WARC: wzrost wydatków reklamowych spowolni w 2023 roku

- Wydatki na reklamę na całym świecie wzrosną o 8,3 procent w 2022 roku, po czym znacząco wyhamują w 2023 roku. To efekt globalnego spowolnienia gospodarczego - prognozuje WARC w raporcie dotyczącym wydatków na reklamę 2022/23.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
WARC: wzrost wydatków reklamowych spowolni w 2023 roku
fot. Shutterstock.com

Globalne wydatki na reklamę wyniosą w tym roku 880,9 miliarda dolarów – wzrosną o 67,3 mld dolarów, czyli o 8,3 proc.

Jak podaje WARC, wynika to w dużej mierze z cyklicznych wzrostów spowodowanych ważnymi wydarzeniami, takimi jak wybory w połowie kadencji w USA i mistrzostwa świata w piłce nożnej mężczyzn, które odbędą się w listopadzie br., a które znacząco mają ożywić reklamowo wzrost w drugiej połowie br.

Według prognoz wzrost wydatków reklamowych znacznie zwolni, do zaledwie 2,6 procent w 2023 roku.

Nowe prognozy, oparte na danych ze 100 rynków reklamowych na całym świecie, zakładają spadek o 4,3 punktu procentowego (pp) do wzrostu w 2022 r. i 5,7 pp do perspektyw na 2023 r., w porównaniu z poprzednią globalną prognozą WARC.

Spadki także w social mediach

WARC spodziewa się, że wpływ środków ochrony prywatności Apple na firmy z mediów społecznościowych, które polegają na śledzeniu między witrynami, wyniesie w tym i nadchodzącym roku około 40 miliardów dolarów. Oczekuje się, że większość z nich odnotuje znacznie mniejszy wzrost niż prognozowano. Ogólnie rzecz biorąc, oczekuje się, że sektor mediów społecznościowych wzrośnie o 11,5 proc. (w porównaniu do +47,1 proc. w 2021 r.) w 2022 r., po czym spowolni do zaledwie 5,2 proc. – to najwolniejszy w historii okres wzrostu.

Według prognoz WARC ​​przychody z reklam YouTube wzrosną w tym roku o 7,3 procent (w porównaniu do +45,9 procent w 2021 roku), ale wzrost ten zmniejszy się następnie do 5,6 procent w 2023 roku.

Niewiele sektorów obniży inwestycje w reklamę

Tylko cztery z 18 sektorów produktów, które monitoruje WARC, mają obniżyć wydatki na reklamę w 2023 roku, ale profil i tempo cięć są interesujące: transport i turystyka (-0,4 proc.), napoje alkoholowe (-1,1 proc.). ), usługi finansowe (-4,5 proc.) i motoryzacyjne (-12,4 proc.).

Wydatki na reklamę w sektorze strumieniowego przesyłania wideo będą rosły szybciej niż cały rynek reklam w tym roku (+8,4 procent) i przyszłym (+7 procent). Oczekuje się, że sektor AVoD – w tym Hulu, Prime Video i YouTube – wzrośnie w tym roku o 8 proc., a następnie o kolejne 7,6 proc. w 2023 r., by osiągnąć wartość prawie 65 miliardów dolarów.

Streamerzy należący do nadawców również mają zwiększyć swoje dochody z reklam w tym roku (+9,7 proc.) i następnym (+5,2 proc.), ale ze znacznie niższej bazy (osiągną 18,5 mld dolarów w 2023 r.).

Tymczasem wydatki na reklamę w telewizji linearnej wzrosną o 3,6 procent do 180 miliardów dolarów (20,4 procent wszystkich wydatków na reklamę), ale rynek odnotuje wówczas 4,5 procentową stratę, jeśli nie wystąpią takie wydarzenia w przyszłym roku.

- Ponieważ tempo wzrostu globalnej produkcji jest teraz o połowę mniejsze, a presje po stronie podaży napędzające inflację powodują, że spowolnienie gospodarcze usunęło blisko 90 miliardów dolarów z perspektyw wzrostu globalnego rynku reklamowego w tym i przyszłym roku - powiedział James McDonald, dyrektor ds. danych w WARC. - Jednak marki nadal wydają na reklamę w miarę postępu ożywienia po COVID, a globalny handel reklamami pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia wartości 1 biliona dolarów do 2025 roku - dodał.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online