Z końcem sierpnia br. w grupie Agora zakończyły się prowadzone od drugiej połowy lipca zwolnienia grupowe. Jak już informowaliśmy, jej spółka zależna Wyborcza przeniosła druk "Gazety Wyborczej" i kilku związanych z nią magazynów do Polska Press, rezygnując z własnej drukarni na warszawskim Żeraniu. Ma to przynosić ok. 6 mln zł oszczędności rocznie.
W konsekwencji firma zwolniła prawie 50 pracowników z obszaru druku, na co zawiązała rezerwę wynoszącą ok. 2,4 mln zł.

Poprzednią znaczącą redukcję zatrudnienia w grupie Agora przeprowadzono na początku 2024 roku, zwalniając ok. 180 pracowników: 150 z "Gazety Wyborczej" i 30 z pionu Gazeta.pl.
Mniej pracowników w grupie Agora
Półtora roku bez zwolnień grupowych nie oznacza, że nie zmienił się stan zatrudnienia w grupie Agora. Na koniec czerwca 2025 roku wynosił 2 408 etatów, o 23 osoby mniej niż rok wcześniej.
Firm w sprawozdaniu finansowych wskazała, że ubyło pracowników w jej segmentach prasy cyfrowej i drukowanej, internetu oraz radia. – Spadek zatrudnienia w wymienionych powyżej segmentach był między innymi wynikiem zmian organizacyjnych i centralizacji usług w Grupie, co skutkowało częściowym przesunięciem zatrudnienia do działów wspomagających – opisano.

Z początkiem kwietnia ub.r. Agora wdrożyła zapowiedzianą wcześniej reorganizację, w ramach której do spółek zależnych trafiło kilka jej kluczowych segmentów działalności, m.in. "Gazeta Wyborcza", grupa Gazeta.pl oraz wydawnictwo książkowe, a także parę tzw. pionów backoffice’owych.
Niższe koszty pracownicze w "Gazecie Wyborczej"
Mimo spadku zatrudnienia w segmencie radiowym grupy Agora koszty pracownicze w pierwszej połowie 2025 roku wyniosły 53,1 mln zł, o 2,7 proc. więcej niż przed rokiem. Firma podała w raporcie, że wzrosły głównie wydatki na wynagrodzenia stałe oraz Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
Pion prasowy grupy Agora zanotował spadek r/r półrocznych kosztów pracowniczych o 5,1 proc. do 42,9 mln zł. W sprawozdaniu wskazano, że najmocniej zmalały kwoty nagród oraz zmiennych części pensji zasadniczych.

Jeszcze mocniej w dół poszły wydatki pracownicze w pionie internetowym: o 7,2 proc. do 27,2 mln zł. Agora wyliczyła, że "to przede wszystkim efekt niższego zatrudnienia, spadku kosztów umów cywilnoprawnych i świadczeń w Gazeta.pl związanych między innymi z przeprowadzoną restrukturyzacją w pierwszym kwartale roku ubiegłego".
Więcej na pensje w kinach Helios
Pion filmowo-książkowy firmy od stycznia do czerwca br. poniósł 52,7 mln zł kosztów pracowniczych, o 11,7 proc. więcej niż przed rokiem. W działalności kinowej wynika to, jak opisała spółka z "wyższych kosztów wynagrodzeń etatowych i zleceń, w efekcie wzrostu płacy minimalnej oraz podwyżek". Natomiast Wydawnictwo Agora zanotowało wyższe wydatki przede wszystkim w związku z organizacją Festiwalu Piosenki Filmowej w Bydgoszczy.
Z kolei w segmencie reklamy zewnętrznej półroczne koszty pracownicze poszły w górę o 14,5 proc. do 20,5 mln zł. To głównie efekt wyższych wynagrodzeń stałych.

Łączne koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych w grupie Agora w zeszłym półroczu poszły w górę r/r o 6,5 proc. do 233,2 mln zł. Firma podała, że w ciągu 12 miesięcy zwiększyła zatrudnienie w segmencie filmowo-książkowym (obejmującym głównie kina Helios, a także spółkę producencko-dystrybucyjną Next Film i wydawnictwo książkowe) oraz reklamy zewnętrznej (czyli grupie AMS).
W drugim kwartale 2025 roku grupa kapitałowa Agora zwiększyła r/r przychody o 16,8 proc. do 379,6 mln zł, głównie dzięki dużo wyższej sprzedaży biletów w kinach Helios. Znacząco poprawiła się też rentowność firmy: zysk EBITDA poszedł w górę z 55,2 do 65,5 mln zł, a strata netto zmalała z 8,2 do 3,1 mln zł.











