##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2020-rok,7170792653461633a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-influencer-marketingu-trendy-na-2020,7170791795263105a ##
Piotr Ślubowski, dyrektor segmentu VOD w Ringier Axel Springer Polska

Wydarzenie rokuWydarzeniem na naszym rynku była informacja o połączeniu sił przez Polsat i TVN w obszarze VOD. Można powiedzieć, że była to długo oczekiwana wiadomość. Jest to naturalny ruch dla tych dwóch graczy i jak najbardziej słuszny kierunek.
Na świecie ważny był start platformy Disney +. Każdy chce spróbować swoich sił w rywalizacji o atencję użytkowników i Disney, jak widać, ma sporo argumentów.
Sukces rokuW Polsce na to miano zasługuje film Tomasza Sekielskiego „Tylko nie mów nikomu”. Sukces społeczności, która sfinansowała produkcję i sukces samego dokumentu, jako ważnego głosu z trudnej dyskusji. Świetne zasięgi.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPodział oferty na coraz więcej serwisów nie jest dobry dla użytkowników i powoduje wzrost zainteresowania serwisami pirackimi. To trudny i bardzo konkurencyjny rynek, a rozdrobnienie nie działa na korzyść usług legalnych.

Serwis / kampania / projekt rokuPo raz kolejny wymienię film „Tylko nie mów nikomu”. Tym razem, jako projekt finansowany przez społeczność. Świetna alternatywa dla produkcji wielkich wytwórni i serwisów potentatów. Taki sposób zbierania środków finansowych na produkcję będzie zyskiwał na znaczeniu.
Trend rokuGłównym trendem 2019 były zapowiedzi oraz starty nowych serwisów wideo.
Prognoza na 2020 rokTo będzie rok sprawdzianu dla nowych graczy na rynku. Oczekiwania będą duże, a weryfikacja czasami szybka i bolesna. Dlatego będziemy obserwowali tworzenie się kolejnych nowych koalicji.
Jeżeli chodzi o produkcję wideo, to będziemy obserwowali dalszą profesjonalizację UGC. Z zaciekawieniem obserwuję rozwój niektórych kanałów na YouTubie.
Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN Discovery Polska

Wydarzenie rokuNiewątpliwie wydarzeniem roku w Polsce jest ogłoszenie zamiaru stworzenia wspólnej platformy OTT przez Discovery i Grupę Polsat. To przełomowa decyzja.
Na świecie wydarzenie roku to start Disney+. Produkcje Disneya zasilały mnóstwo globalnych i lokalnych serwisów. Ich stopniowe wycofywanie stamtąd i zaoferowanie w ramach zaskakująco korzystnej cenowo własnej platformy wiele zmieni w świecie globalnych graczy.
Sukces rokuPlayer i zbudowanie oferty subskrypcyjnej opartej o oryginalne treści. Nie ujawniamy szczegółowych danych, ale liczba aktywnych subskrybentów przerasta nasze najśmielsze prognozy.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuJak zwykle niechętnie mówię o porażkach. Krótko ujmując, szybkie wycofanie się Showmaxa rozczarowało. Serwis / kampania / projekt rokuStart TVN24 GO. Serwis dostępny jest w wersji beta, ale zyskał już rzeszę subskrybentów. Innowacyjna możliwość słuchania w tle samego audio (np. na urządzeniach mobilnych) z najpopularniejszego newsroomu w Polsce cieszy się niezwykłym zainteresowaniem.

Premiera, nowość rokuTutaj lista jest długa. Wymieniłbym wszystkie premiery Playera, w tym powrót serii „Chyłka” o podtytule „Kasacja”. Przygotowując to podsumowanie oglądam „Motyw” – serial, który wnosi nową jakość na nasz rynek; świetne role, genialna ścieżka dźwiękowa i oczywiście wciągająca fabuła. Co znamienne, jako kolejny pojawia się w Playerze przed premierą telewizyjną. Dużym wydarzeniem okazał się również wiosenny powrót „Big Brothera” - innowacją i absolutnym hitem był niewątpliwie dwudziestoczterogodzinny dostęp do kamer online. Trend rokuProducenci treści zaczynają inwestować w swoje platformy OTT. Trendem jest przeznaczanie ogromnych pieniędzy na produkcje własne i wycofywanie ich z globalnych serwisów. Dla producentów takich jak TVN kluczowy staje się „windowing”, czyli umiejętne zarządzanie czasem publikacji treści w różnych kanałach dystrybucji. Digital first!

Joanna Skwarna, wiceprezes Wirtualna Polska Media ds. produktów płatnych
Wydarzenie rokuOgromnym osiągnięciem w Polsce jest nowe spojrzenie na reklamę przy contencie i podjęcie przez rynek prac związanych z dostosowaniem emisji reklam do konkretnego użytkownika w tradycyjnej telewizji poprzez Dynamic Ad Insertion (przykrycie linearnego bloku reklamowego reklamą online'ową, spersonalizowaną pod użytkownika). W Polsce po raz pierwszy wdrożone zostało testowo w kwietniu, w usłudze WP Pilot. Pracują nad tym także inne podmioty, takie jak np. TVN czy TVP.
Patrząc globalnie, na uwagę z pewnością zasługuje też długo wyczekiwany start usługi Disney+, który miał miejsce w listopadzie w USA, Kanadzie i Holandii, a także Australii i Nowej Zelandii. Platforma ma stanowić konkurencję dla istniejących już na rynku Netflixa, Hulu, Amazon Prime'a i HBO GO (co ciekawe, przed jej uruchomieniem konto tylko w US założyło ok. 2 mln użytkowników). W latach 2020-2021 Disney+ ma pojawić się także w Europie.

Nowy podmiot z pewnością może zmienić wygląd i układ sił na rynku sVOD, a także jeszcze bardziej przyspieszyć wyścig o unikatowy content.
Sukces rokuTakich sukcesów było kilka i dotyczyły różnych obszarów.W Polsce szczególnie cieszy nas rozpoczęcie intensywnych prac nad wspólnym pomiarem mediów. Chodzi o ujednolicenie / uspójnienie pomiaru tradycyjnej telewizji i contentu internetowego na wielu urządzeniach, a także szerokie, rynkowe konsultacje związane z Dyrektywą Audiowizualną (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE o audiowizualnych usługach medialnych), która zacznie obowiązywać 19 września 2020 roku.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuAppleTV+ w Polsce - mimo hucznych zapowiedzi oferta na naszym rynku jest dość uboga i raczej nie spełnia oczekiwań użytkowników, co najlepiej widać w komentarzach.

Sam Apple chyba też był rozczarowany pierwszymi wynikami usługi - niecałe 2 tygodnie po premierze z firmy odszedł „szef programowy" Kim Rozenfeld.
Człowiek rokuRok 2019 był w Polsce przełomowy dla wielu podmiotów, jednak najbardziej zapamiętam odważne ruchy Zygmunta Solorza-Żaka w obszarze telewizji. Wykup kolejnego pakietu udziałów w ElevenSports, oznaczający całkowite przejęcie przez Telewizję Polsat oraz uruchomienie oferty IPTV, to dwie decyzje, które idealnie wpasowują się w światowe trendy - tj. trend inwestowania w unikatowy content oraz rozszerzania oferty telewizyjnej na kolejne, bardziej nowoczesne platformy (internet zastępuje antenę satelitarną)
Serwis / kampania / projekt rokuJestem ogromną fanką naszego nowego brand hero - WP Pączka, którego przedstawiliśmy w WP Pilot tej jesieni. Nasz bohater został ciepło przyjęty przez użytkowników oraz rynek, a jest tak słodki, że trudno oczy oderwać - tak samo jak od naszej atrakcyjnej oferty w WP Pilot ;)

Premiera, nowość rokuTak samo jak wydarzenie roku - premierą światową, która zmieni krajobraz sVOD, jest pojawienie się na rynku Disney+.
Trend rokuJednym z trendów - zarówno światowych, jak i tych obserwowanych w Polsce, jest nowy sposób konsumpcji video i wzrost popularności treści wideo oglądanych przez internet - na oglądaniu treści wideo spędzamy w Polsce już średnio 49 minut vs. 40 minut w 2018, na świecie w analogicznym okresie czas ten wzrósł z 56 do 67 minut dziennie!. Myśląc o wzroście popularności wideo, mam jednak na myśli nie tylko dłuższy czas spędzany na jego oglądaniu, ale też popularyzację contentu telewizyjnego w internecie i wzrost używalności connected TV oraz urządzeń typu SetTopBoxy, umożliwiających konsumpcję treści „online'owych” na telewizorach. Najlepszym potwierdzeniem tego trendu są wyniki badania Videotrack4 (Wavemaker), które mówią, że już 36 proc. Polaków ogląda długie formaty wideo w sieci (to wzrost o 12 proc. względem 2018 roku!), a ponad 50 proc. z nas płaci za dostęp do contentu.

Do ważnych trendów z pewnością dodać należy ogromne nakłady finansowe na tworzenie contentu, który ma być wyróżnikiem każdej z platform. Dzięki inwestycji w produkcję treści pojawiło się mnóstwo świetnych i jakościowych seriali, dokumentów i filmów, a dostęp do nich jest dużo prostszy i powszechny. Portfolio contentowe robi się naprawdę szerokie, a jakość tworzonych materiałów jest na wysokim poziomie.
Prognoza na 2020 rokKolejny rok to będzie intensywny wzrost oglądalności treści na dużych ekranach (np. conntectedTV), ale także na mobile'u (już w tym roku w WP Pilot widzimy kilkudziesięcioprocentowy wzrost tego kanału). Będziemy też obserwatorami walki o pozycję rynkową Disney+, wyścigu wszystkich graczy o unikatowy content i przyciągnięcie widza oraz utrzymanie go w swojej usłudze (nie tylko przez klasyczne podmioty VOD, ale też poprzez wzmacnianie oferty addressableTV na rynku „telewizji tradycyjnej" - wzrost popularności różnego rodzaju pakietów dedykowanych i tematycznych tworzonych samodzielnie przez widzów). 2020 rok będzie też bardzo rozwojowy dla reklamy w przestrzeni telewizyjnej. Popularność zyskiwać będzie ProgrammaticTV (który dziś w USA stanowi już prawie 6 proc. tortu przychodowego vs. ok. 3 proc. w 2018 r.), rozszerzy się też prawdopodobnie wykorzystanie rozwiązania DAI (Dynamic Ad Insertion), które zmieniać będzie spójny stream reklamowy dla wszystkich oglądających, na spersonalizowany pod widza blok reklam.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z Media4Fun, Meetrics Poland i Gemiusa
Justyna Troszczyńska, szefowa Media4Fun
Wydarzenie rokuStart platformy Disney+ zdecydowanie zasługuje na miano światowego wydarzenia roku, mimo iż rozpoczął działalność na niewielkiej ilości rynków, jedna lata oczekiwań i szumnych zapowiedzi powodowały, że nawet ogłoszenie daty startu nie wzbudzało wielkich emocji do chwili, w której serwis zaczął działać… A jak zaczął to wszyscy wiemy, choć niewątpliwie w najbliższych miesiącach może to znacznie osłabić dominującą pozycję Netflixa, który również powinien czuć chłodny oddech HBO Max na swoich plecach.
Wydarzeniem roku dla polskich odbiorców treści wideo jest fakt, że w 2019 roku, jak w żadnym dotychczas, możemy natychmiast korzystać z dobrodziejstw kultury popularnej. Chyba bezpowrotnie minęły czasy kilkuletniego oczekiwania na premiery kinowe czy zaznajamiania się z głośnymi serialami grubo po reszcie świata. W dostarczeniu oferty na bieżąco pomogły największe VODy i fakt, że to ich produkcje rządzą masową wyobraźnią. Zmianę dobrze było widać wraz z kolejnymi sezonami „Gry o tron”. Gdy pierwsze sezony były dostępne jedynie dla subskrybentów telewizyjnego pakietu HBO, ostatnie były dostępne dla wszystkich z dostępem do Internetu co pozytywnie wpłynęło i na liczbę pirackich kopii i na zainteresowanie epicką produkcją.
Warto również podkreślić wagę akwizycji przez Platformę Canal+ firmy dystrybucyjnej Kino Świat. Przez lata nikt nie miał odwagi na ten krok, pomimo olbrzymiej biblioteki i wartości w prawach autorskich jaką przedstawiał KŚ. Jest to wydarzenie, które na pewno wpłynie na prognozy na 2020 rok.
Sukces rokuRok 2019 nie obfitował w realne wydarzenia, które mogłyby zyskać miano sukcesu roku. Raczej był kontynuacją trendów rozwoju kontentu premium w serwisach VoD. Natomiast wiele tegorocznych zapowiedzi zwiastuje duże zmiany konkurencyjności subskrypcji na żądanie, a najbardziej wyczekiwaną jest zapewne HBO Max. Zapowiedź rozszerzenia dostępu do produkcji i katalogu zarządzanego przez uniwersum DC. Sama zapowiedź jest odczytywana jako sukces rozwoju dostępu do treści premium w internecie, więc oczekiwania co do samej usług są bardzo wysokie.
Polskim sukcesem, wspólnie osiągniętym przez wielu graczy, jest skuteczne postawienie się zachodnim gigantom. CDA, Ipla, czy TVP VoD nie tylko nie zostały zmiecione przez Netflixa i HBO, ale powiększyły grono swoich odbiorców. Tylko pierwszy z graczy, z racji bycia na giełdzie, regularnie podaje liczbę subskrypcji i trzeba przyznać, że 200 tys. płacących co miesiąc użytkowników CDA Premium to całkiem niezłe osiągnięcie. Szczególnie na tak wymagającym rynku.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZa porażkę należy uznać brak obiektywnego systemu pomiaru oglądalności treści VOD. To co jest standardem wśród portali i stacji telewizyjnych, w przypadku treści wideo wygląda słabo. Obecne wyniki milczą na temat oglądalności serwisów streamingowych na smart TV i niewiele mówią o popularności aplikacji. Powoduje to, że śledząc rynek jesteśmy zdani głównie na PR-owe przekazy podkreślające jedynie najbardziej pozytywne trendy.
Oczywiście wina nie leży tylko po stronie firm badających rynek. Tradycyjne media przekazują dane, bo zależy im na reklamodawcach, SVODy mają niezależne od reklam finansowanie, więc mogą się schować za paywallem.
Rosnący rok po roku Netflix ewidentnie dostał zadyszki. Huraoptymistyczne cele nie zostały dowiezione, efekt świeżości powoli mija, a wśród płacących za treści coraz częściej pojawia się znużenie podobnymi treściami i rozwiązaniami fabularnymi. Jak widać, ludzki mózg nadal jest nieprzewidywalny, a preparowanie nowych treści w oparciu o matematyczne analizy nie zawsze się sprawdza, szczególnie w kulturze. Oczywiście serwis nadal ma świetne premiery i świeży pomysły, dlatego trudno mówić o porażce, czy kryzysie, ale o rozczarowaniu już tak. Szczególnie biorąc pod uwagę ostatni sezon „Gry o Tron”. Decyzja produkcji o skróceniu ósmego sezonu do sześciu odcinku wpłynęło tragicznie na fabułę, skrócenie wątków, nielogiczności w prowadzeniu postaci. Zabicie Nocnego Króla, który był głównym oponentem przez wiele sezonów, nagle okazało się stosunkowo łatwe i „załatwione” w jednym odcinku „The long night”, który zresztą był ciemny i trudny w odbiorze - takich przykładów można jeszcze mnożyć. Nic dziwnego, że fani sagi z całego świata pisali petycję o ponowne nakręcenie ostatniego sezonu.
Warto też wspomnieć o Apple TV+ , może to nie do końca porażka, ponieważ usługa nie jest wymierzona przede wszystkim w zdobywanie nowych użytkowników, a jest jedynie nowym narzędziem do wypożyczania filmów dla wiernych odbiorców działających w ekosystemie Apple, jednak nie dała nic nowego, unikatowego, a oczekiwania były większe.
Człowiek rokuWydarzenie czy sukces roku dominują zwykle kwestie dotyczące dużych graczy wpływających na całokształt danego rynku, jednak w podsumowaniu 2019 nie może zabraknąć braci Sekielskich. Dokument, który przez lata nie mógł być ukończony z braku finansowania, w dniu premiery pokonał system, zarówno pod względem oglądalności jak i innowacyjności form dystrybucji. Pierwsze tygodnie po premierze wieszczono ogromne zmiany i innowacje w dostępie do premierowych treści, jednak nie pociągnęło to za sobą realnych działań, polski rynek dystrybucji filmowej nie jest jeszcze gotowy na tak zdecydowane działania dystrybucyjne, jednak sukces „Tylko nie mów nikomu” jest niekwestionowany, co docenił również ranking Bloomberga.
Bob Iger - sukcesy nigdy nie są zasługą jednego człowieka, ale w tym wypadku ewidentnie był to rok prezesa Disneya. Gigantyczny sukces Avangersów, uruchomienie Disney+, które zostało uznane za najważniejszego gracza na rynku, zanim jeszcze wystartowało i spięcie kilkudziesięciu innych aktywności przyniosło firmie wielkie zyski, którymi podzielono się z pracownikami. Jest to wyróżnienie tym bardziej zasłużone, że rynek prezesów medialnych korporacji nie jest najłatwiejszy, zwłaszcza że w marcu Warner Media, po 27 latach, postanowiło się pożegnać z Richardem Pleplerem.
Serwis / kampania / projekt rokuW tej kategorii Netflix, Netflix i jeszcze raz Netflix. Widać dojrzałą korporację, która ma mając ugruntowaną pozycję na rynku wspiera się światowej klasy specjalistami i potrafi globalnie uderzyć w scentralizowane rynki. Na szczególną uwagę zasługuje przywracanie do życia kultowych kin przez Netflixa. Na pierwszy ogień, co oczywiste, poszedł Nowy Jork i Los Angeles, może to być jednak początek trendu, który znajdzie naśladowców. Jest to również przykład pokoleniowej walki w dziedzinie kultury, gdzie pokolenie dziadków (klasyczne kina) zawiera sojusz z wnukami (serwisy VOD), żeby ograniczyć wpływy pokolenia rodziców (multipleksy). Oczywiście intencje niekoniecznie są szlachetne i mogą być jedynie sposobem na obejście zasad Akademii Filmowej, tym niemniej jeśli dzięki temu część dziedzictwa światowej kultury przetrwa, należy się tylko cieszyć.
Lokalnie - kampania promująca trzeci sezon „Stranger Things”. Murale w dużych polskich miastach, udział globalnych marek w promocji (limitowana edycja butów Nike – po przyłożeniu źródła ognia na bitach pojawiają się elementy nawiązujące do serialu).Wyniki mówią same za siebie: Netflix umie w promocję, 64 miliony wyświetleń w ciągu czterech tygodni sprawiły, że „Stranger Things” był najpopularniejszym serialem Netflixa, a 89 proc. na Rotten Tomatoes jest najlepszą recenzją jakości treści
Premiera, nowość roku"Irlandczyk" wyprodukowany przez Netflix, udostępniany na platformie oraz w wybranych kinach (te kina z wiadomego powodu). Chociaż głosy krytyków są podzielone, jest to kino wielkiego formatu, które ma realne szanse zawalczyć w Oscarowym wyścigu.„Euphoria” od HBO - wycinek z życia amerykańskiej młodzieży, wyjątkowo popularnych wśród polskich rodziców. Przepiękne, instagramowe zdjęcia (co drugi kadr nadał by się jako osobny post na koncie nastoletniej influencerki) ilustrowane muzyką od najmodniejszych wykonawców (Billie Eilish, Labyrinth, Zendaya) to całkowicie nowa jakość w świecie seriali. „Lektura obowiązkowa” dla rodzica, który chce chociaż na chwilę uchylić kurtyny do świata młodych i dowiedzieć się, dlaczego tak ważna w ich życiu jest komórka, stylówa i poszukiwanie własnej tożsamości.
Trend rokuTrendem roku w Polsce jak i na świecie jest nieustannie zwiększanie znaczenia wideo w internecie. Świadczy o tym, nie tylko ogromna ilość treści informacyjnych w formacie wideo, serwowanych przez wydawców portali horyzontalnych, ale także tworzenie własnych platform streamingowych, przez wszystkich liczących się producentów treści (seriale, filmy). W tym aspekcie ważna jest konsolidacja, czyli potwierdzenie zeszłorocznych prognoz - razem możemy więcej. Najlepszy przykładem są tu zapowiedzi Polsatu i TVN o wspólnym tworzeniu jednolitej platformy wideo.
Światowo odbiegamy od tego trendu patrząc na premiery i zapowiedzi otwarcia platform globalnych dla danej korporacji jak Disney+ czy HBO Max, jednak tu również widać chęć połączenia oczekiwań widzów tradycyjnych z użytkownikiem nowych technologii. Rok 2019 upłynął pod względem planów konwergencji, które zaczynają nabierać realnego kształtu i mocy sprzedażowej.
Prognoza na 2020 rokNikogo już nie dziwią wielkie nazwiska w produkcjach dla platform VoD (a kto pamięta wielkie zdziwienie, jakie wywołał Kevin Spacey i Robin Wright w „House of cards” Netflixa), z którymi mniejszym twórcom będzie coraz trudniej konkurować. „Irlandczyk” jako faworyt w wyścigu o Oscara? Rynek dystrybucji filmowej przeżywa renesans, który, o ironio, dokonuje się na najnowszym polu dystrybucji, czyli w internecie.
W Polsce liczba widzów w kinach nie wzrasta już tak znacząco jak w latach 2010-2015, ludzie oczekują rozrywki jak jedzenia w Uber Eats – z dostępem do domu. Zapewne lokalnie będzie wciąż ciężko zwrócić koszty jakościowych produkcji dedykowanych jedynie odbiorcy internetowemu, jednak w perspektywie - kto pierwszy zainwestuje i przetrzyma czas rozwoju produktu, ma szansę na najlepszego szampana.
Hubert Świtalski, country manager w Meetrics Poland
Wydarzenie rokuDebiut nowej platformy VOD Disney+. Platforma długo wyczekiwana i zdaje się nie zawiodła. Oczywiście są pewne niedociągnięcia, ale sam model opierający się o dobry kontent i dość tanią subskrypcję przyniósł Disneyowi miliony subskrybentów już na starcie.
W Polsce: Zapowiedź współpracy i utworzenia wspólnej platformy VOD przez Cyfrowy Polsat i TVN. Z pewnością na polskim rynku jest miejsce i zapotrzebowanie na taką współpracę.
Trend rokuZ pewnością wzrost znaczenia CTV, które w 2019 roku osiągnęły 50 proc. wszystkich generowanych impresji wideo. Ten trend był obserwowalny co najmniej od kilku kwartałów. Na znaczeniu straciły na rzecz CTV - desktop i tablety.
W Polsce zauważalny jest wzrost viewability w obszarze wideo. W ciągu ostatnich 4 kwartałów jest to wzrost o kilkanaście punktów procentowych. Tym samym gonimy zachodnią czołówkę, do której jednak jeszcze sporo nam brakuje pod względem parametrów jakościowych.
Prognoza na 2020 rokDalszy wzrost parametrów jakościowych w obszarze wideo.
Wzrost znaczenia formatów short wideo.
Iwona Kacperska, team leader - segment publishers w Gemiusie
Wydarzenie rokuByć może źle patrzę, ale widzę ten rok w przewadze jako przymiarki, zapowiedzi, kolejne etapy toczących się procesów tego, co zapewne będzie wydarzeniem w 2020. Pozwolę sobie nie wskazywać na konkretne projekty, licząc na to, że czytającym już wyświetliła się w głowach dość pokaźna lista „to do” i że podobnie jak mnie przepełnia ich raczej nadzieja niż zgroza.
Sukces roku„Tylko nie mów nikomu” - o tym filmie warto i trzeba mówić. Dokument pochodzących z Bydgoszczy (co odnotowuję intencjonalnie jako zdalna bydgoska patriotka :) braci Tomasza i Marka Sekielskich zebrał na YouTube od swojej premiery 11 maja 2019 ponad 23 mln wyświetleń i zajął pierwsze miejsce w rankingu YouTube Rewind 2019. Czekam z niecierpliwością na kontynuację, czyli „Zabawę w chowanego”, którą obejrzymy już zapewne w 2020 oraz na materiał o aferze SKOK-ów zapowiadany przez braci Sekielskich na wiosnę przyszłego roku.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPowtórzę to, co padło w podsumowaniu zeszłorocznym: patostreamy i to, że mnożą się materiały wideo, które teoretycznie się do tej grupy nie zaliczają, a jednak…
Dodam, że nie myślę tu o kawałku „Patointeligencja”, który od premiery 11 grudnia zdobywa rekordową oglądalność na YT i wywołuje spore dyskusje. Jeśli chodzi o gatunek muzyczny, nie jest to moja bajka, doceniam jednak tekst, za to, że dziarsko realizuje konwencję niewygodnej „prawdy” nie tylko poprzez figury podglądania i obserwacji, chłodnej diagnozy rzeczywistości, lecz również uczestnictwa „zacząłem tu robić te rapy, bo miałem k…wa tak dość tego ciepła i piękna”.
