W 2020 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 28,6 mld euro

W 2020 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 28,6 mld euro, o 5,6 proc. mniej niż rok wcześniej - podała firma AutomotiveSuppliers.pl. Jak zaznaczyła, spadek byłby większy, gdyby nie dynamicznie rosnący eksport akumulatorów litowo-jonowych.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Firma podkreśliła w analizie, że 2020 rok był bardzo trudny dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, a strat wywołanych przez lockdown w I półroczu nie udało się w całości odrobić pomimo wzrostu zamówień w kolejnych miesiącach.

Jak poinformowano, w ub.r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 28,59 mld euro, o 5,6 proc. mniej (-1,7 mld euro) niż rok wcześniej. Zaznaczono przy tym, że w 2020 r. do analizowanych grup produktów motoryzacyjnych dodano baterie (w tym litowo-jonowe) i opony.

Partner w AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski wskazał, że bez akumulatorów litowo-jonowych spadek eksportu był dużo większy i wyniósł 13,5 proc.

Najważniejszym zagranicznym partnerem Niemcy

Podobnie jak w poprzednich latach naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (33,93 proc. całości eksportu branży). Jak podano, eksport na ten rynek był o 9 proc. wyższy niż w 2019 r., głównie dzięki akumulatorom litowo-jonowym (wzrost o 684,9 proc.). Kolejne miejsca należą do: Francji (7,46 proc. całości, spadek o 4 proc.), Włoch (6,54 proc., spadek o 9,7 proc.) i Czech (6,38 proc., spadek o 16 proc.).

Od kilku lat najważniejszą grupą eksportową branży są części i akcesoria. W ub.r. na rynki zagraniczne trafiły komponenty wyprodukowane w Polsce o wartości 10,73 mld euro. W stosunku do rekordowego 2019 r. (12,88 mld euro) nastąpił spadek o 16,7 proc.

Części i akcesoria stanowiły 37,55 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski, w porównaniu z 2019 r. ich udział spadł o 5 pkt proc. Największym odbiorą tej grupy produktów nadal były Niemcy (32,9 proc. całości, spadek o 18,7 proc.). Kolejnymi rynkami zbytu były Czechy (9,09 proc. całości, spadek o 15,2 proc.), Słowacja (7,53 proc., spadek o 12 proc.) i Hiszpania (5,28 proc., spadek o 17,7 proc.).

Drugą największą grupą eksportową są samochody osobowe i towarowo-osobowe. W 2020 r. ich eksport miał wartość 4,94 mld euro, o 20 proc. mniej niż rok wcześniej. Do najważniejszych rynków zbytu w minionym roku należały: Niemcy (34,3 proc. całości, spadek o 9,8 proc.), Włochy (12,34 proc., spadek o 29,4 proc.) i Francja (7,72 proc., spadek o 21,9 proc.).

Wysoki wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych

W analizie zaznaczono, że ubiegły rok przyniósł niezwykle wysoki wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych, które są wykorzystywane w autach elektrycznych. Wartość tego typu podzespołów motoryzacyjnych wyniosła 3,99 mld euro, niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 r.

Jak stwierdził Orłowski, zwiększony eksport akumulatorów związany jest przede wszystkim z bardzo dynamicznym rozwojem fabryki LG Energy Solution Wrocław. "Dzięki tak dużemu wzrostowi akumulatory litowo-jonowe stały się trzecim produktem motoryzacyjnym (13,98 proc. całości eksportu branży). Szczególnie dynamiczny wzrost nastąpił w IV kwartale 2020 r. Wartość eksportu tego typu akumulatorów była wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych" - podkreślił.

Większość akumulatorów litowo-jonowych trafiła w minionym roku do Niemiec (44,3 proc. wartości tej grupy), Francji (16,8 proc.), Belgii (11 proc.) i Austrii (6,2 proc.).

W pozostałych grupach produktów motoryzacyjnych odnotowano wzrost w eksporcie silników wysokoprężnych (+18,9 proc.), silników spalinowych (+8 proc.) i autobusów (+1,2 proc.).

Zdaniem AutomotiveSuppliers.pl, obecnie praktycznie niemożliwe jest prognozowanie, jaki będzie poziom eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski w tym roku. "Pandemia koronawirusa nadal trwa a lista problemów stojących przed branżą jeszcze się wydłużyła. Palącym problemem jest +kryzys mikroprocesorów+, który przekłada się na ograniczanie produkcji przez niemal każdy koncern samochodowy na świecie. Firmy produkcyjne muszą też borykać się z problemem dostępu do takich surowców, jak stal czy tworzywa sztuczne" - wskazano.

Firma przewiduje natomiast, że w dalszym ciągu będzie rosła produkcja i eksport akumulatorów litowo-jonowych i komponentów do nich. Prawdopodobnie ich wartość będzie wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych, dzięki czemu przesuną się na drugie miejsce produktów eksportowych branży - po częściach i akcesoriach.

AutomotiveSuppliers.pl od 2008 r. monitoruje przemysł motoryzacyjny w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+