VoD.pl z rekordem, Player.pl i Ipla zależne od ramówek TVN i Polsatu (analiza serwisów VoD)

Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem VoD pozostaje VoD.pl (należący do Grupy Onet), który jesienią ub.r. przekroczył poziom 4 mln użytkowników. Player.pl (Grupa TVN) i Ipla (Cyfrowy Polsat) najwyższą odwiedzalność osiągają w czasie trwania wiosennych i jesiennych ramówek telewizyjnych. Wzrosty zanotował serwis Ipla.tv, za to spadki - aplikacja Ipla.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

W grudniu ub.r. VoD.pl odwiedziło 4,06 mln internautów (real users), którzy wykonali 33 mln odsłon (w tym 2,77 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy korzystał z serwisu przez godzinę i 1:32 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

VoD.pl jest najpopularniejszym serwisem VoD pod względem liczby użytkowników i odsłon, szczególnie dużą przewagę nad konkurentami mając w tej pierwszej statystyce - zajmujące kolejne miejsca Player.pl (należący do Grupy TVN) i Ipla.tv (własność Cyfrowego Polsatu) zanotowały po ok. trzy razy użytkowników mniej - odpowiednio 1,38 i 1,2 mln. Przy czym na każdej z tych witryn odwiedzający spędzili zdecydowanie więcej czasu niż na VoD.pl - w przypadku Playera średni czas korzystania wyniósł 6 godzin i 58:44 minuty, a w przypadku Ipli - 4 godziny i 1:48 minuty.

Ipla działa również jako osobny program, który w grudniu ub.r. zanotował 1,05 mln użytkowników oraz 2,04 mln uruchomionych aplikacji, z których każda działała średnio przez 66 godzin i 51:35 minuty (zazwyczaj to funkcjonowanie „w tle” innych aktywności wykonywanych przez internautów).

Dział VoD serwisu TVP.pl zanotował zdecydowanie najkrótszy średni czas korzystania przez użytkownika (5:05 minuty), natomiast Kinoplex.gazeta.pl osiągnęła najmniejszy zasięg (219,2 tys. użytkowników i 1,7 mln odsłon).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-grudniu-2014-roku ##

Dodajmy, że poszczególne serwisy mają różne zasoby treści i sposoby ich udostępniania. Player.pl, Ipla i VoD.TVP.pl są oparte na treściach (głównie programach i serialach) nadawców telewizyjnych, do których należą. Przy czym TVN i Polsat zachowują je na wyłączność w swoich serwisach, natomiast TVP udostępnia odpłatnie konkurentom, a także zamieszcza zdecydowanie więcej materiałów na YouTube (przeczytaj o tym więcej), natomiast u siebie nie ma treści od innych podmiotów. Player.pl (gdzie wszystkie materiały są dostępne za darmo) dopiero w lutym ub.r. wprowadził produkcje zewnętrzne, we wrześniu zrezygnował z publikowania nowych odcinków programów TVN Style i TVN Turbo, natomiast w grudniu wprowadził ofertę dla klientów T-Mobile. TVP w grudniu udostępniła w pełni bezpłatną Strefę Widza osobom płacącym abonament RTV.

VoD.pl i Kinoplex.gazeta.pl nie dysponują własnymi produkcjami, dlatego stawiają na współpracę z dystrybutorami filmów i seriali oraz nadawcami telewizyjnymi. Ten pierwszy serwis ponad rok temu uruchomił witrynę Sport.VoD.pl (z transmisjami m.in. piłkarskiej Ligi Mistrzów i T-Mobile Ekstraklasy), która w grudniu ub.r. miała 125,5 tys. użytkowników. Transmisje i inne treści sportowe są też dostępne w Ipli i sekcji VoD portalu TVP.pl. W przypadku TVP.pl programy (we fragmentach lub całości) są też publikowane w innych działach i serwisach (np. TVP.Info), podobnie jak w przypadku Player.pl - gdzie sporo produkcji trafia na TVN24.pl i strony poszczególnych programów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp-liderem-telewizyjnym-na-youtubie-najaktywniejsze-tv-republika-tv-trwam-i-superstacja-slabo-polsat-top-25 ##

Oprócz czołowych witryn VoD w Polsce działa kilka mniejszych serwisów tego typu, z których najpopularniejszy HBOgo.pl w grudniu ub.r. odwiedziło 117,1 tys. użytkowników. W sierpniu ub.r. serwis PlayPuls.pl uruchomiła Telewizja Puls, a w czerwcu darmowe filmy pojawiły się w serwisie EskaGO.pl należącym do Grupy ZPR. Ponadto od połowy ub.r. polscy internauci mogą korzystać z serwisu VoD należącego do Google, start podobnej witryny planuje Amazon, a w br. na polski rynek ma wejść Netflix.

W poniższych rankingach uwzględniliśmy tylko legalnie działające serwisy VoD. Wśród tych nielegalnych najpopularniejsze są Zalukaj.tv i Ekino.tv (zobacz szczegóły).

VoD.pl w skali roku zyskał 258,2 tys. użytkowników (to wzrost o 6,8 proc.), przy czym stracił 2,3 mln odsłon i 6:38 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (spadki o 6,5 i 9,7 proc.). Z kolei Player.pl przy 41,4 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (3,1 proc. w górę) zanotował o 1,05 mln odsłon i 13:41 minuty na użytkownika mniej (to 3,5 i 3,2 proc. w dół).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/9-mln-polskich-uzytkownikow-serwisow-vod-nielegalne-przyciagaja-mlodych-i-ze-wsi-legalne-wyksztalconych ##

Ipla.tv zyskała rok do roku 135,6 tys. użytkowników, 4,6 mln odsłon i 54:06 minuty średniego czasu korzystania (to wzrosty o 12,8, 22,3 i 28,8 proc.), za to aplikacji Ipla straciła 595,5 tys. użytkowników, 487,2 tys. uruchomionych aplikacji oraz godzinę i 28:02 minuty czasu działania aplikacji (spadki o 36,2, 19,2 i 27,6 proc.).

Sekcja VoD na TVP.pl miała o 115,9 tys. użytkowników i 3,2 mln odsłon więcej niż rok wcześniej (17,7 i 45,6 proc. w górę), ale średni czas korzystania zmalał ponad czterokrotnie. Na Kinoplex.gazeta.pl przy nieznacznych zmianach liczby użytkowników i odsłon (odpowiednio wzrost o 65,3 tys. i spadek o 5,7 tys.) przeciętny czas przypadający na każdego odwiedzającego wydłużył się aż o 35:39 minuty (czyli o 79,3 proc.).

Na drugiej podstronie analizujemy wyniki czołowych serwisów w całym 2014 roku

VoD.pl w całym ub.r. notował stabilne wyniki z tendencją wzrostową. Pierwszy raz poziom 3,9 mln użytkowników przekroczył w marcu, a od sierpnia miał ich po nieco ponad 4 mln miesięcznie, z rekordowym wynikiem 4,42 mln we wrześniu. Miesięczna liczba odsłon wynosiła od 32,8 do 38,9 mln

Z kolei średni czas korzystania przez użytkownika oscylował wokół godziny. Poniżej tego pułapu wynosił w miesiącach letnich, natomiast najlepszy wynik został zanotowany w styczniu - godzina i 13:26 minuty.

Player.pl najlepsze wyniki odwiedzalności osiągał w czasie trwania wiosennej i zwłaszcza jesiennej ramówki telewizyjnej. Od marca do maja serwis miał miesięcznie 1,6-1,9 mln użytkowników i 44-51,6 mln odsłon, a od września do listopada - 2-2,3 mln użytkowników i 52,6-63 mln odsłon, podczas gdy w pozostałych miesiącach było to 1-1,4 mln użytkowników i 18,5-28,5 mln odsłon.

Ponadto w miesiącach „ramówkowych” średni czas spędzany miesięcznie przez użytkownika na stronie wynosił od 8,5 do ponad 9 godzin, natomiast w „pozaramówkowych” miesiącach - 6,5-7,5 godziny.

Podobna prawidłowość występuje w przypadku Ipla.tv: najlepsze wyniki serwis osiągał od marca do maja (1,3-1,4 mln użytkowników i 28,6-30,9 mln odsłon) i od września do listopada (1,6-1,8 mln użytkowników i 33-36,4 mln odsłon), a znacznie słabsze w pozostałych miesiącach (od 806 tys. do 1,2 mln użytkowników, od 12 do 25,3 mln odsłon).

Z kolei aplikacja Ipla zanotowała w ub.r. spadek popularności. W pierwszym półroczu miesięczna liczba użytkowników wynosiła 1,15-1,46 mln (z wyjątkiem lutego), a w drugim - od 852 tys. do 1,06 mln. Liczba uruchomionych aplikacji zmalała do 1,9-2 mln, podczas gdy w styczniu, marcu i kwietniu było to 2,2-2,3 mln.

Średni czas działania aplikacji w miesiącu z wyjątkiem stycznia wynosił od 60 do 70 godzin.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+