Niestety „Żmijowisko”, które rozczarowało mnie tym bardziej, że bardzo kibicuję produkcjom własnym opartym o rodzimą literaturę. Na szczęście kolejne części „Pod powierzchnią” i nowa „Chyłka” złagodziły poczucie dyskomfortu.
Może nie jest to rozczarowanie czy porażka, ale wciąż wydaje mi się, że podobno inteligentne systemy rekomendacji na platformach streamingowych są niezbyt bystre :)
Człowiek rokuRaczej ludzie roku - nie tylko bracia Sekielscy, którzy zrobili potrzebny i ważny film, lecz również te osoby, dla których on powstał, te, które odważyły się mówić, które zdecydowały się wesprzeć zbiórkę na ten dokument na Patronite, i te, które go obejrzały.
Serwis / kampania / projekt rokuWspólny projekt streamingowy Polsatu i TVN. Z tego, co wiadomo, biblioteka serwisu będzie zawierała lokalne produkcje TVN, Polsatu, produkcje własne realizowane przez nową platformę a także produkcje zewnętrzne.
Zgadzam się z głosami, że nowy projekt TVN i Polsatu stanowi odpowiedź na ekspansję globalnych koncernów, chociaż wydaje się, że aktualnie punktem odniesienia dla strategicznych celów platform streamingowych nie są jedynie konkurencyjne serwisy, lecz również telewizja linearna. Pozycja VoD-ów już dawno przerosła swój początkowy status: wypełniacza programowego czy gratisowego dodatku w pakiecie reklamowym „tv + online”. Jeśli już, jeśli chcemy widzieć ten obszar jako pole walki, to VoD-y pełnią dziś w dużej mierze rolę forpoczty - realizującej zadania wywiadowcze, podejmującej próbę sił i stanowiącej paradoksalnie swego rodzaju punkt obronny dla TV linearnej, o ile platforma należy do nadawcy TV.
Porzucając retorykę wojenną, która gdzieś w tle zakłada, że w innych wątkach może być mowa o ofiarach (a byliby nimi użytkownicy) - wygląda na to, że mamy do czynienia z konsekwentnie realizowanym planem połączenia usług na żądanie z tv linearną. Da ono m.in. możliwość poszerzenia kręgu odbiorców i wypracowania nowego modelu monetyzacji produkcji serialowych i programowych. Zapowiedź tego typu strategii stanowiła premiera pierwszego serialu oryginalnego „Chyłka - Zaginięcie”, podobnie rzecz ma się z jedną z najnowszych produkcji: serialem kryminalnym „Motyw”. TVN Discovery kontynuuje obrany wówczas kierunek i udostępnia na platformie online kolejne produkcje na długo przed premierą w tradycyjnej telewizji.
A jeśli połączenie usług na żądanie z tv linearną poszerzymy o dodatkowy splot - połączenie między nadawcami TV - może okazać się, że zyskamy wytrzymały, szyty na miarę model.
Bardzo mnie również ciekawi, jaką strategię obierze wobec takiego stanu rzeczy TVP, które wbrew pogłoskom nie przejęło platformy Showmax, za to nadal oferuje na VOD TVP mocne pozycje: programy i filmy BBC. Coraz śmielej angażuje się też w produkcje własne, takie jak na przykład historyczny serial „Młody Piłsudski”, który wyemitowany przez TVP1 osiągnął bardzo dobre wyniki oglądalności. Wiadomo też, że właśnie rozpoczęły się prace nad serialem „Erynie” na podstawie powieści Marka Krajewskiego, być może w koprodukcji z Netfliksem.
Trend rokuOsobiście bardzo cieszy mnie kontynuacja trendu zeszłorocznego, dotyczącego produkcji własnych, zwłaszcza adaptacji filmowych/serialowych rodzimej literatury. Mamy kolejny sezon „Chyłki” na podstawie serii Remigiusza Mroza, serial „Erynie” według powieści Marka Krajewskiego, „Wiedźmina” na podstawie sagi Andrzeja Sapkowskiego, „Żmijowisko” według thrillera Wojciecha Chmielarza (które niestety nie do końca zrealizowało swój potencjał), podobno Canal + zakończyło już zdjęcia do serialowej adaptacji powieści Szczepana Twardocha „Król”.
Warto przywołać nadal rosnącą konsumpcję wideo na urządzeniach mobilnych. Tempo, w którym mobile staje się dominującym kanałem wzrostu w zakresie dystrybucji treści audio i wideo, robi wrażenie. Nie tylko zresztą na mnie: w lipcu tego roku Netflix z powodzeniem wprowadził w Indiach tańszy abonament na smartfony. Nie jest wykluczone, że abonament mobilny będzie jednym z oręży Netfliksa w walce z coraz prężniejszą konkurencją.
Zresztą zmiany w modelach biznesowych platform streamingowych to nie zawsze łatwy do wychwycenia (bo mniej nagłaśniany), ale intrygujący obszar. Wiemy na przykład, że zarówno Disney po wykupieniu większości udziału Hulu, jak również Netlix, robiły testy z emisją spotów dla binge-watcherów, co wskazywałoby na przymiarki do modeli mieszanych. Natomiast Peacock będzie oferowany za darmo dla subskrybentów korzystających z usług Xfinity w Stanach Zjednoczonych i Sky na świecie.
E-sport is coming? Obok wideo OTT i gier wideo, e-sporty to najszybciej rosnący segment na rynku mediów.
Addressable TV na horyzoncie? Coraz więcej i głośniej jest o dynamicznym wstawianiu reklam, czołowi gracze są już podobno po testach, ale zobaczymy, co przyniesie kolejny rok.
Prognoza na 2020 rokCzy możemy spodziewać się, że bardziej powszechne stanie się nie tylko płacenie za to, co oglądamy, lecz również płacenie via platformy crowdfundingowe za tworzenie tego, co chcemy oglądać? Może tak, jeśli jako widzowie będziemy chcieli mieć większy wpływ na content.
Wydaje się, że w tym obszarze możemy też przewidywać dalszy rozwój interaktywnych opowieści i transformacji użytkownika z roli pasywnie oglądającego do aktywnie współtworzącego videostory. „Black Mirror: Bandersnatch” to już historia, ale i u nas od dawna da się zaobserwować przymiarki do interaktywnych opowieści z wariantywnymi wątkami. Trudno ustalić, przynajmniej ja tego nie wiem, komu należy się palma pierwszeństwa i czy pierwszą opowieścią interaktywną jest wyprodukowany przez TVP serial kryminalno-obyczajowy „Tak czy nie?” czy może raczej film „Sufferosa”. W każdym razie od czasu do czasu pojawiają się kolejne próby włączenia widzów, a może raczej użytkowników, w proces tworzenia historii, jak choćby niedawne projekty TVN: odcinek „Szkoły” na walentynki czy interaktywna gra „Pułapka: Bunt!”.
Można też zakładać ciąg dalszy światowych gier streamingowych - w listopadzie wystartował Apple TV Plus oraz Disney Plus (a przecież wcześniej w maju 21st Century Fox firma uzyskała większościowy udział w Hulu), mówi się o rosnącej popularności Amazon Prime Video, w kwietniu 2020 do igrzysk włączą się HBO Max oraz NBC Peacock. Liczba subskrybentów VoD-ów nadal rośnie, zarówno na świecie, jak i w Polsce, natomiast przy zwiększonej liczbie platform spodziewać możemy się raczej tego, że ze względu na koszty wyklarują się wybory użytkowników do ograniczonej liczby platform niż poszerzenia wachlarza platform na użytkownika.
Jak to zmieni nasz rodzimy krajobraz, zapewne dowiemy się niebawem. Czy wpłynie na pozycję Netfliksa, która w Polsce jest nadal bardzo silna (według ostatnich, listopadowych wyników Badania Gemius/PBI Netflix jest liderem serwisów VoD)? Zakładając, że jeśli Netflix będzie wdrażał jednak zmiany w związku z nową rzeczywistością, nowym rozkładem sił i że będą one globalne, to być może tak. Wiemy, że 3 grudnia ogłoszono połączenie oferty Canal+ i Netflix w jednym pakiecie (we Francji Netflix ma więcej subskrybentów niż Canal+, więc z tej perspektywy tego typu pakiety nie dziwią). Jeśli dodatkowo wziąć pod uwagę wspomniany już projekt TVN i Polsatu to możemy chyba spodziewać się istotnych przegrupowań.
Interesujące mogą okazać się również ruchy w obszarze sportowych serwisów VoD oraz e-sportu.











