Wartość rynku książki w Polsce wzrosła do 848,5 mln zł. Coraz więcej przez internet

Wartość polskiego rynku książki wzrosła w latach 2006 -2009 z 716 mln zł do 848,5 mln zł, wynika z raportu przedstawionego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

W raporcie podano też, że  w latach 2006-2009 wartość zakupów książek przez internet zwiększyła się z 99 do ponad 225 mln zł, natomiast muzyki na nośnikach tradycyjnych z 22 do niemal 50 mln zł.

"Przeprowadzone badanie zostało ujęte w planie badań UOKiK na 2010 r., a więc zgłoszony 12 lipca 2010 r. zamiar koncentracji spółek NFI Media & Fashion oraz Merlin.pl  nie miał wpływu na termin oraz zakres zbieranych informacji. Zmienił się jedynie sposób pozyskiwania danych o badanych rynkach" - czytamy w raporcie. UOKiK zaznaczył, że wartości rynku książki zostały obliczone na podstawie przychodów zrealizowanych przez wydawnictwa. UOKiK ocenił, że internetowy rynek sprzedaży książek wejdzie w fazę dojrzałości dopiero za kilka lat.

UOKiK ocenił, że wartość rynku muzyki w latach 2006-2009 utrzymywała się na względnie stabilnym poziomie ok. 240-250 mln zł.

"Utrzymująca się na podobnym poziomie wartość rynku oraz niewielka dynamika jego wzrostu oznacza, że rynek ten jest obecnie w fazie dojrzałości. Podmioty, które na nim działają nie są w stanie znacząco zwiększyć poziomu swojej sprzedaży" - czytamy w raporcie. W tym samym czasie wartość rynku internetowej sprzedaży muzyki wzrosła o ok. 120% z nieco powyżej 22 mln zł w 2006 r. do ponad 49,5 mln zł w 2009 r. Średnio wartość tego rynku rosła w tempie ok. 30% rocznie.

Regulator rynku zbadał także rynek sprzedaży filmów. Oceniając jego sytuację napisano, że "do 2008 r. widoczny jest stały wzrost tego rynku (...) w 2009 r. nastąpiło załamanie, w wyniku którego rynek sprzedaży filmów powrócił do stanu z 2006 r. W tym roku wartość tej sprzedaży spadła o 60 mln zł, tj. prawie o 27%, w porównaniu z rokiem 2008".

Z raportu wynika, że wartość rynku gier komputerowych w omawianym okresie wzrosła o 75% ze 154 mln zł w 2006 r. do 269 mln zł w 2009 r.

"W latach 2006-2008 rynek charakteryzował się względnie stabilnym tempem wzrostu na poziomie ok. 80-90 mln zł rocznie. Ostatecznie w 2008 r. jego wartość ukształtowała się na poziomie 321 mln zł. W 2009 r., podobnie jak w przypadku rynku sprzedaży filmów, nastąpił znaczny spadek jego wartości o ok. 16%" - czytamy. UOKiK uważa, że sprzedaż internetowa gier komputerowych prowadzona przez ich dystrybutorów działających na polskim rynku ma znaczenie marginalne.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji