Wavemaker: 15 proc. wypełnienie reklamami serwisów VOD nadawców

Serwisy VOD należące do największych nadawców miały w lutym i pierwszej połowie marca br. średnio 15 proc. wypełnienie reklamami - wynika z analizy domu mediowego Wavemaker i GroupM. Clutter w VOD był więc już bliski, a w Playerze nawet wyższy niż wypełnienie reklamami głównych stacji komercyjnych.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Wavemaker: 15 proc. wypełnienie reklamami serwisów VOD nadawców

W lutym i pierwszej połowie marca br.  średnie obłożenie reklamami serwisów VOD największych nadawców sięgało 15 proc. To średnio 9 minut reklam na godzinę programu, czyli 3 minuty poniżej limitu reklamowego przewidzianego dla klasycznej telewizji (12 minut reklam na godzinę). Średnie wypełnienie Playera (TVN), Ipli (Polsat) i TVP VOD było równe clutterowi w głównych kanałach telewizyjnych, gdzie średnią obniżają nieco stacje TVP nieprzerywające programów reklamami. W przypadku serwisu Player, który ponad 20 proc. czasu nadawania programu poświęcał na reklamy - clutter był wyższy niż w klasycznej telewizji.

grafika

Mimo dużego obłożenia reklamami, serwisy VOD nadawców notują wysoki poziom viewability (znajdowanie się reklamy w polu widzenia użytkowników), w szczególności – w TVP VOD, gdzie clutter jest istotnie niższy niż w playerach stacji komercyjnych. Badanie Gemius AdReal pokazuje, że widoczność reklam na wszystkich stronach VOD nadawców przekracza 80 proc.  

grafika

W lutym w polskim e-wideo najintensywniej reklamowały się sektory handlu, rozrywki (czas wolny), żywności , mediów i farmacji – w strategiach mediowych tego ostatniego sektora, VOD wciąż jeszcze odgrywa wyraźnie mniejszą rolę niż w telewizji, gdzie kategoria OTC na zmianę z żywnością prowadzi w rankingach wydatków.

Przez koronawirusa zasięgi serwisów VOD wzrosły

Analiza clutteru w serwisach VOD objęła kilkaset godzin programów rozrywkowych dostępnych w ofercie playerów największych nadawców, realizowana była jeszcze przed epidemią koronawirusa.

Analitycy Wavemaker podkreślają, że zatrzymanie ludzi w domach oznaczało przynajmniej kilkunastoprocentowy wzrost zasięgu serwisów VOD w skali tygodnia. Jak ocenia GroupM, ten wzrost nie przełoży się jednak wprost proporcjonalnie na doinwestowanie reklamowe sektora e-wideo.

- W niektórych kategoriach budżety topnieją, a  ich spadków nie równoważą obecnie wzrosty innych. Zasoby serwisów, w związku z ich popularnością, naturalnie rosną, a w efekcie clutter w playerach powinien się obniżyć. Oznacza to więc nawet poprawienie jakości tego kanału dla marketerów - komentuje Agnieszka Lizon, digital trading director w GroupM - Jeśli chodzi o poziom wydatków reklamowych w VOD, zakładam optymistycznie lekką rewizję w dół, tj. z przewidywanych na początku roku 10 proc., do 3-4 proc. względem poziomu z 2019 r. Oznacza to, że wartość rynku reklamy wideo nie przebije na razie 1 mld zł – dodaje.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w lutym 2020 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział tego kanału względem lutego 2019 roku zmniejszył się o 5,67 proc. i wyniósł 9,98 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 37,65 proc. w lutym 2019 roku do 35,06 proc. w lutym 2020 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji