Vouchery zamiast zwrotu gotówki w Biedronce - są skargi do UOKiK

Od wiosny klienci sklepów Biedronka (Jeronimo Martins Polska) w sytuacji, gdy zwracają zakupiony wcześniej towar nie otrzymują zwrotu pieniędzy tylko vouchery, które mogą wykorzystać w tych dyskontach we wskazanym terminie. Okazuje się, że zasada ta stosowana jest również wtedy, gdy kasjer źle policzy zakupy lub cena przy kasie jest wyższa niż na sklepowej półce. Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika, że sprawą zainteresował się UOKiK, który obecnie prowadzi postępowanie wyjaśniające.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Vouchery zamiast zwrotu gotówki w Biedronce - są skargi do UOKiK
fot. materiały prasowe Biedronki

Oznacza to, że jeśli kupiliśmy w Biedronce coś, co np. okazało się, że po przymierzeniu nie pasuje albo po prostu nam się nie podoba i odniesiemy to z powrotem do sklepu, to kasjer Biedronki nie zwróci nam pieniędzy, które za to zapłaciliśmy - ani gotówki, ani nie zrobi zwrotu na kartę. Wręczy nam voucher o równowartości zwracanego towaru, który można wykorzystać we wskazanym na nim okresie, jednak nie wcześniej niż dzień po zwrocie towaru.

12 butelek zamiast 1 - pieniędzy nie zwrócono

Z publikowanych w social mediach relacji internautów wynika, że zasada ta stosowana jest nie tylko w przypadku zwrotu towarów.
Ale także wtedy, gdy klient po zapłaceniu za zakupy zorientuje się przeglądając paragon, że cena na paragonie jest wyższa niż na półce sklepowej. Albo wtedy, gdy okaże się, że będący w promocyjnej cenie towar na paragonie ma cenę nie objętą promocją. A także wtedy, gdy kasjerka np. skanując produkt pomyli się z ilością kupowanego produktu i policzy zamiast pojedynczej sztuki opakowanie zbiorcze zawierające np. zamiast 1 butelki napoju - 6.

Taką sytuację opisała kilka dni temu na Facebooku pani Krystyna, która kupowała jedną oliwę, a zapłaciła za 12 butelek (zorientowała się po powrocie do domu, analizując paragon, ponieważ była zaskoczona jego wysoką wartością).

"Kupowałam  różne spożywcze produkty-napoje,wodę,oliwę, nabiał,etc.Bez przesady  w ilościach i cenach,ale mój rachunek  na ponad 500 zł bardzo mnie zaskoczył. Nie sprawdziłam paragonu na miejscu,zrobiłam to po powrocie do domu i okazało się,że "kupiłam 12 butelek oliwy greckiej" zamiast jednej,którą miałam w koszyku na kwotę 219 zł.Wróciłam z reklamacją,bez problemu została przyjęta z powodu -uwaga!! złego kodu-zamiast ceny jednostkowej automatycznie na paragonie pojawiało się 12 butelek.Pani kasjerka dokonała zwrotu ,ale nie wypłacono mi pieniędzy,nie zwrócono na konto-płaciłam kartą-tylko dostałam paragon-voucher na 219 zł do wykorzystania jednorazowo w BIEDRONCE  do listopada 2023. Tak mnie zaskoczyli tą  informacją,że odjęło mi mowę i  przyjęłam voucher" - relacjonuje pani Krystyna.

Ten konkretny przykład pokazuje, że klient ponosi finansowe konsekwencje i odpowiedzialność za błędnie działający w sieci sklepów Biedronka system, a w podobnych sytuacjach - także za błąd kasjera.

Biedronka: trzeba się zgłosić do obsługi sklepu lub BOK

Zapytaliśmy biuro prasowe Biedronki, dlaczego firma dopuszcza do takich sytuacji i czy zamierza obowiązujące obecnie zasady zmienić.

- Należy podkreślić, że reklamacja a zwrot towaru pełnowartościowego to dwie różne kwestie. Z reklamacją mamy do czynienia na przykład, gdy występuje wada jakościowa produktu lub błąd przedsiębiorcy dokonany podczas transakcji czy inne niezgodności i wady towaru lub usługi. Zwrot towaru pełnowartościowego to sytuacja, w której klient chce zrezygnować z dokonanego zakupu. W sytuacji źle naliczonej ilości sztuk produktu lub wszelkich innych nieprawidłowości dotyczących zakupionych produktów klienci mogą zgłaszać się bezpośrednio do obsługi sklepu oraz do Biura Obsługi Klienta. Sprzedawca w sytuacji popełnienia błędu przy naliczaniu sztuk powinien dokonać zwrotu pieniędzy przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że klient wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami - przekazała w odpowiedzi dla Wirtualnemedia.pl Magdalena Koralewska, rzecznik klienta w sieci Biedronka.

UOKiK weryfikuje działania Biedronki, kilkanaście skarg

Wątpliwości co do tego, jak powinien postąpić sklep w przypadku, który wyżej opisaliśmy nie ma Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Nie ulega wątpliwości, że w sytuacji, w której błąd w prawidłowym naliczeniu ceny za towar leży po stronie sklepu, konsument powinien otrzymać zwrot nadpłaconych pieniędzy - przekazało nam biuro prasowe UOKiK.

- Otrzymaliśmy kilkanaście skarg na opisywane przez Państwa praktyki w sieci Biedronka. Prowadzimy w tej sprawie postępowanie wyjaśniające. To wstępny etap działania Urzędu, prowadzone jest na razie w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy. Weryfikujemy działania sieci, sprawdzamy czy są podstawy do postawienia zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów - przekazał nam UOKiK.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online