W sklepach małoformatowych wartość sprzedaży w górę, mniej transakcji. Mocno w górę masło, w dół piwo i lody

W lipcu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1% niższa niż w czerwcu 2017 r. i o 3,3% wyższa niż w lipcu 2016 r. Liczba transakcji zaraportowanych w ostatnim miesiącu była o 2% niższa niż w lipcu 2016 r. - wynika z danych CMR.

km
km
Udostępnij artykuł:

W porównaniu z czerwcem br. średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 1,6%. W lipcu 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,07 zł, czyli o 5,3% więcej niż rok wcześniej.

Tegoroczny lipiec był dość chłodny i deszczowy, co odczuli m.in. producenci piwa, napojów i lodów. Wydatki na piwo, które jest najczęściej kupowanym produktem w sklepach małoformatowych (w lipcu pojawiało się na 27% paragonów) były wprawdzie o ok. 2% wyższe niż w lipcu 2016 r., ale już w porównaniu z czerwcem br. nieznacznie spadły. Na lody klienci sklepów małoformatowych wydali w lipcu o 8% mniej niż w czerwcu, a liczba paragonów z mrożonymi przysmakami zmniejszyła się w tym czasie o 11%.

Kapryśna pogoda i niewielka liczba upalnych dni odbiła się również na sprzedaży napojów – w lipcu liczba transakcji z udziałem tej kategorii utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale w porównaniu z czerwcem br. obniżyła się o 4%. Największe spadki odnotowały soki, nektary i napoje niegazowane (spadek  liczby transakcji o 7% w stosunku do czerwca), a także wody butelkowane czyste i smakowe.

W lipcu w wielu domach zaczyna się przygotowywanie przetworów z warzyw, co znajduje odzwierciedlenie w danych paragonowych - pokazują one, że w ostatnim miesiącu w sklepach małoformatowych wyraźnie wzrosła sprzedaż m.in. octu (wydatki były trzykrotnie wyższe niż w czerwcu) i przypraw.

Wśród kategorii, które odnotowały największe wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rok do roku, znalazło się masło – w lipcu 2017 r. wydatki na nie były o prawie 40% wyższe niż rok wcześniej. Wzrost ten wynikał jednak wyłącznie z podwyżek cen masła, ponieważ liczba paragonów z tą kategorią spadła w tym czasie o 6%.

Duże wzrosty zarówno w liczbie transakcji, jak i w wartości sprzedaży notują natomiast kategorie kojarzone ze zdrowym stylem życia, takie jak produkty sojowe i ryżowe, chipsy owocowe czy musy owocowe. Mimo dynamicznie rosnącego zainteresowania tego typu produktami, ich udział w całkowitych obrotach sklepów małoformatowych pozostaje jednak znikomy.

grafika

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"