W grudniu ub.r. VoD.pl odwiedziło 4,06 mln internautów (real users), którzy wykonali 33 mln odsłon (w tym 2,77 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy korzystał z serwisu przez godzinę i 1:32 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
VoD.pl jest najpopularniejszym serwisem VoD pod względem liczby użytkowników i odsłon, szczególnie dużą przewagę nad konkurentami mając w tej pierwszej statystyce - zajmujące kolejne miejsca Player.pl (należący do Grupy TVN) i Ipla.tv (własność Cyfrowego Polsatu) zanotowały po ok. trzy razy użytkowników mniej - odpowiednio 1,38 i 1,2 mln. Przy czym na każdej z tych witryn odwiedzający spędzili zdecydowanie więcej czasu niż na VoD.pl - w przypadku Playera średni czas korzystania wyniósł 6 godzin i 58:44 minuty, a w przypadku Ipli - 4 godziny i 1:48 minuty.

Ipla działa również jako osobny program, który w grudniu ub.r. zanotował 1,05 mln użytkowników oraz 2,04 mln uruchomionych aplikacji, z których każda działała średnio przez 66 godzin i 51:35 minuty (zazwyczaj to funkcjonowanie „w tle” innych aktywności wykonywanych przez internautów).
Dział VoD serwisu TVP.pl zanotował zdecydowanie najkrótszy średni czas korzystania przez użytkownika (5:05 minuty), natomiast Kinoplex.gazeta.pl osiągnęła najmniejszy zasięg (219,2 tys. użytkowników i 1,7 mln odsłon).
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-grudniu-2014-roku ##
Dodajmy, że poszczególne serwisy mają różne zasoby treści i sposoby ich udostępniania. Player.pl, Ipla i VoD.TVP.pl są oparte na treściach (głównie programach i serialach) nadawców telewizyjnych, do których należą. Przy czym TVN i Polsat zachowują je na wyłączność w swoich serwisach, natomiast TVP udostępnia odpłatnie konkurentom, a także zamieszcza zdecydowanie więcej materiałów na YouTube (przeczytaj o tym więcej), natomiast u siebie nie ma treści od innych podmiotów. Player.pl (gdzie wszystkie materiały są dostępne za darmo) dopiero w lutym ub.r. wprowadził produkcje zewnętrzne, we wrześniu zrezygnował z publikowania nowych odcinków programów TVN Style i TVN Turbo, natomiast w grudniu wprowadził ofertę dla klientów T-Mobile. TVP w grudniu udostępniła w pełni bezpłatną Strefę Widza osobom płacącym abonament RTV.

VoD.pl i Kinoplex.gazeta.pl nie dysponują własnymi produkcjami, dlatego stawiają na współpracę z dystrybutorami filmów i seriali oraz nadawcami telewizyjnymi. Ten pierwszy serwis ponad rok temu uruchomił witrynę Sport.VoD.pl (z transmisjami m.in. piłkarskiej Ligi Mistrzów i T-Mobile Ekstraklasy), która w grudniu ub.r. miała 125,5 tys. użytkowników. Transmisje i inne treści sportowe są też dostępne w Ipli i sekcji VoD portalu TVP.pl. W przypadku TVP.pl programy (we fragmentach lub całości) są też publikowane w innych działach i serwisach (np. TVP.Info), podobnie jak w przypadku Player.pl - gdzie sporo produkcji trafia na TVN24.pl i strony poszczególnych programów.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp-liderem-telewizyjnym-na-youtubie-najaktywniejsze-tv-republika-tv-trwam-i-superstacja-slabo-polsat-top-25 ##

Oprócz czołowych witryn VoD w Polsce działa kilka mniejszych serwisów tego typu, z których najpopularniejszy HBOgo.pl w grudniu ub.r. odwiedziło 117,1 tys. użytkowników. W sierpniu ub.r. serwis PlayPuls.pl uruchomiła Telewizja Puls, a w czerwcu darmowe filmy pojawiły się w serwisie EskaGO.pl należącym do Grupy ZPR. Ponadto od połowy ub.r. polscy internauci mogą korzystać z serwisu VoD należącego do Google, start podobnej witryny planuje Amazon, a w br. na polski rynek ma wejść Netflix.
W poniższych rankingach uwzględniliśmy tylko legalnie działające serwisy VoD. Wśród tych nielegalnych najpopularniejsze są Zalukaj.tv i Ekino.tv (zobacz szczegóły).
VoD.pl w skali roku zyskał 258,2 tys. użytkowników (to wzrost o 6,8 proc.), przy czym stracił 2,3 mln odsłon i 6:38 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (spadki o 6,5 i 9,7 proc.). Z kolei Player.pl przy 41,4 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (3,1 proc. w górę) zanotował o 1,05 mln odsłon i 13:41 minuty na użytkownika mniej (to 3,5 i 3,2 proc. w dół).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/9-mln-polskich-uzytkownikow-serwisow-vod-nielegalne-przyciagaja-mlodych-i-ze-wsi-legalne-wyksztalconych ##
Ipla.tv zyskała rok do roku 135,6 tys. użytkowników, 4,6 mln odsłon i 54:06 minuty średniego czasu korzystania (to wzrosty o 12,8, 22,3 i 28,8 proc.), za to aplikacji Ipla straciła 595,5 tys. użytkowników, 487,2 tys. uruchomionych aplikacji oraz godzinę i 28:02 minuty czasu działania aplikacji (spadki o 36,2, 19,2 i 27,6 proc.).
Sekcja VoD na TVP.pl miała o 115,9 tys. użytkowników i 3,2 mln odsłon więcej niż rok wcześniej (17,7 i 45,6 proc. w górę), ale średni czas korzystania zmalał ponad czterokrotnie. Na Kinoplex.gazeta.pl przy nieznacznych zmianach liczby użytkowników i odsłon (odpowiednio wzrost o 65,3 tys. i spadek o 5,7 tys.) przeciętny czas przypadający na każdego odwiedzającego wydłużył się aż o 35:39 minuty (czyli o 79,3 proc.).

Na drugiej podstronie analizujemy wyniki czołowych serwisów w całym 2014 roku
VoD.pl w całym ub.r. notował stabilne wyniki z tendencją wzrostową. Pierwszy raz poziom 3,9 mln użytkowników przekroczył w marcu, a od sierpnia miał ich po nieco ponad 4 mln miesięcznie, z rekordowym wynikiem 4,42 mln we wrześniu. Miesięczna liczba odsłon wynosiła od 32,8 do 38,9 mln
Z kolei średni czas korzystania przez użytkownika oscylował wokół godziny. Poniżej tego pułapu wynosił w miesiącach letnich, natomiast najlepszy wynik został zanotowany w styczniu - godzina i 13:26 minuty.
Player.pl najlepsze wyniki odwiedzalności osiągał w czasie trwania wiosennej i zwłaszcza jesiennej ramówki telewizyjnej. Od marca do maja serwis miał miesięcznie 1,6-1,9 mln użytkowników i 44-51,6 mln odsłon, a od września do listopada - 2-2,3 mln użytkowników i 52,6-63 mln odsłon, podczas gdy w pozostałych miesiącach było to 1-1,4 mln użytkowników i 18,5-28,5 mln odsłon.

Ponadto w miesiącach „ramówkowych” średni czas spędzany miesięcznie przez użytkownika na stronie wynosił od 8,5 do ponad 9 godzin, natomiast w „pozaramówkowych” miesiącach - 6,5-7,5 godziny.
Podobna prawidłowość występuje w przypadku Ipla.tv: najlepsze wyniki serwis osiągał od marca do maja (1,3-1,4 mln użytkowników i 28,6-30,9 mln odsłon) i od września do listopada (1,6-1,8 mln użytkowników i 33-36,4 mln odsłon), a znacznie słabsze w pozostałych miesiącach (od 806 tys. do 1,2 mln użytkowników, od 12 do 25,3 mln odsłon).
Z kolei aplikacja Ipla zanotowała w ub.r. spadek popularności. W pierwszym półroczu miesięczna liczba użytkowników wynosiła 1,15-1,46 mln (z wyjątkiem lutego), a w drugim - od 852 tys. do 1,06 mln. Liczba uruchomionych aplikacji zmalała do 1,9-2 mln, podczas gdy w styczniu, marcu i kwietniu było to 2,2-2,3 mln.

Średni czas działania aplikacji w miesiącu z wyjątkiem stycznia wynosił od 60 do 70 godzin.











