Nowe logo Volkswagena jest proste i praktyczne, a hasło mało oryginalne (opinie)

Koncern motoryzacyjny Volkswagen pokazał nowy logotyp i identyfikację wizualną marki. Są one związane ze strategią firmy zakładającą rozwój w zakresie elektromobilności i cyfryzacji. Jak oceniają eksperci wizualnie marka podąża za trendem "less is more" widocznym, szczególnie w branży technologicznej, czyli logo staje się płaskie, często monochromatyczne. Z kolei nowe hasło marki „Nowy Volkswagen” podkreśla nowe otwarcie, ale nie jest szczególnie oryginalne.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Nowe logo Volkswagena jest proste i praktyczne, a hasło mało oryginalne (opinie)

We wtorek koncern motoryzacyjny Volkswagen zaprezentował swój nowy logotyp i identyfikację wizualną marki. Są one związane ze strategią firmy zakładającą rozwój w zakresie elektromobilności i cyfryzacji. Slogan marki to teraz „Nowy Volkswagen”.

Nowe logo Volkswagena tak samo jak poprzednie składa się z liter V i W w charakterystycznym układzie wpisanych w okrąg. W nowym znaku litery i orkąg są znacznie cieńsze. W podstawowych wariantach kolorystycznych elementy są białe na niebieskim lub ciemnym tle. - Znaleźliśmy m.in. sposób na mocne, nowatorskie i pozytywne pokazanie marki w nowej identyfikacji wizualnej. Volkswagen to teraz „Nowy Volkswagen” - pod względem technologii, produktów i sposobu w jaki sami siebie przedstawiamy - podkreśla Jürgen Stackmann, członek zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. sprzedaży i marketingu.

grafika

Firma podkreśla, że nowy znak jest prostszy i bardziej przejrzysty od poprzedniego, m.in. dlatego że nie zawiera już elementów trójwymiarowych. Dzięki temu jest też bardziej elastyczny, łatwiejszy do zastosowania w różnych miejscach i kontekstach.

Mało ekscytująca wizualna zmiana

Według Arkadiusza Łosia, brand consulting&CI directora w agencji Dragon Rouge nowe logo Volkswagena zwraca uwagę, bo należy do znanej marki, która dokonuje transformacji wizerunkowej od "dieselgate" do elektromobilności.

- Rebranding w takim kontekście to zdecydowanie bardzo dobry ruch. Sama zmiana wizualna nie jest już jednak tak ekscytująca, bo wizualnie marka podąża za trendem "less is more" widocznym szczególnie w branży technologicznej. Zgodnie z tym trendem logo staje się płaskie, często monochromatyczne. Nie tak dawno podobny ruch wykonało  Audi, należące zresztą do tego samego koncernu - komentuje Łoś.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl zwraca uwagę, że upraszczanie to z jednej strony wymóg współczesnych interfejsów i komunikacji omnichannelowej, a z drugiej - faktu, że współcześnie bohaterem staje się "content" nie zaś logo. - Weźmy energetyczną komunikację elektrycznych modeli ID - przy bogactwie wizualnym, które oferuje ich komunikacja nowe logo to mocny kontrapunkt. Monochromatyczne logo może działać w dowolnym kolorze i na dowolnym tle. Także wypełnione światłem diod ledowych na masce nowych modeli koncepcyjnych. Nowe logo jest proste, skuteczne i praktyczne tak jak marka Volkswagen - dodaje ekspert Dragon Rouge.

Logo symbolem nowego kierunku rozwoju

Jacek Kotarbiński, ekonomista i ekspert ds. marketingu zaznacza, że zmiana logotypu Volkswagena ma zasygnalizować nowy kierunek rozwoju strategicznego koncernu, czyli przyjaznej technologii dostępnej dla wszystkich, szczególnie w kontekście elektromobilności.

- Rebranding w sytuacjach zmian strategicznych i rozwoju organizacji nie jest niczym zaskakującym, podobny proces obserwowaliśmy w Polsce w 2012 roku w przypadku PZU. Ten element komunikacji jest też często stosowany przy zmianach modelu biznesowego, ostatnio najczęściej w sytuacji, gdy firma chce położyć istotne akcenty na działania online. Volkswagen wpisuje się w światowy trend koncernów samochodowych dążących do rozwoju biznesu aut elektrycznych, co chce podkreślić modyfikacją swojej identyfikacji wizualnej. Znak graficzny ulega uproszczeniu, wyeliminowaniu podcieni i utrzymuje jednolitość kolorystyczną, ale jego podstawowa forma nie ulega zmianie - ocenia nasz rozmówca. 

grafika

W jego ocenie hasło „Nowy Volkswagen” podkreśla nowe otwarcie, ale nie jest szczególnie oryginalne. - Trendy identyfikacji wizualnej dążą zasadniczo do uproszczeń i stosunkowo jednolitych form. Można też dyskutować, na ile coraz częściej poszukuje się identyfikacji opartej o sam logotyp (graficzne wyrażenie nazwy), ograniczając znaczenie sygnetu czyli elementu graficznego. Tutaj wiele zależy od branży i charakteru samego produktu czy usługi - podsumowuje Jacek Kotarbiński.

Tylko sztuka dla sztuki?

Z kolei Tomasz Hilt, właściciel agencji Hilt&Co. uważa, że samochody elektryczne to nie koncepcja z cyklu „przedszkole, w przyszłości", ale raczej wizja motoryzacji za tzw. małą chwilkę.

Przyznaje, że ma wątpliwości co do nowego logo Volkswagena. - Rozumiem, że to nie rewolucja a ewolucja, że ma się wpisywać, transferować, obrabiać, produkować, etc. . Jednak nie mogę oprzeć się wrażeniu, że taki „re-vamp" to sztuka dla sztuki. Było jak jest, nie wspominając o fakcie, iż to nowe logo jako żywo przypomina mi to znane z lat 1939-45. Jak wiadomo, zaprojektowane w 1937 roku pierwsze logo VW przetrwało tylko dwa lata ustępując miejsca nowemu, które miało nawiązywać do innego rodzaju mobilności… - analizuje nasz rozmówca.

- „Wkraczamy w erę elektromobilności". Rozumiem. Proste i na temat, ale czemu tak mało kreatywnie? Przypomina mi inne claimy o charakterze informacyjnym, np.: „Postanowienia XX Zjazdu wprowadzamy w życie", czy jakoś tak. Elektromobilność to nowa era, nowa technologia, nowy sposób użytkowania produktu, bez którego w XXI wieku nie istnieje cywilizacja. Aż prosi się o coś bardziej wyrafinowanego, jak np. hasło Tesli „Feel it, believe it". Myślę, że jak Volkswagen przekona nas już, że wkroczył w erę elektromobilności - przyjdzie kolej i na kreatywność - przypuszcza właściciel Hilt&Co.

Nowe logo na 171 rynkach, także w samochodach dostawczych

Nowa identyfikacja wizualna Volkswagena została przygotowana we własnym zakresie przez firmę. Będzie dotyczyć wszystkich modeli aut firmy, także dostawczych.

Zapowiadając ją pod koniec sierpnia koncern zaznaczył, że w pierwszym etapie nowa identyfikacja zostanie wprowadzona u dealerów w Europie, a w październiku w Chinach. Od początku 2020 roku pojawi się w Ameryce Północnej i Południowej, a także w pozostałych regionach świata.

Łącznie zmiany zostaną wdrożone na 171 rynkach, będą dotyczyć ponad 10 tys. placówek dealerów i partnerów serwisowych, w których wymienionych zostanie ok. 70 tys. nośników z logo.

Poprzednie logo Volkswagena obowiązywało od 2002 roku.

grafika

W Polsce rebranding potrwa rok, samochody dostawcze zamiast użytkowych

W Polsce nowa identyfikacja wizualna Volkswagena zostanie wprowadzona 20 września br. Magda Piekarczyk, kierownik komunikacji marketingowej i PR w Volkswagen Group Polska. przekazała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że wtedy planowany jest start nowej strony internetowej firmy.

- Po tym dniu cała nowa komunikacja marki będzie zgodna z nowymi wytycznymi i będzie opatrzona nowym logo. Wszystkie salony będą sukcesywnie przechodzić zmianę identyfikacji wizualnej. Cały proces zaplanowany został na najbliższy rok. W przypadku marki Volkswagen Samochody Użytkowe zmiany na rynku polskim są jeszcze większe. Od momentu wprowadzenia logo i nowej identyfikacji wizualnej marka zmienia nazwę na Volkswagen Samochody Dostawcze. Nowa nazwa obowiązywać będzie w całej komunikacji - zapowiada Magda Piekarczyk.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"