WARC: globalny rynek reklamowy wzrośnie w tym roku do 964 mld dolarów

Globalne wydatki na reklamę mają wzrosnąć o 4,4 proc., do 963,5 miliarda dolarów w 2023 r., a w 2024 r. o 8,2 proc. do ponad 1 biliona dolarów, przy czym tylko pięć globalnych koncernów cyfrowych mocno skorzysta na tej dynamice - prognozuje Światowe Centrum Badań nad Reklamą (WARC).

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Opublikowana w czwartek analiza łączy dane z ankiety przeprowadzonej przez WARC wśród właścicieli mediów, organizacji branżowych, agencji reklamowych i organizacji badawczych na 100 rynkach na całym świecie z danymi o przychodach z reklam od 40 największych właścicieli mediów, co daje pełny obraz branży reklamowej.

- Wysokie stopy procentowe, spiralna inflacja, konflikt zbrojny i klęski żywiołowe stworzyły gorzki koktajl w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale ostatni sezon wyników pokazuje, że rynek reklamowy przetrwał te turbulencje i obecnie wyszedł na prostą – stwierdził James McDonald, dyrektor ds. danych, wywiadu i prognoz w WARC.

Dodał, że nowe pomiary pokazują, jak los zaledwie pięciu spółek ma duży wpływ na perspektywy branży i że spółki te są na dobrej drodze do odnotowania nadmiernych zysków w nadchodzących miesiącach.

Alibaba, Aplhabet, Amazon, ByteDane i Meta w ścisłej czołówce

Pięć firm to Alibaba, Alphabet, Amazon, ByteDance i Meta. Razem czerpią ponad połowę – 50,7 proc. – światowych inwestycji w reklamę i według prognoz w 2024 r. ich udział wzrośnie do 51,9 proc.

Oczekuje się, że przychody z reklam w tej grupie wzrosną w 2023 r. o 9,1 proc., podczas gdy przychody z reklam wszystkich pozostałych właścicieli mediów łącznie pozostaną na niezmienionym poziomie. W 2024 r. przychody z reklam w tej grupie mają wzrosnąć o 10,7 proc.

Eksperci szacują, że usługi finansowe, technologia i elektronika oraz farmacja i opieka zdrowotna staną się w nadchodzących latach najszybciej rozwijającymi się sektorami, a wydatki na reklamę polityczną osiągną co najmniej 15,5 miliarda dolarów.

Ponieważ Alphabet, spółka macierzysta Google, będzie liderem wpływów z reklam, reklamy w wyszukiwarkach w 2024 roku osiągną poziom 229,2 miliarda dolarów, co stanowi 22 proc. wszystkich wydatków na reklamę w tym czasie.

Google pozostanie dominującym graczem z 83,1 proc. udziałem w rynku wyszukiwania w 2024 r. – co oznacza wzrost z 82,6 proc. w 2023 r. i równowartość 190,5 miliarda dolarów przychodów z reklam.

Przychody z reklam w chińskiej firmie Baidu nieznacznie wzrosną, ale jej udział w przyszłym roku spadnie do 6,5 proc., natomiast udział wyszukiwarki Bing w rynku wyszukiwania ma utrzymać się na poziomie 6% pomimo wzrostu przychodów w przyszłym roku do 13,6 miliarda dolarów.

Retail Media najszybciej rozwijającym się kanałem reklamowym

Retail Media staną się jednym z najszybciej rozwijających się kanałów reklamowych. WARC prognozuje się, że wydatki wzrosną w tym roku o 10,2 proc., a w przyszłym - o 10,5 proc., do łącznej kwoty 141,7 miliardów dolarów, co stanowi 13,6 proc. wszystkich wydatków.

Amazon będzie dominował w tej przestrzeni, a jego przewidywany udział w całkowitych wydatkach na media detaliczne wyniesie 37,2 proc., co w przyszłym roku będzie stanowić równowartość 52,7 miliarda dolarów.Z kolei Alibaba, chiński rywal Amazona, traci pozycję na rzecz Pindoudou – z 14,4 proc. udziałem w światowych wydatkach na retail media w przyszłym roku, kolejne miejsca zajmują JD.com z 9,9 proc. i Meitaun z 3,7 proc.

Prognozuje się, że media społecznościowe staną się najszybciej rozwijającym się medium, a wydatki na nie w przyszłym roku wzrosną do 227,2 miliarda dolarów, co będzie stanowić 21,8 proc. całkowitych wydatków reklamodawców.

Meta – właściciel Instagrama, Facebooka i WhatsApp – będzie kontrolować 64,4 proc. rynku mediów społecznościowych, a w przyszłym roku spodziewane przychody z reklam wyniosą 146,3 miliarda dolarów.

Za nim podąża właściciel TikToka, Bytedance, którego szacunkowe przychody z reklam wyniosą 39,9 miliarda dolarów w 2024 roku, co odpowiada udziałowi na poziomie 17,6 proc., czyli około 3,5 razy mniej niż Meta.  

Telewizja linearna ze spadkiem

Przewiduje się, że udział telewizji podłączonej (CTV) wzrośnie w tym roku do 11,4 proc. i 12,1 proc. w przyszłym roku, osiągając 33 miliardy dolarów. Według WARC właściciele mediów CTV w większości konkurują o istniejące budżety telewizyjne, zamiast zdobywać część wydatków z kanałów cyfrowych, takich jak media społecznościowe, lub uzyskiwać dostęp do nowych budżetów, takich jak retail media.

Zwiększone wydatki nie wystarczą, aby zrównoważyć spadek wydatków na telewizję linearną (-5,4 proc.) w tym roku, chociaż wydarzenia polityczne i sportowe spowodują wzrost wydatków na reklamę w niej o 3,5 proc. w 2024 roku. Telewizja linearna jest nadal trzecią co do wielkości na świecie medium reklamowe, z oczekiwanym udziałem na poziomie 15,6 proc., co odpowiada wydatkom reklamodawców na poziomie 163 miliardów dolarów w 2024 roku.  

Wydatki reklamowe na outdoor ma wzrosnąć o 7,3 proc., a w kinach - o 5,2 proc. i na reklamę audio – o 3,3 proc.Spodziewane są straty wśród wydawców prasowych na poziomie 1,9 proc., w tym spadek o 1,6 proc. w przypadku dzienników i 2,5 proc. w przypadku magazynów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji