Więcej na reklamy Forda, Skody i Toyoty, ostro w dół Fiat i Peugeot (analiza)

W pierwszych trzech kwartałach br. cennikowe wydatki reklamowe segmentu motoryzacyjnego (bez internetu) wyniosły 788,8 mln zł. Mocno urosły budżety reklamowe marek Ford, Skoda, Toyota i Mercedez-Benz, za to ostro zmalały w przypadku Fiata i Peugeota.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

788,8 mln zł, które firmy z branży motoryzacyjnej cennikowo przeznaczyły na reklamy (bez internetu) od stycznia do września br. to o 3,4 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 0,4 proc. - wynika z danych Kantar Media. To jednocześnie dużo więcej niż w 2011 roku, kiedy te budżety wyniosły 726,7 mln zł.

Przy czym analitycy domu mediowego Equinox Polska zwracają uwagę, że w br. od marca do sierpnia wydatki nieprzerwanie malały. Za to w samym wrześniu osiągnęły wartość prawie 137 mln zł, czyli 17 proc. łącznych wydatków w trzech kwartałach.

Jak to przekłada się na sprzedaż? We wrześniu zarejestrowano 21,6 tys. nowych samochodów osobowych, o 14,7 proc. więcej  niż rok wcześniej i o 13,4 proc. więcej niż w sierpniu br. Z kolei w przypadku trzech marek z największymi budżetami reklamowymi - Toyoty, Skody i Renault - na jedno sprzedane auto w br. przypadło 4 097 zł cennikowego kosztu reklam (wobec 4 152 zł rok wcześniej). Za to dla luksusowej marki Infinity ten współczynnik w br. wyniósł aż ponad 32 tys. zł.

grafika

Cennikowy budżet reklamowy Skody wzrósł w skali roku o 15,3 mln zł (to 26,5 proc. w górę), Toyoty - o 11,8 mln zł (20,9 proc. w górę), a Renault - o 10,4 mln zł (21,9 proc. w górę). Natomiast wydatki Forda był aż trzykrotnie większe - urosły z 19 do 57,1 mln zł.

Za to cennikowy budżet reklamowy Fiata zmalał z roku na rok aż o 32,2 mln zł (to o 63 proc. w dół). Wydatki na reklamy Peugeota spadły o 16,2 mln zł (czyli o 28,6 proc.), a Audi - o 11,2 proc. (czyli o 35,8 proc.).

Trzy czołowe marki francuskie (Toyota, Renault, Citroen) zanotowały wzrost udziału w całkowitych wydatkach sektora motoryzacyjnego o 1 pkt proc. (do 19,7 proc.), trzy najważniejsze marki niemieckie (Volkswagen, Opel, Audi) - spadek o 2,2 pkt proc., a dwie koreańskie (Hyundai i Kia) - spadek o 2 pkt proc. (do 8,5 proc.).

Ogółem w trzech kwartałach br. na jeden sprzedany samochód przypadło 3 702 zł przeznaczone cennikowo na reklamy, o 102 zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 3 proc.). Analitycy Equinox Polska zwracają jednak uwagę na elementy zniekształcające statystykę rejestracji aut w naszym kraju. - Zjawisko rejestrowania przez dealerów aut „na siebie” oraz przybierający na sile reeksport samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę, są solą w oku polskich władz. Reeksport rysuje statystyki sprzedaży poszczególnych marek w optymistycznym kolorze, ale nie wpływa, biorąc pod uwagę dłuższy okres, na ożywienie polskiego rynku. Przeciwnie - powoduje złudne wrażenie, że rynek ten się rozwija, podczas gdy w rzeczywistości panuje na nim zastój - komentują. - Gdy porównamy wydatki reklamowe do skorygowanej ilości aut o reeksport, wówczas koszt reklamy per zarejestrowane auto jest 2 procent wyższy niż rok wcześniej - dodają.

Wśród marek o mniejszych budżetach reklamowych duży wzrost cennikowych wydatków zanotował Jaguar (o 105 proc., do 2,5 mln zł), a ogromny wzrost - Seat (z 0,9 do 17,8 mln zł). Za to wydatki Land Rovera zmalały o 30 proc., a Volvo - o 44 proc.

Marketerzy z branży motoryzacyjnej coraz więcej przeznaczają na telewizję - w trzech kwartałach br. było to już 55,5 proc. ogólnych wydatków. Rosną też budżety na promocję w radiu i kinach, za to maleją w przypadku gazet, których udział w wydatkach zmalał z 11,7 proc. w 2011 roku do 4,4 proc. w br.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów