji własnych, dzięki którym portale i platformy zyskają unikalny kontent. Mam tu na myśli nie tylko krótkie treści i programy „na żywo”, ale przede wszystkim początek produkcji czy koprodukcji fabularnych do których rynek od jakiegoś czasu intensywnie się przygotowuje.
Mam również nadzieję, że uda się w najbliższych miesiącach zapanować nad chaosem w subskrypcyjnych treściach wideo i będziemy mogli już niebawem otrzymać kilka propozycji pakietów, które zaspokoją różne gusta użytkowników i będą mogły dzielnie konkurować w ekspansją zagranicznych serwisów, które będą dynamicznie otwierały swoje subskrypcje na nowe rynki.
Marta Szczepańska, strategy director Isobar Polska
Sukces roku2015 to kolejny rok bardzo dynamicznego rozwoju treści wideo w social media - umocnienie pozycji Facebooka, silniejsze wejście YouTube w sektor streamingu gier poprzez uruchomienie usługi YouTube Gaming, pojawienie się bądź popularyzacja nowych form, jak video 360 czy mikro-wideo i gify, czy też profesjonalne i dedykowane produkcje (pierwszy serial na Snapchacie).
Porażka rokuMimo że liczba miejsc w sieci z legalnymi treściami wideo ciągle się powiększa (warto wspomnieć poza serwisami VoD portali czy platform cyfrowych o takich miejscach, jak Ninateka czy Sala Kinowa na YouTube), ciągle jest ona niewystarczająca, aby rozwiązać problem piractwa wideo - według badań Microsoft i PwC z tego roku, 29 do 49 proc. internautów deklarowało korzystanie z płatnego dostępu do serwisów oferujących nielegalne treści tego typu. Porażką można nazwać przede wszystkim brak dostępności w Polsce alternatyw - usług takich jak Netflix lub przynajmniej oferujących podobny model i równie bogatą ofertę programową.
Kampania / projekt 2015 rokuWideo jest obecnie integralną częścią większości kreatywnych czy nagradzanych kampanii - warto zwrócić uwagę m.in. na takie projekty jak kampania „I will what I want” marki Under Armour.
Trend rokuLive streaming - udostępnienie możliwości nadawania wideo na żywo przez serwisy takie jak Twitter (aplikacja Periscope) czy Facebook (funkcja Live udostępniona najpierw celebrytom i osobom publicznym, a obecnie wszystkim) oraz popularyzacja Snapchata pozwalają realnie każdemu na zostanie autorem treści wideo w internecie.
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016Dalszy rozwój wideo w social media, a w szczególności live streamingu, być może powstanie jeszcze bardziej innowacyjnych form opartych na wirtualnej rzeczywistości. Równie ważna jest profesjonalizacja treści wideo, które nie odbiegają już od treści dostarczanych przez tradycyjne media. Zauważalne jest także dalsze skracanie wideo, zwłaszcza w social media – tegoroczne rekordy bije aplikacja Boomerang powiązana z Instagramem, która umożliwia kręcenie 1-sekundowych, zapętlonych treści.
Wyzwania na 2016 rokCiągła walka o uwagę widza zasypywanego wideo na każdym kroku przez znajomych i marki w praktycznie każdym kanale, z którego korzysta (telewizja, serwisy internetowe, social media, mobile) i konieczność dostarczania coraz ciekawszych lub bardziej zaskakujących treści.











