W styczniu wartość koszyka zakupowego wzrosła o 5 proc. Największy wzrost ceny w Biedronce

Średnia wartość koszyka zakupowego w styczniu wyniosła 238,64 zł, co oznacza wzrost o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Ceny wzrosły w 10 na 13 badanych sieci handlowych – wynika z raportu ASM Sales Force Agency.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
W styczniu wartość koszyka zakupowego wzrosła o 5 proc. Największy wzrost ceny w Biedronce

„W styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Wynika z niego, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,71 proc.)" - podano w najnowszym raporcie ASM Sales Force Agency.

Największy wzrost ceny w Biedronce

Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Biedronka (10,52 proc.), Makro (8,54 proc.) czy Kaufland (6,82 proc.). "Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł niż przed rokiem” - poinformowano.

Jak dodano, ceny w styczniu br. były wyższe od grudniowych w 10 na 13 objętych badaniem. Jednak jak wyjaśniono w publikacji ASM Sales Force Agency, trzy sieci zostały włączone do badania dopiero w styczniu 2022.

Z wyliczeń wynika, że za koszyk produktów najtańszych w styczniu br. trzeba było zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych - 305,12 zł - więcej o 21,64 zł niż w grudniu. Dane w ujęciu rocznym pokazują, że cena koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 4,12 proc., z 229,20 zł w styczniu 2021 r. do 238,64 zł w styczniu 2022 r.

„Zgodnie z naszymi przewidywaniami początek roku w sklepach przywitał klientów podwyżkami. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe, bo aż o 40 procent, nabiał o niemal 15 procent" - podano w informacji.

Z analiz firmy wynika, że koszyk zakupowy na początku br. był o 5 proc. droższy niż pod koniec 2021.

"Producenci i sieci handlowe są narażeni na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziałują na wielu polskich przedsiębiorców. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki" - powiedział cytowany w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

Zapowiedział, że w kolejnych tygodniach firma będzie analizować, w jaki sposób na ceny wpłynęła obniżona stawka VAT na żywność.

Najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan

Jak wynika z raportu ASM Sales Force Agency, w pierwszym miesiącu nowego roku najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 202,37 zł. To o 6,74 zł więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2021 r., należący przed miesiącem również do Auchan.

Z danych zgromadzonych w raporcie wynika, że w styczniu 2022 r. względem 2021 roku podrożało osiem kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze oraz używki i alkohol. Podobnie jak w grudniu ub.r., w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W styczniu wzrost ten wyniósł blisko 40 proc. wobec 2021 r. Największy spadek cen w styczniu br. widać w przypadku produktów sypkich (15,96 proc).

„Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w styczniu 2022 r. wskazało, z˙e tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w sieciach tradycyjnych - 233,75 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 13,55 proc. więcej” – stwierdzono.

grafika

grafika

grafika

grafika

VAT obniżony w ramach tarczy antyinflacyjnej

W związku najwyższą od lat inflacją, którą notowano w ostatnich miesiącach, rząd przygotował pakiet nowelizacji przepisów podatkowych określany jako tarcza antyinflacyjna.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług do zera od lutego spadł VAT na żywność i napoje objęte obecnie stawką 5 proc. Z 23 proc. do 8 proc. spadła stawka tego podatku na paliwa silnikowe: olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzynę, gaz LPG. Dla nawozów, środków ochrony roślin, ziemi ogrodniczej i innych środków wspomagających produkcję rolniczą VAT spadła z 8 proc. do zera. VAT na gaz został obniżony z 8 proc. do zera, na energię cieplną z 8 proc. do 5 proc., a w przypadku energii elektrycznej utrzymana zostanie obniżona stawka podatku w wysokości 5 proc.

Wszystkie nowe stawki będą obowiązywać od lutego do lipca. Łączny spadek dochodów budżetu państwa oszacowano na ok. 11,6 mld zł, z czego obniżenie VAT na żywność i napoje ma się przełożyć na spadek o ok. 2,92 mld zł, w przypadku paliw ma on wynieść ok. 3,11 mld zł, spadek VAT na nawozy to negatywny skutek dla budżetu na poziomie 0,52 mld zł, na gaz - ok. 2,09 mld zł, na energię elektryczną to ok. 2,30 mld zł, a na energię cieplną - ok. 0,67 mld zł.

Po uchwaleniu przez Sejm i Senat ustawy składające się na tarczę antyinflacyjną w zeszłą środę podpisał prezydent Andrzej Duda.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"