W Dniu Dziecka nastolatek zainkasuje na koncie nawet 200 zł

Według mBanku 1. czerwca ruch panuje nie tylko w sklepach, ale i na rachunkach młodych Klientów. Nastolatki zamiast prezentów coraz częściej otrzymują bowiem od rodziców pieniądze. Na ogół ich kieszonkowe to 50 zł miesięcznie, jednak w czerwcu wpłaty bywają czterokrotnie wyższe.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Przynajmniej 2/3 rodziców w Polsce daje swoim dzieciom pieniądze – wynika z raportu firmy badawczej Ipsos „Dzieci i pieniądze”. Kieszonkowe regularnie otrzymuje blisko 30 proc. dzieci i nastolatków, a ponad połowa z nich otrzymuje dodatkowo pieniądze jako okazjonalny prezent. Coraz częściej pieniądze te przekazywane są wprost na młodzieżowe konta bankowe. Tylko w mBanku z rachunku dla młodych realnie korzysta 35 tys. Klientów w wieku 13-18 lat. Daje to 20-proc. udział we wszystkich rachunkach prowadzonych przez banki w Polsce dla młodych ludzi.

Młody z kasą

Z naszych obserwacji wynika, że na swoim koncie w banku nastolatek trzyma średnio ponad 330 zł. Przy pomocy dołączonej do rachunku karty, wydaje średnio 80 zł miesięcznie, z czego prawie 40 proc. to transakcje dokonywane w sklepach i innych punktach handlowo-usługowych. Młodzi ludzie chętnie kupują też w internecie – w badanej grupie zakupy w sieci robi 70 proc. Klientów – mówi Adam Miziołek, naczelnik odpowiedzialny za produkty podstawowe w mBanku.

Ponad połowa młodych ludzi przynajmniej kilka razy w roku kupuje on-line. Jak podaje internetowa porównywarka Ceneo.pl, młodzi Klienci sklepów internetowych wydają na jednorazowych zakupach niewielkie kwoty, bowiem trzy czwarte z nich nie przekracza progu 200 zł. Nastolatki najczęściej nabywają gry (36 proc.), odzież, obuwie i dodatki (31 proc.) oraz telefony i akcesoria (30 proc.). Potwierdzają to także dane dotyczące zakupów realizowanych za pośrednictwem metody szybkich płatności w mBanku – mTRANSFERu. Najchętniej odwiedzane sklepy to te, które w swojej ofercie mają drobny sprzęt RTV, elektronikę czy akcesoria do telefonów komórkowych. Równie chętnie młodzi ludzie korzystają z usług sklepów proponujących ubrania czy perfumy.  

Kalendarz „kieszonkowego”

Nie ma co ukrywać, że fundusze „małolatów” w większości pochodzą od rodziców, którzy przelewają im kieszonkowe lub inne okazjonalne prezenty finansowe na konto. Potwierdzają to statystyki związane z wpływami na rachunki młodzieżowe w mBanku.

Cyklicznie rodzice zasilają rachunki swoich pociech w kilku turach:

  • ponad 33 proc. wpłaca pieniądze na koniec miesiąca, zwłaszcza po 27. dniu miesiąca,
  • ponad 25 proc. wpłaca pieniądze po 10. dniu każdego miesiąca,
  • blisko 15 proc. wpłaca pieniądze wraz z początkiem nowego miesiąca. 

Okresy, w których rodzice wpłacają pieniądze na rachunki dzieci, są ściśle związane z cyklem wypłaty wynagrodzeń. Młodzi ludzie najczęściej otrzymują więc pieniądze po 10. oraz 27. dniu każdego miesiąca, kiedy to na konta rodziców wpływa pensja. Wzrosty w kwocie zasileń rachunków młodzieżowych widać także w szczególnych okresach roku – również w czerwcu.

Z okazji wspomnianego Dnia Dziecka rodzice przelewają pociechom czterokrotnie większe sumy niż średnio w innych miesiącach roku. W dwuletnim okresie możemy zauważyć wzrost kwoty zasileń o ok. 16 proc. Nawet, jeśli uwzględnimy tu inflację, to i tak dobry wynik  – mówi Adam Miziołek z mBanku. Mamy do czynienia z nowym trendem, w ramach którego tradycyjne prezenty zastępuje przelew bankowy na konto – podsumowuje Miziołek.

Większe wpływy na konta młodzieżowe notowane są także w okresach wakacyjnych. Co ciekawe, w przypadku lipca i sierpnia wpłatami na konta dzieci rządzą wakacyjne turnusy, co oznacza, że rodzice wpłacają dzieciom pieniądze na początku miesiąca i w jego połowie.

Największe wpływy na konta młodzi ludzie otrzymują jednak w grudniu, co jest związane z tradycją obdarowywania się prezentami z okazji świąt Bożego Narodzenia.

Dane mBanku pokazują, że z roku na rok rodzice wypłacają swoim pociechom większe kwoty. Średnio w każdym kolejnym roku na rachunkach młodzieży znajduje się o ponad 20 zł więcej niż w roku poprzednim. Dla porównania, w 2011 r. młody Klient ma na koncie ok. 334 zł, podczas gdy w ubiegłym roku dysponował kwotą 312 zł, a w 2009 r. posiadał  288 zł. Takie pieniądze pozwolą na spełnienie niejednej zachcianki nastolatka.

mBank, będący częścią BRE Banku SA, jest otwartą platformą finansową dla Klientów indywidualnych i firmowych. Zapewnia dostęp do szerokiej oferty produktów bankowych, inwestycyjnych i ubezpieczeniowych. W ciągu przeszło 10. lat istnienia na rynku, otrzymał dziesiątki nagród i wyróżnień, w tym te najcenniejsze: m.in. tytuł „Złotego Banku 2010” w plebiscycie Bankier.pl i Pay U, przyznawany przez internautów (luty 2011 r.), tytuł „Banku Najbliższego Klientowi” w rankingu „Dziennika Gazety Prawnej”, Expandera i CBM Indicator (grudzień 2010 r.) oraz przyznawane przez konsumentów „Godło Jakości Obsługi 2010” (wrzesień 2010 r.).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele