W kampanii wyborczej Mentzen rośnie dzięki social mediom. Uwagę zwraca Biejat

Z nowego raportu Instytutu Monitorowania Mediów i Demagoga wynika, że w mediach tworzonych przez dziennikarzy największe zasięgi ma Rafał Trzaskowski, natomiast w social mediach dominuje Sławomir Mentzen. Uwagę zwraca także Magdalena Biejat, która odnotowała blisko pięciokrotny wzrost wyświetleń swoich wpisów w social mediach w porównaniu do poprzedniego tygodnia.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
W kampanii wyborczej Mentzen rośnie dzięki social mediom. Uwagę zwraca Biejat
Sławomir Mentzen w Kanale Zero/YouTube

Analiza medialności kandydatów na prezydenta obejmuje tydzień 24–30 marca 2025 roku.

Według najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) i Demagoga we wskazanym okresie Rafał Trzaskowski wygenerował w mediach dziennikarskich aż 314 milionów potencjalnych kontaktów z przekazem. Oznacza to, że przeciętny Polak miał szansę zetknąć się z informacjami na jego temat średnio 10 razy w ciągu tygodnia.

W przestrzeni medialnej szeroko komentowano m.in. jego zapowiedź inwestycji w polski przemysł zbrojeniowy i obronność, którą przedstawił na spotkaniu z wyborcami w Radomiu.

Na drugim miejscu pod względem dotarcia w mediach klasycznych jest Karol Nawrocki (294 mln kontaktów). W komunikatach na jego temat ponownie wybił się Tadeusz Batyr, czyli pseudonim literacki kandydata popieranego przez PiS. Ponadto szerokim echem w mediach odbiło się jego wystąpienie w Jaśle, podczas którego zadeklarował sprzeciw wobec prywatyzacji Lasów Państwowych.

Sławomir Mentzen zajął trzecie miejsce pod względem wartości zasięgu w mediach mainstreamowych (230 mln potencjalnych kontaktów). Czwarty w zestawieniu najbardziej zasięgowych kandydatów w prasie, radiu, telewizji i portalach internetowych jest Szymon Hołownia (206 mln potencjalnych kontaktów).

grafika

Mentzen króluje w social mediach, pomógł Kanał Zero

Sławomir Mentzen był natomiast najczęściej wzmiankowanym kandydatem w ogóle, głównie za sprawą aktywności w mediach społecznościowych. Treści dotyczące polityka Konfederacji osiągnęły łącznie 526 milionów potencjalnych kontaktów, z czego 60 proc. pochodziło z social mediów, a nie z tradycyjnych mediów informacyjnych.

Na ten wynik znacząco wpłynął jego głośny wywiad w Kanale Zero, gdzie wypowiedział się m.in. na temat odpłatności za studia, aborcji i systemu ochrony zdrowia. W samych mediach społecznościowych Mentzen zanotował wzrost zasięgu aż o 150 proc., z 119 do 296 milionów kontaktów.

Analiza danych IMM wykazała, że kandydatowi Konfederacji to właśnie wywiad udzielony Krzysztofowi Stanowskiemu dał szeroką ekspozycję w klasycznych mediach. Potwierdza to analiza najczęściej występujących słów w publikacjach wzmiankujących kandydata.

grafika

Biejat z drugim wynikiem w social mediach, gorzej idzie Trzaskowskiemu

Na drugim miejscu, według zaangażowania i łącznego zasięgu, uplasowała się Magdalena Biejat. W porównaniu z politykiem Konfederacji, jej zasięgi na TikToku, X i YouTubie były trzykrotnie mniejsze, jednak na samym TikToku wpisy kandydatki wywołały prawie pół miliona interakcji.

Kandydatka Nowej Lewicy osiągnęła drugi co do wielkości wynik na TikToku – łącznie 6 mln wyświetleń. To niemal 10-krotnie więcej niż przed tygodniem, kiedy jej filmy miały 670 tys. odsłon na tej platformie.

Samo wideo, w którym polityczka krytykuje Mentzena za wypowiedź z Kanału Zero dotyczącą aborcji, zebrało 2,5 mln wyświetleń.
 
Najbardziej zasięgowy film w poprzednim tygodniu należy do Mentzena. 3,5 mln odsłon ma nagranie, na którym polityk Konfederacji rozmawia na ulicach Białegostoku ze swoimi sympatykami.

W mediach społecznościowych gorzej radzi sobie lider sondaży przedwyborczych Rafał Trzaskowski.

W zeszłym tygodniu pod względem liczby wyświetleń kandydata KO poza Mentzenem i Biejat wyprzedzili Szymon Hołownia i Karol Nawrocki. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku liczby interakcji.

Na TikToku Trzaskowski przegrywa jeszcze z Adrianem Zandbergiem. Dwukrotnie większe zasięgi od Trzaskowskiego na TikToku miał Karol Nawrocki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online