W Polskim Radiu tylko polskie przeboje

Po raz drugi Program 1 Polskiego Radia S.A. przeprowadzi akcję "Maj polskiej piosenki"

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Od 1 do 31 maja 2003 r. na antenie radiowej „Jedynki” będzie nadawana wyłącznie polska muzyka. Przy zachowanym ramowym układzie audycji prezentowane będzie całe spektrum gatunków i stylów - piosenka, muzyka instrumentalna, jazz, muzyka klasyczna.

Maj polskiej piosenki - to akcja, która ma zwrócić uwagę na wysoką wartość polskiej twórczości rozrywkowej, zdominowanej kulturą anglosaską w mediach elektronicznych - obecność polskich piosenek na antenach radiowych nie przekracza obecnie 15% (w Programie 1 Polskiego Radia S.A. wynosi ponad 50%).

„Na taki układ dźwiękowy mają wpływ wielkie wytwórnie płytowe, które de facto kształtują jego muzyczny wizerunek. Tendencja marginalizacji redaktorów muzycznych w rozgłośniach radiowych, przyjmowanie gotowych pakietów muzycznych dostarczanych poszczególnym stacjom przez wielkie wytwórnie płytowe, doprowadziło do ujednolicenia brzmienia i tym samym wyrugowała ogromną część twórczości muzycznej. Dotyczy to w dużym stopniu polskiej muzyki rozrywkowej, która do niedawna z pozycji centralnej przesunęła się na margines brzmienia muzycznego stacji radiowych.” – tłumaczy Paweł Sztompke – szef Redakcji Muzycznej Programu 1 Polskiego Radia S.A.

Pierwsza akcja Maj polskiej piosenki została przeprowadzona w maju ubiegłego roku.

Na podjęcie akcji przez Programu 1 PR S.A. miały wpływ cotygodniowe badania z Polish Airplay Chart (kompilowanej na podstawie elektronicznego monitoringu 4 stacji radiowych o największym udziale w rynku oraz danych przesyłanych przez prawie 100 stacji regionalnych i lokalnych). Wynikało z nich, że w przypadku muzyki rozrywkowej, wśród piosenek lansowanych na antenach radiowych, 8 na 10 to utwory zagraniczne. Ta nierównowaga, wręcz dyskryminacja polskich piosenek ma wiele przyczyn: historycznych, ekonomicznych i kulturowych.

Redakcja Muzyczna Programu 1 PR S.A. chciała zwrócić uwagę na skalę tego zjawiska. „Przystępując do akcji liczyliśmy się nawet z utratą słuchalności, zmniejszeniem wpływów reklamowych. Wielu dziennikarzy muzycznych z którymi konsultowaliśmy się, ostrzegało nas, że ryzyko jest zbyt duże, a antena straci na atrakcyjności i dynamice. A jednak zaryzykowaliśmy mając przekonanie, że nasz Program musi bronić polskiej twórczości.” – mówi Paweł Sztompke.

Efekty ubiegłorocznej akcji przekroczyły oczekiwania pomysłodawców. Codziennie otrzymywali ok. 1000 telefonów od słuchaczy. Zdecydowana większość z nich, ok. 90 % z entuzjazmem mówiła o polskich utworach, prosząc również o prezentację swoich ulubionych piosenek na antenie. Ideę poparli ludzie kultury, artyści i VIP-y nagrywając nieodpłatnie specjalne reklamówki informujące o akcji PR 1.

„Zdobyliśmy nowych słuchaczy. Z życzliwością zostaliśmy potraktowani przez środowisko artystyczne. Dodatkowym elementem pozytywnym naszej akcji stało się większe zainteresowanie innych stacji publicznych i komercyjnych, polską twórczością. Już w czerwcu, lipcu i sierpniu, według wcześniej wymienionych badań, proporcje pomiędzy nadawaniem utworów polskich i zagranicznych nie były tak niekorzystne dla rodzimej twórczości” - mówi Paweł Sztompke.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK