W 2023 roku liczba słuchaczy radia zmalała o 2 mln

Liczba słuchaczy radia zmalała w 2023 roku o 2 mln osób względem 2022 roku. Spadek dotyczy osób słuchających radia tradycyjnie. Bez zmian pozostała liczba tych, którzy słuchają radia przez internet - wynika z badania Audio Track Krajowego Instytutu Mediów.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
W 2023 roku liczba słuchaczy radia zmalała o 2 mln
fot. Shutterstock.com

W 2023 roku radia słuchało średnio 18,1 mln osób dziennie (w wieku 15+). Ich liczba jednak spada - w 2022 roku radia słuchało średnio 20,1 mln osób, czyli 2 mln więcej niż w ub.r. - wynika z badania słuchalności radia Audio Track Krajowego Instytutu Mediów za 2023 rok.

Analiza danych rocznych pokazuje, że zasięg dzienny radia wśród ogółu mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej wyniósł w ub.r. 56,6 proc. W porównaniu z rokiem 2022, audytorium radiowe - w rozumieniu dziennego kontaktu z radiem – zmalało o 5,6 punktów procentowych (średni zasięg dzienny radia w 2022 – 62,2 proc.).

grafika

Radio słuchane jest przede wszystkim za pośrednictwem fal radiowych. Eter jako źródło sygnału radiowego wskazuje 49,0 proc. ogółu Polaków 15+ (w 2022: 54,9 proc.).

Radia przez internet słuchają głównie młodzi

Spadek audytorium radia dotyczy przede wszystkim tradycyjnego odbioru radia. Nie ulega natomiast zmianie liczba osób słuchających radia przez internet. Słuchanie radia przez internet wybiera – podobnie jak w 2022 roku - 7,6 proc. populacji osób 15+.

Internet jest domeną młodszych słuchaczy. W grupie osób 15-29 lat udział internetu wynosi 8,7 proc., a w grupie 30-49 lat – 10,5 proc.. Po 50-tym roku życia odsetek wybierających internet jako źródło sygnału radiowego spada. W grupie 50-64 lata internet wybiera 6,9 proc. osób, w grupie 65 lat i więcej – 2,8 proc.

grafika

Słuchający radia są lojalni wobec jednej stacji – średnia dzienna to 1,3 stacji, średnia tygodniowa – 1,8 stacji. Słuchający radia spędzają przy nim średnio dziennie 3 godziny i 17 minut (wynik bez zmian w porównaniu do 2022 roku).

grafika



Radia słucha się we wszystkich grupach wiekowych. Jednak największą popularność radio osiąga wśród osób między 30 a 64 rokiem życia. Konsekwentnie, wyższe zasięgi obserwowane są wśród osób aktywnych zawodowo. Relatywnie częściej słuchają radia osoby z wykształceniem średnim bądź wyższym oraz te jeżdżące samochodem.

Mniej w domu, więcej w samochodzie

Radio towarzyszy słuchaczom przez cały dzień – w domu, w podróży samochodem, czy w pracy. Najwyższe zasięgi radio osiąga w dni powszednie między godziną 8:00 a 9:00. Wysoka słuchalność utrzymuje się do godziny 16:00. Dopiero późnym popołudniem oraz wieczorem słuchalność radia spada na korzyść innych mediów. 

grafika

Najpopularniejsze urządzenia to tradycyjny odbiornik radiowy i radio samochodowe. Słuchamy mniej radia w domu, natomiast odsetek słuchaczy radia w samochodzie pozostaje bez zmian.

grafika

W 2023 roku radio samochodowe przejęło – jeśli chodzi o urządzenia wybierane do odbioru radia – palmę pierwszeństwa. Poprzez radio samochodowe słuchało radia 26,6 proc. ogółu Polaków 15+ (w 2022: 28,2 proc.). Z tradycyjnego odbiornika radiowego korzystało w 2023 roku 25,8 proc.słuchaczy radia (w 2022: 29,1 proc.).

grafika



RMF FM wciąż liderem

Najpopularniejsza stacja w Polsce to RMF FM, której w 2023 roku słuchało każdego dnia średnio 17,9 proc. Polaków 15+ (spadek w porównaniu do 2022 o 1,5 pp). 

Kolejne w rankingu jest Radio ZET, którego średni dzienny zasięg to 9,8 proc. (wzrost o 0,4 pp). Radia ESKA słuchało w 2023 roku średnio 5,3 proc. Polaków 15+ dziennie (spadek o 0,8 pp), zaś Jedynkę PR - 4,7proc. TOP 5 rozgłośni radiowych w 2023 roku zamyka Audytorium17 z zasięgiem 3,7 proc. (w 2022: 3,8 proc.).
 

grafika


Analiza wyników zasięgowych dla grup radiowych pokazuje, że liderem pozostaje Grupa RMF (RMF FM, RMF MAXX, RMF Classic, RFM24, Radio GRA). Jej wynik w porównaniu do 2022 roku jest jednak nieco słabszy (zasięg dzienny 2023 - 20,7 proc.; 2022 – 22,8 proc.).
Dzięki połączeniu z Grupą Agora, umocniła się pozycja Grupy Eurozet (Radio ZET, TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Plus, Antyradio, Radio Pogoda, Meloradio, Rock Radio, Chillizet). Średni zasięg dzienny grupy w 2023 roku wyniósł 16,4 proc.

grafika



Wyniki radia publicznego w zasadzie nie uległy zmianie – Polskie Radio (Jedynka – Program 1 PR, Dwójka – Program 2 PR, Trójka – Program 3 PR, PR24) w 2023 osiągnęło średni dzienny zasięg na poziomie 7,0 proc. (2022 – 6,8 proc.), zaś Audytorium17 (23 lokalne stacje Polskiego Radia) – 3,6 proc. (2022 – 3,7 proc.).

Średni dzienny zasięg Grupy TIME (Radio ESKA, ESKA Rock, Radio Eska2, Radio VOX FM) wyniósł w 2023 roku 7,0 proc. (w 2022 – 7,7 proc.).

Badanie Audio Track prowadzone jest przez KIM od lutego 2022 roku. Badanie realizowane jest telefonicznie, w sposób ciągły, na w pełni losowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej. Dane z Audio Tracka są publikowane w cyklach miesięcznych, obejmując wyniki z ostatnich 6 miesięcy. 
Raport roczny  prezentuje dane z badania Audio Track realizowanego od stycznia do grudnia 2023 r. W tym okresie zostało zrealizowanych łącznie 113 140 wywiadów.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"