Wavemaker: irytacja reklamami w serwisach VOD mocno rośnie

Irytacja reklamami w serwisach VOD po raz pierwszy w historii badania VideoTrack agencji Wavemaker, zrównała się z poziomem irytacji reklamą telewizyjną. Dla klientów serwisów subskrypcyjnych fakt, że nie ma w nich reklam, wyrósł na kluczową motywację do zakupu abonamentu. Zbliżający się debiut Disney + budzi zainteresowanie blisko jednej trzeciej badanych - w szczególności osób, które już płacą za wideo.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

VideoTrack5, cykliczne badanie agencji Wavemaker (GroupM) pokazuje, że irytacja reklamą w serwisach VOD osiągnęła rekordowy poziom, zrównując się poziomem z irytacją reklamą telewizyjną.

Aż 63 proc. polskich widzów internetowych twierdzi, że reklama w serwisach z programami na żądanie raczej lub zdecydowanie im przeszkadza, co plasuje VOD na szczycie rankingu mediów wideo pod względem poziomu irytacji (choć różnice między telewizją, YouTube i VOD są nieznaczne).

grafika

Irytacja reklamą w VOD pogłębiła się wraz z monitorowanym przez Wavemaker systematycznym wzrostem clutteru w serwisach wideo. Październikowa analiza Wavemaker pokazywała, że niemal zrównał się on z telewizyjnym, osiągając 9,5 minuty na godzinę programu w serwisach największych nadawców TV.

To, w połączeniu z karierą wolnych od reklam serwisów subskrypcyjnych (Netflix, HBO Go), które przyzwyczaiły widzów do komfortu oglądania bez reklam, mogło wpłynąć na tegoroczny wynik VOD w badaniu VideoTrack Wavemaker. Irytacja reklamami w tym medium jest najwyższa w grupie jej najaktywniejszych użytkowników, czyli osób w wieku 16-24 lata.

Wolność od reklam decyduje o wyborze serwisu

Wavemaker wskazuje, że to także wolność od reklam umocniła się na prowadzeniu w rankingu powodów, dla których polscy widzowie płacą za dostęp do serwisów na życzenie. W stosunku do poprzedniej edycji badania znaczenie tej kwestii wyraźnie wzrosło (13 p. procentowych), podobnie jak znaczenie seriali oraz kwestii technicznej wygody korzystania z płatnych serwisów VOD.  

grafika

Płatne serwisy abonamentowe z wideo (Netflix, HBO Go, Player+ itp.) wyraźnie zmieniły w ostatnich latach preferencje polskich widzów względem płacenia za treści wideo. Abonament systematycznie wypiera inne formy płacenia za filmy i seriale, a obecnie już 7 na 10 widzów internetowych uważa go za optymalną formę rozliczania się za treści.

grafika

Spore zainteresowanie Disney+

W tym kontekście, na znacznie dojrzalszy już rynek będzie wchodził do Polski kolejny globalny serwis subskrypcyjny - Disney+, który ma pojawić się w naszym kraju w przyszłym. Wavemaker w związku z jego spodziewanym debiutem pytał internetowych widzów o zainteresowanie jego repertuarem i ofertą.

Okazuje się, że dla 31 proc. widzów, w tym - dla 46 proc. płacących już za wideo internautów, Disney+ byłby propozycją wartą rozważenia. Dla co czwartego z nich amerykańska cena Disneya (tj. 6,99 dolara miesięcznie) w przeliczeniu na złotówki, byłaby akceptowalna. 

Większość badanych, myśląc o ewentualnym zakupie kolejnego serwisu SVOD, nie bierze pod uwagę rezygnacji z innych posiadanych usług wideo.

Tylko co dziesiąty badany mówi, że w takiej sytuacji anulowałby posiadaną już inną subskrypcję wideo lub zrezygnował z płatnej telewizji (cord-cutting).

grafika

 

 

Już 6 mln Polaków odwiedza Netflixa

Według wyników badania Gemius/PBI opracowanych przez Wirtualnemedia.pl przeglądarkową wersję Netflixa w listopadzie br. odwiedziło 5,98 mln polskich internautów, co dało 20,59 proc. zasięgu.

To rekordowe wyniki platformy w polskim internecie. Poprzedni szczyt odwiedzalności przeżywała wiosną br. w czasie lockdownu w związku z epidemią: w marcu br. miała 5,38 mln użytkowników i 18,8 proc. zasięgu, a w kwietniu 5,68 mln użytkowników i 20,1 proc. zasięgu (według poprzedniego badania Gemius/PBI).

Netflix nie podaje, ilu ma płacących użytkowników w naszym kraju, według szacunków firmy Comapritech na koniec marca było ich 880 tys. Globalnie na koniec września br. z platformy korzystało 201,15 mln subskrybentów, o 2,2 mln więcej niż na koniec czerwca. Kwartalne przychody platformy rok do roku zwiększyły się 5,24 z 6,43 mld dolarów, a zysk netto - z 1,28 do 2,22 mld dolarów.

Player przed CDA Premium

Serwis Player.pl (należący do TVN Grupy Discovery) odwiedziło 3,9 mln internautów. Jeszcze w grudniu mają się w nim pojawić treści z globalnej platformy discovery+, która zaczyna właśnie globalną ekspansję.

W zestawieniu są też platformy dwóch innych czołowych nadawców telewizyjnych. TVP VOD, funkcjonująca jako dział VoD domeny tvp.pl, miała 3 mln użytkowników, a Ipla.tv (Cyfrowy Polsat) - 1,68 mln.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/najpopularniejsze-serwisy-internetowe-i-aplikacje-mobilne-w-polsce-wyniki-mediapanel-listopad-2020,7170422384383617a ##

Z kolei CDA Premium odwiedziło 3,83 mln internautów. Notowany na giełdzie właściciel witryny podał, że na koniec września miała 285 tys. subskrybentów, spółka osiągnęła wzrost przychodów o 29 proc. do 14,59 mln zł oraz zysku netto o 19 proc. do 3,38 mln zł.

Sekcja VoD na WP.pl zanotowała 3,52 mln użytkowników, a vod.pl (Ringier Axel Springer Polska) - 2,08 mln.

Canalplus.com coraz bliżej HBO GO

Oprócz Netflixa i CDA Premium w zestawieniu jest kilka innych w pełni płatnych serwisów. HBOGO.pl odwiedziło 2,82 mln internautów, a uruchomiony w maju br. Canalplus.com - 1,85 mln. Ten pierwszy w drugiej połowie przyszłego roku zostanie zastąpiony przez HBO Max, co zapowiedziano w zeszłym tygodniu.

Z kolei należąca do Amazona platforma Primevideo zanotowała 845,6 tys. polskich użytkowników.

grafika

W porównaniu z październikiem br., pierwszym miesiącem z którego upubliczniono wyniki Mediapanelu, przeglądarkowy Netflix zyskał 612,4 tys. polskich użytkowników (to 11,4 proc. w górę). W efekcie zwiększył przewagę nad Playerem, który zanotował spadek liczby odwiedzających o 259,8 tys. (6,2 proc.).

Canalplus.com przed Iplą

Duże wzrost osiągnęły CDA Premium, HBOGO.pl i Canalplus.com. Pierwszy zyskał 689,5 tys. internautów (21,9 proc.), drugi - 544,3 tys. (23,9 proc.), a trzeci - 784,1 tys. (73,6 proc.).

Canalplus.com wyprzedził Iplę, której liczba użytkowników zmalała o 335 tys. (16,6 proc.). Spadek zanotował też vod.pl - o 53,8 tys. (2,5 proc.).

W sekcji VoD WP.pl liczba odwiedzających zwiększyła się o 81 tys. (2,3 proc.), na TVP VOD - o 117,9 tys. (4,1 proc.), a na Primevideo.com - o 97,8 tys. (13,1 proc.).

grafika

Wavemaker realizował badanie VideoTrack V na próbie 1,5 tys. internautów metodą CAWI.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online